بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری توسط پلیس فتا افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین(ع) تهران گلایه شهروندان از پیچ‌و‌خم‌های تهیه دارو‌های خاص
سرخط خبرها

چندگام برای رسیدن به گواهینامه

  • کد خبر: ۹۳۹۹
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۸
چندگام برای رسیدن به گواهینامه
درباره مراحل اخذ گواهی نامه و پیشگیری از شرایطی که ممکن است آن را ابطال کند
ملیحه ابراهیمی یزدی- با وضعیت ترافیکی فعلی شهر و تغییر نکردن رفتار‌های ترافیکی راکبان، نمی‌توان شاهد یک اتفاق بزرگ در کاهش آمار تصادفات جرحی و فوتی بود.
لازم نیست باد به غبغبمان بیندازیم و انگشت اتهام را به سمت مدیران و دست اندرکاران بگیریم و با بروز هر اتفاق ترافیکی، آن‌ها را به باد نقد بگیریم. کافی است کمی رفتار‌های خودمان را وقتی پشت فرمان می‌نشینیم یا به عنوان یک عابر پیاده از عرض خیابان عبور می‌کنیم، زیر ذره بین ببریم. اصلا بیایید از ابتدای ماجرای زندگی ترافیکی مان شروع کنیم. گرفتن گواهی نامه رانندگی نخستین اقدامی است که پای ما را به نشستن پشت فرمان و دنیای پیچیده ترافیک باز می‌کند. چند خطی را همراهمان باشید.

گام اول؛ آموزش
به نزدیک‌ترین آموزشگاه محل زندگی یا محل کارتان مراجعه کنید. مطالبی را که روی تابلو آموزشگاه نصب شده است، به دقت مطالعه کنید. این مطالب به شما آگاهی می‌دهد که برای ثبت نام اصل و کپی کدام مدارک را به همراه داشته باشید، چه زمانی باید برای معاینات پزشکی به پزشک معتمد مراجعه کنید و ریز مبالغ پرداختی اعم از خزانه دولت، وزارت دارایی، شرکت پژوهش و توسعه ناجی و هزینه آموزشگاه شما چه قدر خواهد بود.

نکته: یادتان باشد گواهی‌نامه‌های فعلی که کاملا هوشمند صادر شده است، علاوه‌بر مشخصات فردی، اشاره به محدودیت‌های جسمی، گروه خونی و بیماری‌های خاص، قابلیت ثبت تخلفات و نمرات منفی را داراست.

متخلفان بخوانند
برابر ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:
چنانچه متخلف دارای ۳۰ نمره منفی باشد، گواهی‌نامه او به مدت ۳ ماه ضبط و در پایان مدت مزبور با پرداخت ۴۰۰ هزارریال جریمه نقدی به نفع خزانه عمومی مسترد می‌شود.
پس از اعمال مقررات موضوع بند (۱) چنانچه در‌اثر ارتکاب تخلفات جدید ۲۵‌نمره منفی به متخلف تعلق گیرد، گواهی‌نامه او به مدت ۶‌ماه ضبط و پس از انقضا مدت مزبور و پرداخت ۶۰۰‌هزار ریال به نفع خزانه عمومی مسترد می‌شود.
هرگاه پس از اعمال مقررات بند (۲) در‌اثر ارتکاب تخلفات جدید ۲۰‌نمره منفی به متخلف تعلق گیرد، گواهی‌نامه او ابطال می‌شود و بعد از یک سال می‌تواند برابر مقررات و پس‌از طی دوره آموزشی و پرداخت یک‌میلیون‌ریال به نفع خزانه عمومی گواهی‌نامه جدید اخذ کند.
تبصره ۱- به استثنای بند‌های (۱) تا (۷) در بقیه موارد برای هر تخلف در هر ۲۴ ساعت صرفا یک بار نمره منفی محاسبه می‌شود.
تبصره ۲- در‌صورتی‌که متخلف به مدت ۶ ماه از زمان ارتکاب آخرین تخلف منجر به نمره منفی در بند‌های (۱) و (۲) و یک سال در بند (۳) این ماده مرتکب هیچ‌یک از تخلفات راهنمایی و رانندگی نشود، همه نمره‌های منفی ناشی از تخلفات ارتکابی گذشته بلا‌اثر و تخلفات بعدی وی به‌عنوان تخلف اول او محسوب می‌شود.
تبصره‌۳- متخلف مکلف است ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ صورت‌وضعیت مربوط به نمرات منفی، گواهی‌نامه خود را به اداره راهنمایی و رانندگی مربوط تسلیم کند؛ در‌صورت عدم تسلیم در موعد مقرر، راهنمایی و رانندگی پرونده مربوطه را به واحد رسیدگی به اعتراضات موضوع ماده (۵) این قانون ارسال می‌کند تا پس از بررسی و نبود عذر موجه، علاوه‌بر جرائم فوق به تناسب، جرائم نقدی بند‌های این ماده را تا دو‌برابر افزایش دهد.
راهنمایی و رانندگی موظف است در هر نوبت که نمره منفی به متخلف تعلق می‌گیرد، به نحو مقتضی او را درخصوص مطلع‌شدن از نمرات منفی راهنمایی کند.
تبصره ۴- کسانی که در مدت ضبط گواهی‌نامه مبادرت به رانندگی می‌کنند، به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهی‌نامه محکوم می‌شوند.
تبصره ۵- ابطال گواهی‌نامه یا گرفتن آزمون مجدد صرفا به موجب قانون ممکن است.
تبصره ۶- آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط نیروی انتظامی تدوین می‌شود و پس از تأیید وزیر کشور به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

