سرخط خبرها

آزمایش سلامت خودروها به قیمت سلامت شهروندان

  • کد خبر: ۹۴۲۸
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
آزمایش سلامت خودروها به قیمت سلامت شهروندان
شهروندان خیابان شهید خیبری9 از مزاحمت خودروهای سواری گلایه دارند
بخشنده - به درخواست شهروندان خیابان خیبری ۹ راهی این خیابان شدیم تا از آنچه که این شهروندان را هر روز آزار می‌دهد و آسایش و امنیتشان را به مخاطره کشانده است گزارشی تهیه کنیم. ابتدای خیابان شهید خیبری در بولوار جمهوری اسلامی واقع شده و انتهای آن متصل به خیابان امام رضا ۷۶ است. خیابان شهید خیبری به دلیل ترافیک شدید در تقاطع با خیابان کوشش شلوغ است و تردد روزانه زیادی دارد.

مغازه‌های تعمیرات خودرو این خیابان هم عاملی هستند تا شهروندان از تمامی شهر برای تعمیر خودرو خود به این خیابان بیایند و البته کوچکی تعمیرگاه‌ها به پارک دوبل خودرو‌ها در دو سمت خیابان و ایجاد ترافیک منجر شده است. نکته‌ا‌ی که ما را به این خیابان می‌کشاند، اما این موارد نیست و تنها مربوط به خیابان شهید خیبری ۹ است که محل آزمایش خودرو‌های تعمیری است و سکوت این محل را به چالش می‌کشد.

بافت مسکونی خیابان شهید خیبری
یکی از ساکنان قدیمی این خیابان که ۵۰ سال سابقه حضور در این محله دارد، می‌گوید: خوب به یاد دارم که در ابتدا اینجا ۱۳ ضد نام داشت و بخش عمده آن منازل مسکونی و بخشی نیز بیابانی بود.
اما از ۳۰ سال پیش در خیابان خیبری اولین تعمیرگاه خودرو ایجاد شد و پس از ۵ سال فعالیت او رفته رفته به تعداد تعمیرگاه‌ها در اینجا افزوده شد. حتی برخی منازل مسکونی خود را تخریب و دوباره بازسازی کردند تا در آن واحد تجاری بنا کنند و حالا تمام خیابان خیبری به تعمیرگاه بزرگ خودرو‌ها تبدیل شده است.

خیابان آزمایشی خیبری ۹
شهروند ساکن خیابان خیبری ادامه می‌دهد: مشکل اصلی آمدن تعمیرگاه‌ها آرامش و امنیتی است که از محله ما رخت بر بسته است، زیرا بسیاری از این تعمیرگاه‌ها برای آزمایش خودرو مشتریان خود به خیبری ۹ می‌آیند و کار عیب‌یابی خودرو‌ها را در آن انجام می‌دهند. اغلب این کار در میانه روز و بعدازظهر‌ها انجام می‌شود که شهروندان در حال استراحت هستند و یک‌باره با صدای گوش‌خراش ترمز رو به رو می‌شوند.
در زمان این صدا اولین فکری که به ذهن ما خطور می‌کند به وقوع پیوستن یک حادثه است. در سرتاسر این خیابان در طول روز نزدیک به ۲۰ بار ما شاهد این اتفاق هستیم. کاسب خیابان شهید خیبری به پارک خودرو‌های کسبه در این خیابان نیز انتقاد می‌کند و می‌افزاید: یکی دیگر از مزاحمت‌های کسبه خیابان خیبری برای ما پارک خودرو‌های آن‌ها در مقابل منازل مسکونی این خیابان است که حتی در همان ابتدای خیابان، شاهد پارک خودرو‌ها به صورت دوبله هستیم.

آمار بالای تصادف‌ها
ممبینی، یکی از سالمندان این محله نیز با انتقاد از نبود سرعتگیر در تقاطع اول خیابان شهید خیبری می‌گوید: در هفته حداقل شاهد یک یا ۲ تصادف هستیم که با نصب یک سرعتگیر می‌شود جلوی این تصادف‌ها را گرفت. به عقیده من در این خیابان شاهد به وقوع پیوستن بیشترین تصادف‌ها هستیم که اگر بگویند گزارش نشده، درست است، زیرا بسیاری از تصادف‌ها خسارت جزئی می‌بینند و به پلیس گزارش نمی‌شوند. نصب سرعتگیر افزون بر کاستن تصادف‌ها می‌تواند از مزاحمت‌های تعمیرکاران خودرو‌ها برای شهروندان بکاهد. این شهروند خیابان خیبری ادامه می‌دهد: من به علت مشکلات تنفسی از منزل بیرون نمی‌روم و همواره به دلیل صدای گوش‌خراش ترمزها، تصادف‌های زیاد و شلوغی خیابان خیبری در عذاب هستم. اگر کسبه مانند خیابان کوشش بگویند اول آن‌ها آمدند بعد مسکونی‌ها، درست نیست، زیرا بافت اینجا از ابتدا مسکونی بوده است.

رد و تأیید تعمیرکاران خیابان شهید خیبری
به سراغ تعدادی از تعمیرکاران خودرو در خیابان خیبری رفتیم تا علت آزمایش خودرو‌ها را در خیابانی مسکونی جویا شویم. یکی از تعمیرگاه‌های خودرو که در ابتدای خیبری ۹ واقع شده ضمن رد هرگونه آزمایش خودرو از سوی تعمیرکاران در این خیابان می‌گوید: من که در این خیابان کسب می‌کنم تاکنون ندیدم کسی ترمز خودرو خود را اینجا آزمایش کند. من به مشتریان خود می‌گویم تا مدتی سعی کنند نرم ترمز بگیرند و یک‌باره پای خود را روی پدال ترمز فشار ندهند. البته برخی هم هستند که می‌خواهند ترمز را آزمایش کنند که ما آن‌ها را به خیابان خیبری ۱۵ که عرض بیشتری دارد، راهنمایی می‌کنیم. به سراغ تعدادی دیگر از تعمیرگاه‌ها رفتیم و پاسخ‌های متفاوتی از ادعای شهروندان دریافت کردیم، اما به آخرین تعمیرگاهی که می‌رویم یکی از تعمیرکاران ابتدا ضمن رد ادعای شهروندان هرگونه آزمایش ترمز خودرو را در خیبری ۹ رد می‌کند، اما کمی بعد که از نیت ما اطلاع می‌یابد، بیان می‌کند: سخن شهروندان در واقع درست است. خیابان خیبری ۹ بیشترین عرض را در این محدوده دارد و به این دلیل بیشتر تعمیرگاه‌ها در این خیابان به آزمایش ترمز و حتی عیب‌یابی خودرو‌ها اقدام می‌کنند. البته تاکنون ما ندیده بودیم کسی به این دلیل ابراز ناراحتی کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->