۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
از خواص بی شمار این گیاه درمانی غافل نشوید

بازشناسی دوباره حنا

  • کد خبر: ۹۴۰۱
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۷
بازشناسی دوباره حنا
علی هاشمی فر کارشناس گیاهان دارویی
بیشتر ما گیاه حنا را به خوبی می‌شناسیم و حتی اگر خودمان آن را استفاده نکرده باشیم در مراسم‌های حنابندان اطرافیان یا در فیلم و سریال‌های قدیمی آن را دیده ایم. در قدیم مردم بدون توجه به خواص درمانی بیشماری که حنا دارد از آن برای رنگ کردن مو و پوست استفاده می‌کردند، البته به تازگی نیز با حنا طرح‌های مختلفی روی بدن می‌کشند که فقط جنبه زیبایی دارد. حنای هندی و حنای بی رنگ هم از مشتقات همین حناست برای آن دست افرادی که به دنبال رنگی غیر از قرمز هستند یا اصلا از رنگ حنا خوششان نمی‌آید و می‌خواهند فقط از خواص این گیاه استفاده کنند. خواص بیشماری که برای حنا در طب سنتی آورده شده است، آن قدر هست که اگر بدانید حتما راغب به استفاده از آن می‌شوید برای همین می‌خواهیم امروز کمی دراین باره برایتان بگوییم.

تاریخچه استفاده از حنا
استفاده از حنا به حدود ۵۰۰ سال قبل از دوران ابوعلی سینا برمی گردد. گیاهی که بومی ایران است و طبعی گرم و خشک دارد. این گیاه در برخی از مناطق مانند کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان پرورش داده می‌شود، البته هنوز هم به طور دقیق مشخص نیست کدام قوم برای اولین بار از حنا استفاده کرده است، زیرا به جز کشور ما در هند، مصر و چین هم از این گیاه استفاده‌های زیادی می‌شود. حنا درختچه‌ای است که به طور معمول در سال ۲ تا ۳ مرتبه یعنی در تابستان و اول پاییز محصول می‌دهد و آنچه ما در بازار می‌بینیم پودر برگ‌های این گیاه پرخاصیت است. کیفیت و رنگ آن هم به منطقه‌ای که گیاه حنا در آن کشت شده، نحوه فراوری و مواد ترکیبی آن بستگی دارد. باهمه این‌ها بهترین نوع حنا، حنایی است که رنگ سبز تیره‌ای داشته باشد.

برخی خواص درمانی حنا
برای درمان ریزش مو و تقویت آن، پودر حنا را با روغن زیتون مخلوط می‌کنند و به طور مرتب به مو‌ها می‌مالند.
استفاده از مخلوط پودر حنا، آب و
آب لیمو باعث براق شدن مو می‌شود.
ضماد گل حنا و سرکه برای رفع سردرد مناسب است و باید آن را روی پیشانی گذاشت.
حنا برای درمان سوختگی هم مؤثر است.
برای رفع زخم‌ها و تاول‌های دهان مزه مزه کردن این گیاه می‌تواند، مؤثر باشد.
ضماد گل حنا، برای رفع درد در قسمت‌های مختلف بدن مفید است.
به دلیل خاصیت قابض بودن حنا، می‌توان از ضماد آن برای رفع ترک پا و نرم کردن ناخن‌هایی که در گوشت پا فرو رفته اند، استفاده کرد.
استفاده منظم حنا شوره سر را برطرف می‌کند.
برای رفع عفونت، پاک سازی پوست، درمان دمل، کورک ها، زخم ها، جوش‌های صورت و روماتیسم هم استفاده از حنا کاربرد دارد.
دربرخی کشور‌ها از دم کرده برگ و گل حنا برای درمان افرادی که کمبود ویتامین B دارند استفاده می‌شود.

چند نکته مهم
اگر حنا را برای خواص درمانی اش استفاده می‌کنید بهتر است که از همان حنای طبیعی و سنتی استفاده کنید، چون حنا‌های بی رنگی که در بازار وجود دارند، خواص درمانی حنای طبیعی را ندارد.
در ترکیبات تشکیل دهنده حنا‌های هندی از مواد شیمیایی استفاده می‌شود که نه تنها خاصیت درمانی ندارند، بلکه مضر هم هستند و فقط برای تزیین استفاده می‌شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->