مذاکرات تا چه حد بر اقتصاد و تولید تأثیر گذاشته است؟| فعالان اقتصادی خراسان رضوی پاسخ می‌دهند وزیر صمت: در حال افزایش ظرفیت تولید برق در بخش صنعتی هستیم دروازه‌ای به جهان رنگارنگِ گردشگری | گزارش شهرآرانیوز از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی مشهد+فیلم سامانه «خودنویس» انحصار مشاوران املاک در عقد قرارداد را شکست | سامانه‌ای کاملاً رایگان سقوط ۳۰ درصدی تولید صنایع در نخستین ماه ۱۴۰۴ هفته کاهشی دیگر در بازار خودرو | افت قیمت خودرو ادامه دارد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) مدیرعامل شرکت مخابرات ایران: پروژه هوشمندسازی شهر مشهد، بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی کشور است طلای جهانی تغییر مسیر داد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) بررسی قیمت روز برنج و حبوبات در مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | برنج ایرانی از حدود ۱.۵ تا ۲.۷ میلیون تومان یارانه اردیبهشت ۱۴۰۴ به حساب دهک یک تا ۳ واریز شد | یارانه دهک‌های ۴ تا ۹ چه روزی واریز می‌شود؟ فروش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان شمش طلا در ۱۱ حراج از ابتدای سال تاکنون قیمت طلا در مشهد به کمترین حد ۲ماهه اخیر رسید | نرخ طلا یک کانال دیگر را از دست داد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزیر نیرو: از ناترازی انرژی عبور خواهیم کرد قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت‌کوین (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | طلا و سکه ریزش کرد بررسی قیمت امروز گوشت گوسفند، گوساله و مرغ در مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | گوشت آبگوشتی کیلویی چند؟ خرید تضمینی پیاز تا ۵ خرداد ۱۴۰۴، تمدید شد افزایش ۲۰ درصدی حقوق و مزایای پرسنلی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۴ حقوق دولتی مواد معدنی در سال ۱۴۰۴ ابلاغ شد حذف ارز ترجیحی گوشت چه تبعاتی دارد؟ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد اعلام شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) نفت ایران نزدیک به ۷۰ دلار فروخته شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) جنجال بابک زنجانی؛ از خرید شرکت‌های شستا تا سهام سایپا پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) قطع برق صنایع پرمصرف برای توزیع عادلانه انرژی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و گردشگری آغاز شد| مشهدالرضا(ع) میزبان ۴۹۰ شرکت از ۳۲ استان کشور+ فیلم پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) انتقاد تند وزیر صمت به قطع کامل برق صنایع بزرگ در ۱۵ روز آینده (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) معاملات اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه از مالیات معاف شد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

مقصر تصادف خودرو خودران که منجر به فوت شود، چه کسی است؟

  • کد خبر: ۹۸۳۲۶
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
مقصر تصادف خودرو خودران که منجر به فوت شود، چه کسی است؟
حداقل در بریتانیا «سامانه های رانندگی خودمختار یا خودران می تواند سالانه جلوی 47 هزار مورد تصادف و مرگ 3900 نفر انسان را بگیرد.»

به گزارش شهرآرانیوز، در اتوبان در حال حرکت هستید و در محیط زوم جلسه دارید، یا در حال بازی با گوشی همراه خود هستید یا نه روی صندلی لم داده اید و رانندگی را به خودران سپرده اید. حالا اگر به هر دلیلی تصادف منجر به مرگ به وجود آید، چه کسی از لحاظ حقوقی باید پاسخگو باشد، مالک خودرو؟ کسی که پشت رُل نشسته است؟ یا شرکت خودروسازی که ادعا کرده خودرانی که تحویل مشتری داده، از هر جهت آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است؟

این سؤال در حال حاضر در بریتانیا بحث بسیار داغی است و به حکومت این کشور توصیه شده است که متولی یا مسئول پاسخگویی به این حوادث باید خودروساز باشد. این که آیا حکومت بریتانیا چنین موضوعی را به قانون تبدیل خواهد کرد یا نه باید منتظر ماند و دید. سایر کشور‌ها هم دیدگاه‌های مختلفی دارند.

