بیش از ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲ کشف شد | ۷۵ درصد کشفیات مواد مخدر در شرق کشور محدودیت‌های ترافیکی کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری توسط پلیس فتا افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد «قلیان اکسیژن» طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد
سرخط خبرها

زمان پرداخت کارانه پرستاران با تعرفه جدید اعلام شد

  • کد خبر: ۹۷۸۳۲
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
زمان پرداخت کارانه پرستاران با تعرفه جدید اعلام شد
معاون پرستاری وزارت بهداشت درخصوص زمان پرداخت کارانه پرستاران به تعرفه جدید گفت: در حال حاضر کارانه دریافتی همکاران مربوط به تابستان امسال است؛ بنابراین وصولی تعرفه و کارانه مرتبط با نظام پرداخت جدید، احتمالا از اواخر بهار ۱۴۰۱ اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: کارانه پرستاران با تعرفه جدید که قرار بود از اول دی امسال اعمال شود، در اواخر بهار سال ۱۴۰۱ پرداخت خواهد شد.

عباس عبادی، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری مجازی، افزود: کارانه‌ای که اکنون پرستاران می‌گیرند، مربوط به تابستان امسال است و کارانه جدید از اواخر بهار ۱۴۰۱ پرداخت خواهد شد.

وی یادآور شد: ضریب ریالی ارزش نسبی خدمات پرستاری در آخرین جلسه شورای عالی بیمه سلامت تصویب شده و بر اساس این مصوبه، خدمات و مراقبت‌های پرستاری دارای ارزش نسبی مستقلی از سایر خدمات نظام سلامت می‌شود.
عبادی تاکید کرد: استاندارد بسته‌های خدمتی به تفکیک همه بخش‌های بالینی اعم از بستری و سرپایی، تدوین و ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بیان کرد: خوشبختانه با تاکید مقام معظم رهبری و خبر خوبی که روز ۱۱ بهمن ماه اعلام شد، شورای عالی بیمه ضریب ریالی و ارزش نسبی خدمات را به تصویب نهایی رساند و به زودی در صحن دولت مصوبه آن اخذ خواهد شد. بر اساس قولی که دادیم از اول دی ماه این موضوع عملیاتی خواهد شد. اکنون مدل پرداختی که وجود دارد و میانگین کارانه‌ها در حوزه پرستاری با حداقل شش ماه تاخیر صورت می‌گیرد. الان‌کارانه دریافتی همکاران مربوط به تابستان امسال است؛ بنابراین وصولی تعرفه وکارانه مرتبط با نظام پرداخت جدید، احتمالا از اواخر بهار ۱۴۰۱ اتفاق خواهد افتاد. نحوه و مدل محاسبه این پرداختی از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ بر اساس دستور العمل جدید خواهد بود.

عبادی درباره آمار شهدای پرستاری در ایام کرونا، گفت: آمار شهدای پرستاری را در دو بخش می‌توان نام برد. همکارانی که در دوره کووید ناشی از این بیماری فوت کردند، حدود ۱۵۰ نفر است و فرایند بررسی شهادت این همکاران در کمیته‌ای در وزارت بهداشت است که مصادیق بررسی می‌شوند و آنچه که نهایی شده است ۶۶ نفر است و مابقی پرونده‌ها هم در دست اقدام است. در مورد برخی همکاران، چون مستندات به حد کفایت نبوده است در این کمیته مصداق شهادت مورد تایید قرار نگرفته است.

وی، درباره تبدیل وضعیت قرارداد پرستاران، تصریح کرد: از ابتدای دوره کووید تا ۲۴ بهمن ماه ۹۹ که آخرین آزمون استخدامی برگزار شد، مجموعا در نظام سلامت مجوز جذب ۵۵ هزار نفر را داشتیم که حدود ۴۲ درصد از این گروه برای پرستاری بود و فرایند جذب آن‌ها به اتمام رسیده است. این قاعده به غیر از تبدیل وضعیت عزیزان ایثارگر است؛ ولی تعداد زیادی از همکاران وضعیت استخدامی به شکل قراردادی، تبصره‌ای و… است که اواخر آبان ماه با مکاتبه وزارت بهداشت با ستاد ملی کرونا و سازمان برنامه بودجه و سازمان اداری استخدامی، درخواست تبدیل وضعیت کارکنان را داشتیم.

او ادامه داد: اعتبارات این موضوع باید برای سال ۱۴۰۱ بررسی شود. با تعامل فشرده‌ای که معاونت توسعه وزارت بهداشت با مبادی ذی‌ربط مانند سازمان اداری استخدامی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس دارد باید منتظر تصویب نهایی بودجه باشیم تا ببینیم اعتبارات در نظر گرفته شده برای این امر چقدر است. ان‌شاءلله تا حدود دو هفته آینده که بودجه در صحن مجلس شورای اسلامی نهایی شود، می‌توانیم توضیحات بهتری ارائه دهیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، بیان کرد: دو موضوع حائز اهمیت است؛ عموما سوالاتی که از رسانه‌ها می‌آید بر موضوعات معیشتی، دستمزد و… است که این مطالبات به حق است که ما این را جزو موانع خدمتی دسته‌بندی می‌کنیم و وظیفه داریم این موانع را برطرف کنیم. از نظر سرانه پرستار به جمعیت و تخت و مدل‌های پرداخت باید موانع برطرف شود. بخشی از مدل پرداخت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و بخشی به روزرسانی پرداخت‌ها و معوقات است که در چند روز آینده با پیگیری مقام محترم وزارت امیدواریم این فاصله و تاخیر در پرداخت به حداقل ممکن برسد.

او تاکید کرد: معنای عدالت در سلامت، دسترسی به موقع و ارزان به خدمات با کیفیت و با صرفه برای همه مردم است. بدون شک همکاران پرستار نقش کلیدی در این امر دارند؛ بنابراین یکی از وظایف جدی ما این است که همه باهم بتوانیم سلامتی را قبل از بروز بیماری برای مردم فراهم کنیم و خدمات را تخصصی‌تر ارائه دهیم. اکنون فضای خدمتی ما در چارچوب بیمارستان‌ها محدود می‌شود؛ درحالی که این توانمندی وجود دارد که عرصه خدمت خود را به سطح جامعه ببرند.

برنامه وزارت بهداشت برای گسترش خدمات مراقبت در منزل

او با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های معاونت پرستاری وزارت بهداشت توسعه و گسترش خدمات مراقبت در منزل است، اظهار کرد: به این منظور آیین نامه‌ای در حال بازنویسی است و تلاش می‌شود که امکان تاسیس را تسهیل کرده و از فناوری به روز مانند هوم کر و مراقبت در منزل الکترونیک را توسعه دهیم. نقش کلیدی دیگر ما که به ارتقای سواد سلامت مردم کمک می‌کند یک مسئولیت جدی است.

وی با تاکید بر لزوم آینده‌نگری در حوزه سلامت، تصریح کرد: آینده پیش رو، آینده‌ای با افزایش نرخ سالمندی در جامعه است و به موازات آن بیماری‌های مزمن افزایش خواهد یافت و مجموع عوامل سبب می‌شود حتما به سایر نقش‌های حرفه‌ای فکر بیشتری داشته باشیم. امیدواریم در این دوره با سیاست‌گذاری مناسب شرایطی فراهم شود که مردم از خدمات فنی و علمی ما بهره بهتری داشته باشند.

منبع: اقتصادنیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->