واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

داوری هنرمندان مطرح کشور در جشنواره تئاتر استان

  • کد خبر: ۹۳۷۹
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۸
داوری هنرمندان مطرح کشور در جشنواره تئاتر استان
مراسم افتتاح جشنواره تئاتر خراسان رضوی در خانه شهید حسین محرابی برگزار شد
شکیبا افخمی‌راد| بیست‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی روز گذشته با برپایی مراسم افتتاحیه در خانه شهید مدافع حرم، حسین محرابی، به‌طور رسمی آغاز به کار کرد. اتفاق در خور توجهی که پیش از این نیز در افتتاحیه جشنواره‌های تئاتر در مشهد شاهدش بودیم.
در این دوره از جشنواره، ۱۴ نمایش در بخش رقابتی و یک نمایش به‌صورت میهمان در تماشاخانه‌های اشراق، خورشید، بهار و هنر‌های زیبا و همچنین سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه خواهند رفت.
این جشنواره از روز گذشته با اجرای نمایش‌های «شاه‌شکار»، به کارگردانی احمد ابری، «نسخه‌پشتیبان» به نویسندگی و کارگردانی علی‌ایزدپناه، «دور سه فرمون روی ماری» به کارگردانی و نویسندگی رضا بیقشی، «ناحملط» به کارگردانی و نویسندگی مسعود صفری و «آوات» به کارگردانی و نویسندگی رسول محمدنیاآغاز شده است و در دو روز آینده ادامه خواهد داشت. برگزیدگان این دوره از جشنواره نیز پنجشنبه ۳۰ آذر معرفی خواهند شد.

نمایش؛ چکیده‌ای از هنر‌های متفاوت
در مراسم افتتاحیه این رویداد، جعفر مروارید، مدیرکل اداره ارشاد خراسان‌رضوی، از اهمیت هنر نمایش و تاثیرگذاری آن بر جامعه گفت. به نظر مروارید، نمایش چکیده‌ای از هنر‌های متنوع و همچنین بیان زنده تفکر و تجربه‌های زیستی و ایده‌های نو در یک جامعه است.
او همچنین با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری درزمینه سبک زندگی ایرانی و اسلامی و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: نمایشنامه یکی از بهترین رسانه‌ها برای نشان دادن مفاهیم اجتماعی و انقلابی، خودآگاهی فردی و اجتماعی و نشان دادن زیبایی‌ها و معارف اهل‌بیت (ع) است. به‌گفته مروارید، نمایش و نمایشنامه در فضای مشهد، می‌تواند بسیاری از نقش‌ها و وظایف نهاد‌های مختلف را به شکل بومی و مردمی بیان کند.
در ادامه این مراسم، محمد حسین‌زاده، معاون فرهنگی سپاه امام‌رضا (ع)، نیز حوزه مقاومت را گنجینه‌ای از سوژه‌های ناب برای هنرمندان خواند. به‌گفته او، اگر هنرمندان در این گنجینه جست‌وجو کنند، می‌توانند داستان‌هایی پیدا کنند که در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

حذف و اضافه یک نمایش
محمدرضا محمدی، معاون هنری‌سینمایی اداره‌کل ارشاد، نیز در این افتتاحیه، جزئیاتی را از نحوه برگزاری جشنواره بیست‌ونهم بیان کرد: «از بین آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان، ۸۸ اثر متشکل از ۳۷ اثر از شهرستان و ۵۱ اثر از مشهد بازبینی شد و درنهایت ۱۴ اثر برای حضور در این دوره از جشنواره معرفی شد.»
او همچنین با نام بردن از سه هنرمند شناخته‌شده در عرصه هنر‌های نمایشی گفت: فریبا متخصص، اتابک نادری و حمید ابراهیمی مسئولیت داوری آثار جشنواره را در سه روز برگزاری این رویداد برعهده دارند. محمدی ابراز امیدواری کرد دو نمایشی که از جشنواره تئاتر استان به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شوند، بتوانند برای استان افتخار بیافرینند.
معاون هنری‌سینمایی ارشاد استان از برگزاری بزرگداشتی در روز اختتامیه جشنواره برای شهید حسین محرابی نیز خبر داد و از خانواده او دعوت کرد تا در اختتامیه پنجشنبه ۳۰ آذر حضور داشته باشند.
در حاشیه این نشست، محمدی در پاسخ به سوال شهرآرا درباره اعلام خبر اضافه شدن تئاتر «کشیده» به جمع نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره و بعد حذف آن توضیح داد: نام نمایش «کشیده» از اول هم میان نمایش‌های رزرو اعلام شده بود. در این بین، پیشنهادی برای اضافه شدن این نمایش مطرح شد که درنهایت نیز عملیاتی نشد، اما متاسفانه برخی از رسانه‌ها همین بررسی و پیشنهاد را از قول من، خبری کردند که ما بلافاصله گفتیم این اتفاق رخ نداده است.

برنامه روز دوم جشنواره
همچنین براساس جدول اجرایی جشنواره، امروز پنج نمایش روی صحنه خواهد رفت. براین اساس، نمایش «پرونده عجیب مرگ آقایان ف. الف و عین. الف» به‌کارگردانی حمید مهدوی، ساعات ۱۰ و ۱۲ در تماشاخانه خورشید، نمایش «ژنتیک» به‌کارگردانی مهسا غفوریان ساعت ۱۲ در تماشاخانه اشراق و «منیژه ۱۴۰۰ و چند» به کارگردانی رضا حسن‌زاده، ساعت ۱۷ در تماشاخانه هنر‌های زیبا روی صحنه خواهند رفت. همچنین تماشاخانه بهار در ساعات ۱۷ و ۱۹ میزبان نمایش «سونامی» به‌کارگردانی احسان روحی و نیز سالن اصلی تئاتر شهر در ساعت ۲۱ میزبان نمایش «مکبث» که اثری گروهی است. خواهند بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->