تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

اشتباهم را قبول دارم

  • کد خبر: ۹۴۰۲
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۸
اشتباهم را قبول دارم
در دومین جلسه رسیدگی به پرونده 90هزار میلیاردی، متهم ردیف اول در دادگاه صراحتا به جرمش اعتراف کرد
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده قاچاق کلان ارز و پول شویی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران نظام اقتصادی در مشهد برگزار شد.
در ابتدای جلسه قاضی منصوری، رئیس دادگاه با تشریح روند برگزاری دادگاه و بیان مشروح اتهام متهمان با ارائه تذکرات لازم از حاضران خواست تا نظم و قانون را در طول برگزاری جلسه رعایت کنند. سپس از دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی خواست تا به بیان مطالب خود و دفاع از کیفرخواست بپردازد.
قاضی درودی با تبیین اقدامات دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در مرحله تحقیقات مقدماتی گفت: تمامی تحقیقات نشان می‌دهد که اقدامات متهمان آن هم در شرایط موجود که دشمن با تمام امکانات در حال ایجاد فشار به ویژه از طریق اقتصادی به کشور است؛ حتما از مصادیق اخلال در نظام اقتصادی است.
وی افزود: مجموعه قضایی استان در رسیدگی به پرونده‌های گذشته از این دست هم نشان داده که با عزم راسخ و قاطعیت و با محوریت دفاع از حقوق عامه در چارچوب قانون به اتهامات وارده به ۷ متهم این پرونده نیز رسیدگی و قانون را اجرا خواهد کرد.
سپس نماینده مدعی العموم کیفرخواست متهمان را قرائت کرد و در ادامه محمود میرشکار، فرزند شاه جهان به عنوان اولین متهم به جایگاه فراخوانده شد.
طبق اعلام نماینده مدعی العموم، نام برده به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق شبکه‌ای و سازمان یافته، متهم و در محضر دادگاه حاضر است.
قاضی منصوری در این باره گفت: اقدامات شبکه‌ای متهم ردیف اول و سایر متهمان در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی دشمنان علیه ملت مظلوم ایران، متضمن اضرار درخور توجه به کشور از طریق قاچاق ارز و پول شویی به مبلغ بیش از ۹۰۰۰ میلیارد تومان شده است.
متهم در اظهاراتش اعلام کرد: اقرار می‌کنم که اظهارنامه‌های موصوف را من صادر و خلاف قانون رفتار کرده ام، این را قبول دارم.
نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: محمودمیرشکار رئیس یکی از شعب بانک ملی در یکی از استان‌های جنوب کشور بوده و با صدور اظهارنامه‌های غیرواقعی ارزی، نقش مؤثری در مجموع این اقدامات سازمان یافته با هدف قاچاق ارز و پول شویی داشته است.
متهم ردیف اول نیز تصریح کرد: اظهارنامه‌ها تحت نظارت خودم بود، رئیس صندوق اقدامات لازم را انجام می‌داد و من اظهارنامه‌ها را امضا می‌کردم. افراد دیگری نیز با استفاده از همین اظهارنامه‌های غیرواقعی صادر شده، ارز‌های موجود در بازار داخلی را جمع و در طول سالیان متمادی از کشور خارج می‌کردند. طبق روال معمول باید ارز‌های اظهاری برای ورود به کشور، شمارش شود؛ اما عملا نزد ما این اتفاق نمی‌افتاد. پول‌ها از خارج نمی‌آمد و ارز‌های داخلی را جمع می‌کردند. اشتباهم را قبول دارم و تخلفات محرز است.
نماینده دادستان نیز گفت: نام برده طی چند مرحله بابت اقداماتی که انجام می‌داده مبالغی را دریافت کرده‌است.
پس از دفاعیات متهم، قاضی منصوری از وکیل مدافع متهم خواست تا دفاعیاتش را اعلام کند. وکیل متهم اعلام کرد: من به دنبال بیان این نکته که موکلم کاملا بی گناه است، نیستم. همه ما در برابر اعمالمان در پیشگاه قانون و خداوند باید پاسخ گو باشیم.
وی افزود: باید دید چه مقامات و چه کسانی مسئولیت نظارت داشته اند و چرا به مسئولیت خود عمل نکرده اند که این اتفاقات روی داده است؟ چرا باید حلقه‌های مفقوده داشته باشیم؟ باید ابعاد مسائل روشن شود. موکل من خودش صادقانه می‌گوید که اشتباه کرده است. ما از دادگاه تقاضای اجرای عدالت داریم.
سپس نماینده دادستان بیان کرد: متهم میرشکار به عنوان یک عامل مهم زمینه ساز این حجم از تخلفات شده است.
رئیس دادگاه پس از آن از نماینده بانک مرکزی خواست تا به بیان مطالب خود بپردازد.
نماینده بانک مرکزی گفت: متهم ردیف اول شاغل در شبکه بانکی بوده و از شرایط ارزی و اقتصادی مطلع بوده است، بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که وی جهل به اقدامات خود داشته است. این افراد با سوءاستفاده از موقعیت خود با همکاری تعدادی دیگر از افراد، از شهر‌های مختلف ارز را جمع آوری و از کشور خارج می‌کردند.
رئیس دادگاه اعلام کرد: با توجه به اتهامات و دفاعیات متهم ردیف اول، قرار کیفری وی تشدید و به نام برده تفهیم می‌شود.
با فراخوانده شدن متهم ردیف دوم به جایگاه، کیفرخواست غلامحسین سنگچولی فرزند فداحسین از سوی نماینده دادستان قرائت شد.
سنگچولی متهم به پول شویی، اخذ رشوه و مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق شبکه‌ای و سازمان یافته ارز است.
نماینده دادستان هنگام قرائت کیفرخواست گفت: نام برده با افراد داخلی و خارجی در تخلفات عنوان شده همکاری داشته است. مستندات پرونده مشخص کننده تخلفات نام برده است.
متهم در اظهاراتش اعلام کرد: اظهارنامه‌ها در اختیار من و تحت نظارت رئیس شعبه بود. با اقداماتی که انجام می‌دادند توجه من به همکاری جلب شد و اظهارنامه‌های سفید را از بانک خارج و در مشهد استفاده می‌کردم. من اشتباه کردم.
در این هنگام مستندی از اظهارات متهم در صحن علنی دادگاه مبنی بر اقاریر صریح متهم پخش شد.
پس از دفاعیات متهم سنگچولی، وکیل مدافع وی به دفاع از نام برده پرداخت و گفت: چنانچه مسئولان متولی امور بانکی در زمان خود نظارت مناسبی می‌داشتند چه بسا شاهد وقوع این تخلفات نمی‌بودیم؛ بنابراین تقاضا داریم تصمیمات متناسب با قصور موکل اتخاذ شود.
رئیس دادگاه نیز از وکلای مدافع خواست تا ضمن دفاع از موکلان خود در صحن علنی دادگاه، لوایح دفاعیه خود را به دادگاه تقدیم نمایند.
نماینده بانک مرکزی نیز در واکنش به اظهارات وکلای مدافع گفت: خروج اسناد رسمی بانکی از شعبه مذکور، غیرقانونی بوده و تخلف صورت پذیرفته از سوی متهمان روشن است.
پس از پایان اظهارات نماینده بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران، رئیس دادگاه ادامه رسیدگی را به امروز موکول کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->