قوانین اخذ گواهی‌نامه در دیگر کشور‌های دنیا
از خریداری گواهی‌نامه تا برد در یک بازی رومیزی!
آمریکا
در برخی از ایالت‌های این کشور مثل آلاسکا، آرکانزاس و آیووا ۱۴‌ساله‌ها با گرفتن مجوز مخصوص افراد تحت آموزش رانندگی، اجازه رانندگی دارند.
بریتانیا
به جزملکه الیزابت که برای رانندگی نیازی به گذراندن آزمون و داشتن گواهی‌نامه ندارد، حداقل سن قانونی برای رانندگی ۱۵ سال است. از این سن برای دریافت گواهی‌نامه موقت می‌توان تقاضا داد.
هند
در بخش‌هایی از هند می‌توان بدون گذراندن هیچ‌گونه آزمون رانندگی، گواهی‌نامه را خریداری کرد. آزمون عملی رانندگی در هند شامل پارک دوبل، دنده عقب‌رفتن و رانندگی در ۸ مسیر دایره‌شکل می‌شود.
مکزیک
تا سال‌۲۰۱۷، تعداد زیادی از مردم کشور مکزیک برای دریافت گواهی‌نامه به مدرکی که توانایی رانندگی آن‌ها را ثابت کند، نیازی نداشتند. با‌این‌حال مقامات، قانونی وضع کرده‌اند که گذراندن آزمون رانندگی را اجباری می‌کند.
برزیل
این کشور یکی از سخت‌گیرترین کشور‌های دنیا در موضوع دریافت گواهی‌نامه است. متقاضیان قبل از هر کار، ابتدا باید در یک آزمون روان‌شناسی شرکت کنند. همچنین باید برای حضور در ۹ تا ۱۵‌جلسه آموزشی ثبت‌نام کنند و حتی بعد‌از گذراندن آزمون‌های فراوان، به مدت یک‌سال تنها یک گواهی‌نامه موقت دریافت خواهند کرد. رانندگان تنها در‌صورتی گواهی‌نامه دائم دریافت می‌کنند که در این یک‌سال هیچ تخلفی در رانندگی نداشته باشند.
هلند
افراد بالای ۷۵‌سال و مهاجران برای گرفتن گواهی‌نامه رانندگی، ابتدا باید گواهی سلامت جسمی و روحی دریافت کنند که نشان می‌دهد از نظر جسمی و روانی، صلاحیت رانندگی را دارند.
دانمارک
در این کشور گرفتن گواهی‌نامه، روندی طولانی و مفصل دارد. در کشور دانمارک حداقل سن قانونی برای رانندگی ۱۷ سال است. متقاضیان رانندگی در مسیر‌های لغزنده تمرین و در مانور‌های آموزشی ویژه‌ای مثل دنده عقب‌رفتن در مسیر مارپیچ و رانندگی در مسیری به‌شکل عدد ۸ انگیسی شرکت می‌کنند.
روسیه
متقاضیان دریافت گواهی‌نامه باید ۱۵۰‌ساعت کلاس تئوری بگذرانند و نیز ۵۶‌ساعت را به‌صورت عملی با ماشین تمرین کنند.
آزمون شامل ۲ بخش می‌شود؛ آزمون اول در یک مسیر ویژه و آزمون دوم در خیابان‌های شهر برگزار می‌شود.
ژاپن
در این کشور تا پیش‌از هجده‌سالگی نمی‌توان گواهی‌نامه رانندگی گرفت. در‌حقیقت فقط ۳۵‌درصد شرکت‌کنندگان در امتحان رانندگی قبول می‌شوند. امتحان عملی در فضای باز که خیابان‌های واقعی در آن شبیه‌سازی شده است، برگزار می‌شود. رانندگان باید تمام مسیر را با سرعت ۳۰‌کیلومتر در ساعت بپیمایند و طبق قواعد خاصی عمل کنند.
سیرالئون
در سیرالئون، متقاضیان برای گرفتن گواهی‌نامه باید یک بازی رومیزی بازی کنند. افراد متقاضی باید این بازی رابه مبلغ ۱۴‌دلار بخرند و قبل از شرکت در آزمون عملی، دست‌کم یک‌بار آن را بازی کنند.
عربستان سعودی
زنان متقاضی برای گرفتن گواهی‌نامه باید هزینه بیشتری در مقایسه با مردان بپردازند. این هزینه برای مردان حدود ۱۲۰‌دلار، اما برای زنان بین ۵۰۰ تا ۸۰۰‌دلار است. همچنین زنان قبل از شرکت در امتحان رانندگی، باید ۹۰ تا ۱۲۰‌ساعت بیشتر آموزش تئوری و عملی را بگذرانند.
جزیره سنت لوسیا
در سنت‌لوسیا گرفتن گواهی‌نامه، روندی زمان‌بر دارد، چون فقط ۲ ممتحن در کل این کشور وجود دارد. ساکنان سنت‌لوسیا به مقامات جزیره تقاضای رسمی داده‌اند که ۲ ممتحن دیگر هم اضافه شود تا زمان کمتری را منتظر دریافت گواهی‌نامه بمانند. اگر‌چه معلوم نیست این مدت دقیقا چه‌قدر است، طبق گزارش رسانه‌های این جزیره، مدت زمان دریافت گواهی نامه به‌قدری طولانی است که بعضی از مجوز‌ها و گواهی‌های دکتری متقاضیان، قبل از رسیدن نوبتشان منقضی می‌شود!

۳۰۰۰۰
برابر کد ۲۱۰۵ آموزش رانندگی در محل‌های غیر‌مجاز مبلغ ۳۰‌هزار تومان جریمه دارد.
۳۰۰۰۰
برابر کد ۲۱۲۱ رانندگی با گواهی‌نامه پس از پایان اعتبار مبلغ ۳۰‌هزار تومان جریمه دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->