ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

آیا بی‌اشتهایی می‌تواند یک علامت باشد؟

  • کد خبر: ۹۳۶۶۸
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
آیا بی‌اشتهایی می‌تواند یک علامت باشد؟
اشتها به معنی میل به خوردن غذا و احساس گرسنگی است. هر کسی می‌تواند بی اشتهایی را به دلایل مختلفی تجربه کند. افراد ممکن است تمایل کمی به غذا خوردن داشته باشند، علاقه‌ای به غذا نداشته باشند، یا اینکه موقع غذا خوردن احساس حالت تهوع داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، دوست‌داشتنی‌ترین خوراکی مورد علاقه شما روی میز است؛ اما میلی به آن ندارید. خوراکی‌های ترش مصرف می‌کنید تا اشتهای شما باز شود؛ اما وضعیت فرقی نمی‌کند. ورزش می‌کنید، ساعت‌ها گرسنه هستید، معده شما ضعف می‌رود، اما بازهم میلی به مصرف یک لقمه غذا ندارید. چرا

بی‌اشتهایی دلایل مختلفی دارد که می‌خواهیم در اینجا با آن‌ها آشنا شویم.
تا پیش از شیوع کرونا، بی‌اشتهایی ناشی از ابتلا به این بیماری مفهومی نداشت، اما در حال حاضر یکی از دلایل بی‌اشت‌هایی را می‌توان نشانه ابتلا به این بیماری دانست. معمولاً همراه با این عارضه، اختلالی نیز در حس بویایی و چشایی ایجاد شده و این دو حس به خوبی فعالیت نکرده و یا کاملاً مختل می‌شوند؛ بنابراین اگر دچار بی‌اشتهایی شده‌اید، به کرونا شک کنید.

حوصله‌ای که نیست

وقتی حوصله‌ای نیست؛ اشتهایی هم نیست. البته که در بعضی موارد ما شاهد عکس این حالت هستیم. در واقع بی‌حوصلگی با پرخوری همراه است، اما یکی از دلایل ابتلا به بعضی اختلال‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب، استرس، اختلال خواب و... با بی‌اشتهایی همراه است.

بیماری‌هایی که اشتها را می‌برند

بعضی از بیماری‌ها سخت یا حتی ساده می‌توانند زمینه‌ساز تغییر میزان اشتها باشند که معمولاً به شکل بی‌اشتهایی دیده می‌شوند. ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، بیماری‌های ریوی، ایدز، هپاتیت، کم‌کاری غده تیرویید یا هیپوتیرویید، نارسایی کلیوی و ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌ها مانند پانکراس (لوزالعمده)، معده، کولون، تخمدان و... می‌توانند باعث بی‌اشتهایی شوند.

دارو‌هایی که اثر دارند

هر دارویی، اثر‌های مخصوص به خود دارد. در واقع اگرچه دردی را دوا می‌کنند، اما می‌توانند عوارضی نیز به جا بگذارند. مصرف آمفتامین‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، دارو‌های شیمی‌درمانی، دارو‌های پرتودرمانی و یا مصرف مخدر‌ها می‌توانند باعث کاهش اشتها شوند.

اثری که می‌گذارد، خوب نیست

نخستین عارضه بی‌اشتهایی، سرگیجه است. همین سرگیجه به ظاهر ساده می‌تواند باعث زمین خوردن و بروز فاجعه شود. اما بی‌اشت‌هایی و عارضه آن به همین جا ختم نمی‌شود. بی‌اشت‌هایی معمولاً با عوارضی مانند از دست دادن قدرت بدنی و احساس ضعف، کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و...، دل‌درد، اسهال، ریفلاکس معده، اختلال در هضم و جذب موادغذایی، تغییر خلق و خو و عصبانیت و بی‌حوصلگی، کسالت یا بی‌حالی، حالت تهوع که با استفراغ یا بدون آن دیده می‌شود، اشاره کرد. علاوه بر این بی‌اشتهایی باعث خستگی مفرط، کاهش وزن و تنگی نفس و ضربان پایین یا بالای قلب دیده می‌شود.

با پزشک صحبت کنید

دلیل بی‌اشتهایی هرچه که باشد باید شناسایی شده و برطرف شود؛ بنابراین اگر بی‌اشت‌هایی شما بیش از سه روز به طول انجامید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگرچه همیشه بی‌اشتهایی نشانه ابتلا به بیماری یا اتفاق خاصی نیست؛ اما نباید از کنار آن بی‌تفاوت گذشت. بی‌اشتهایی می‌تواند یک نشانه باشد؛ مانند تب.

منبع: آخرین خبر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->