پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حقوق معوق معلمان خرید خدماتی و حق التدریس در اسرع وقت پرداخت شود پلیس راهور فراجا: تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را تسهیل ببخشیم کشف بیش از ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲ | ۷۵ درصد کشفیات مواد مخدر در شرق کشور صورت گرفت محدودیت‌های ترافیکی کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری توسط پلیس فتا افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد «قلیان اکسیژن» طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد
سرخط خبرها

آیا تغییرات اقلیمی باعث بارش برف در صحرای آفریقا شده است؟

  • کد خبر: ۹۶۹۶۳
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
آیا تغییرات اقلیمی باعث بارش برف در صحرای آفریقا شده است؟
در صحرای بزرگ آفریقا هم که بزرگ‌ترین صحرای گرم جهان و سومین منطقه بی درخت بزرگ دنیاست، برف می‌بارد. اتفاقی که به تازگی رخ داده، اما نه برای اولین مرتبه. در طول ۴۰ سال گذشته، این پنجمین بار است که در این منطقه که دمای آن در روز‌ها اغلب به بالای ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد برف می‌بارد.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ صحرای بزرگ آفریقا! تصویری که این ترکیب سه کلمه‌ای مقابل چشما ن ما پدید می‌آورد، برهوتی است بی انتها، پر از سنگ و خاک، داغِ داغ به همراه آفتابی که دارد بی رحمانه و با قدرت هرچه تمام می‌تابد. حالا اگر آدمیزادی هم بیاید داخل این تصورات، حتما دارد با دست هایش شرشر عرق‌های روی جبینش را پاک می‌کند.

در چنین شرایطی اگر بشنویم یا ببینیم این صحرا با برف پوشیده شده و سراسر سپید است، شاید حسابی تعجب کنیم و از خودمان بپرسیم، مگر در این بیابان و زیر این خورشید سوزان هم برف و باران ممکن است؟ پاسخ این که بله. در صحرای بزرگ آفریقا هم که بزرگ‌ترین صحرای گرم جهان و سومین منطقه بی درخت بزرگ دنیاست، برف می‌بارد. اتفاقی که به تازگی رخ داده، اما نه برای اولین مرتبه. در طول ۴۰ سال گذشته، این پنجمین بار است که در این منطقه که دمای آن در روز‌ها اغلب به بالای ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد برف می‌بارد.

اگر تصاویر مربوط به این بارش اخیر را دیده باشید که اتفاقا در روز‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی هم دست به دست شد، باید بگوییم که این تصاویر متعلق به شهر عین صفرا در شمال غربی الجزایر است. منطقه‌ای که در سال‌های ۱۹۷۹، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ میلادی هم چنین شرایطی را تجربه کرد. جالب است بدانید زمانی که عکس‌ها گرفته شده دمای هوا منفی ۲ درجه بوده است.

اما سوالی که حالا بعد از تماشای این تصاویر در ذهن بسیاری شکل گرفته این است که آیا تغییرات اقلیمی باعث بارش برف در صحرای آفریقا شده است؟ مخصوصا که حالا مدت هاست تغییرات آب و هوایی مسبب ایجاد اتفاقات عجیب و غریب مثل سرمای بی سابقه یا گرما و خشک سالی وحشتناک شده است که اتفاقا ما هم در کشورمان آن را احساس کردیم. کانادا در سال ۲۰۲۱ رکورد دمای نزدیک به ۵۰ درجه سانتی گراد ثبت کرد، در آسیا و اروپا بارندگی‌های بی سابقه و سیل‌های مرگباری به وقوع پیوست، غرب آمریکا آتش سوزی‌های وحشتناکی را به چشم خود دید. می‌بینید؟ هیچ منطقه‌ای از جهان را هم بی نصیب نگذاشته است.

آنچه مشخص است این است که بارش برف در صحرای آفریقا بسیار نادر است، زیرا اگرچه ممکن است دما در شب بسیار سرد شود، اما معمولا آب کافی در هوا برای تشکیل ابر وجود ندارد. حالا نتیجه یک تحقیق علمی می‌گوید رویداد نادر سرمایش شدید در این گونه مناطق را می‌توان به گرم شدن قطب شمال نسبت داد. در این کار مطالعاتی همچنین پیش بینی شده است که در نتیجه گرم و گرم‌تر شدن کره زمین، احتمال ایجاد امواج سرما در سراسر جهان بیشتر می‌شود.

نکته غم انگیز اینکه در کنار این اتفاقات تلخ اخیر، تنها کاری که از دست بسیاری از مسئولان یا فعالان زیست محیطی برمی آید، این است که با ابتکار عمل این مهم را به جهانیان گوشزد کنند. حالا یا از طریق خلق یک دایناسور منقرض شده در سازمان ملل، یا از طریق فرو رفتن داخل آب و سخنرانی کردن با پروپاچه‌های خیس.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->