سرخط خبرها
رئیس اداره خدمات شهری منطقه بیان کرد:

آمادگی برای بارندگی

  • کد خبر: ۹۸۰۵
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۶
آمادگی برای بارندگی
سیرجانی - اقدام شهرداری در زمینه آماده‌سازی منطقه برای ورود به فصل سرما شاید به نگاه خیلی‌ها نیاید، اما همه ساله با آغاز این فصل و شروع بارش‌های پاییزی و زمستانی، خدمات شهری مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد تدابیری را برای مقابله با دردسر‌های احتمالی پیش‌بینی می‌کند؛ مجموعه‌ای که خدمت‌رسانی زیادی در حوزه شهری انجام می‌دهد. برای آگاهی از این اقدامات با مهندس احمد پوریایی، رئیس اداره خدمات شهری، گفت‌وگویی کردیم که در زیر آن را می‌خوانید:

شبکه‌های فاضلاب شهری و جمع‌آوری آب‌های سطحی، کفاف منطقه را می‌دهد؟
باتوجه به قیمت پایین زمین و کم‌هزینه بودن ساخت‌وساز در حاشیه شهر و افزایش جمعیت مناطق پیرامونی شهر، به‌طبع افزایش واحد‌های مسکونی و مجتمع‌سازی نیاز به توسعه شبکه‌های فاضلاب و احداث کانال‌هایی برای جمع‌آوری پساب شهری دارد؛ از طرفی با تغییر اقلیمی که درحال وقوع است، باران‌های چند دقیقه‌ای و تند موجب ایجاد روان‌آب‌ها می‌شود و احتمال وقوع سیلاب‌های شهری دور از انتظار نیست. از همین‌رو توسعه شبکه‌های مناطق مختلف شهری ازجمله منطقه ما ضروری است.   

 نقش چاه‌های جذبی در جمع‌آوری آب‌های سطحی منطقه چگونه است؟  
 حفر چاه در نقاطی که امکان احداث کانال وجود ندارد یا از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نبوده است، مُسکن مناسبی است و از تجمع آب جلوگیری می‌کند. تاکنون  ۲۳ حلقه چاه به این شکل در منطقه حفر شده است.

وضعیت تجهیزات و امکانات منطقه برای مواجهه با  بارش برف و یخ‌بندان چگونه است؟
۲۵۰ نیروی پاکبان آموزش‌های لازم را دیده‌اند و با در اختیار داشتن تجهیزات کافی آمادگی خدمت‌رسانی به شهروندان را دارند. علاوه‌بر این  انبار نمک نیز تجهیز شده و کیسه‌های شن و نمک به‌منظور استفاده در سطوح شیب‌دار جانمایی شده است. بیل‌های برف‌روب تعمیر شدند و برای به‌کار گرفتن آماده هستند. با وجود این برای استفاده از این امکانات برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی شده است، به‌طوری که درصورت لزوم ابتدا نیرو‌ها و تجهیزات در بزرگ‌راه‌ها و مراکز حساس مانند بیمارستان‌ها و مدارس به‌کار گرفته خواهند شد. برنامه ماشین‌آلات نیز طراحی و به راننده‌ها ابلاغ شده است تا با رعایت اولویت‌بندی، خدمت مطلوب به شهروندان ارائه کنند.

عمده‌ترین مشکلات و موانع موجود در مسیر مسیل‌ها و نهر‌های منطقه چیست؟
با توسعه شهر بیشتر مسیل‌های قدیمی در مسیر ساخت وساز قرار گرفته یا به بزرگ‌راه و جاده تبدیل شده است. این امر در زمان بارندگی‌های شدید و سیلابی مخاطرات فراوانی برای منازل شهروندان به دنبال دارد. پوشاندن این مسیل‌ها و نهر‌ها موجب اخلال در حرکت و هدایت روان‌آب‌ها شده و باعث ایجاد سیل‌های شهری می‌شود. لای‌روبی و احیای مسیل‌ها کمک فراوانی به هدایت آب‌های سطحی درون و بیرون شهر‌ها می‌کند.
اداره خدمات شهری منطقه برای مقابله با آب‌گرفتگی  زیرگذر فجر چه تدابیری اندیشیده است؟
آب‌گرفتگی زیرگذر فجر بهار امسال به سبب باز شدن دریچه فاضلاب و خروج آب بالادست (میدان امام‌حسین (ع)) به سمت پل فجر بود. باتوجه به حجم زیاد ورودی آب، موتورپمپ‌های تعبیه شده جواب‌گو نبودند. به همین علت با بررسی دقیق و به‌دستور شهردار منطقه به‌منظور تقویت و هدایت آب‌های ورودی به سپتیک‌ها، ۲ موتورپمپ قوی ۶ اینچی به‌صورت جداگانه در هر ضلع نصب شد تا هنگام بارش‌های شدید بتواند جواب‌گوی حجم ورودی آب به زیرگذر‌ها باشد. لازم به یادآوری است موتورپمپ‌ها برای عملکرد بهتر، مجدد تعمیر و در سپتیک‌ها نصب شده است.

جانمایی کیسه‌های نمک و شن برای بارش برف و ایجاد یخ‌بندان چگونه است؟
باتوجه به اثرات مخرب نمک بر روی آسفالت و خاک و همچنین تأثیر بد آن بر زندگی گیاهان، درصورت بارش برف و ایجاد یخ‌بندان، با برنامه از پیش تعیین شده تمام خیابان‌های اصلی و فرعی زیرنظر کارشناسان خدمات شهری نمک‌پاشی خواهد شد. درصورت یخ‌زدگی معابر، شهروندان می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند و همکاران ما حتما موضوع اطلاع داده شده را رصد و پیگیری خواهند کرد. همچنین در مواقع خاص می‌توانند با مراجعه به نواحی و ثبت آدرس، کیسه‌های شن و نمک دریافت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->