هر چقدر خودران‌ها به حقیقت واقعی زندگی مردم نزدیک می‌شوند، دولت‌ها تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند تا آیین نامه‌ها و قوانین مناسب در این زمینه را به تصویب برسانند.

ایده آل‌ترین حالت آن این است که یک ساختار حقوقی پذیرفته شده و یکپارچه در دنیا حاکم شود که همه از این قوانین بین المللی و استاندارد‌های مربوط به آن پیروی کنند. اما دستیابی به چنین حالت ایده آلی بسیار رؤیایی است، چون حتی در یک کشور یا شهر هم حوزه‌های استحفاظی، تفاوت‌های بزرگی با هم دارند و امکان رسیدن به یک چارچوب یکپارچه و جامع بسیار دشوار است.

سردرگمی و برداشت‌های متنوع در این زمینه از همان «انجمن بین المللی مهندسان خودرو» شروع می‌شود که خودشان هم هنوز به یک تعریف واحد از پدیده خودران نرسیده اند. شاید این توضیح مختصر لازم باشد که خودران‌ها را به ۶ سطح تقسیم بندی می‌کنند که از صفر شروع می‌شود. سطح ۰: هیچ کاری خودکار انجام نمی‌شود؛ سطح ۱: خودران به کمک راننده نیاز دارد؛ سطح ۲: بدون نیاز به راننده حرکت می‌کند، اما به توجه راننده نیاز دارد؛ سطح ۳: خودران عمل می‌کند، اما مسئولیت همچنان با راننده است؛ سطح ۴: سطح بالایی از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد، اما همچنان مسئولیت با راننده است؛ سطح ۵: خودران کامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است.



با این که در صنعت خودرو هیاهوی زیادی در مورد خودران به وجود آمده حتی سامانه «اتوپایلوت» تسلا هم سطح ۵ به حساب نمی‌آید و هیچ خودرویی در دنیا گواهینامه یا مجوز در خیابان‌های عادی را نگرفته است. از سال ۲۰۱۸ تا به حال ۱۱ مورد تصادف خودرو‌های تسلا باعث شده است که تحقیق و تفحص در خصوص خودران‌ها توسط اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی یا NHTSA آغاز شود.

در آخرین مورد آن در کالیفرنیا، یک تسلا در حالت اتوپایلوت از چراغ قرمز عبور می‌کند و با تصادف به وجود آمده ۲ نفر جان خود را از دست می‌دهند. صاحب این خودرو اولین کسی است که مسئول مرگ انسان با استفاده از خودران شده است.

مهندسان و طراحان خودران‌ها و سرمایه گذاران در این زمینه نمی‌توانند با صدای بلند بگویند که برای پیشرفت در این سامانه ها، چاره‌ای جز فدا شدن جان تعدادی از انسان‌ها وجود ندارد.

بر اساس انجمن سازندگان و تاجران وسایل نقلیه موتوری Society for Motor Manufacturers and Traders مدعی هستند که حداقل در بریتانیا «سامانه‌های رانندگی خودمختار یا خودران می‌تواند سالانه جلوی ۴۷ هزار مورد تصادف و مرگ ۳۹۰۰ نفر انسان را بگیرد.».

اما این زمانی ممکن است که خودران‌ها به سطح ۵ فناوری‌ها و سامانه‌ها برسند که تا آن زمان راه طولانی در پیش است.

برخی از کشور‌ها مثل امارات متحده عربی گفته است که می‌خواهد حداقل ۲۵ درصد از سامانه حمل و نقل این کشور تا سال ۲۰۳۰ را خودران‌ها تشکیل دهند.

شاید با تصویب قوانینی که خودروسازان و طراحان خودران را متولی و مسئول حوادث می‌داند، خیال مردم از شکایت‌ها و دعاوی قضایی آسوده شود، اما تعجیل در پذیرش این فناوری –که هنوز نه آماده است و نا قادر به رعایت الزامات است- باری است که بر دوش وجدان صاحبان خودران‌ها سنگینی می‌کند و تا به درستی و به طور جامع فناوری کامل و قوانین مصوب نشود، صاحبان خودران‌ها هم در جرم این تصادف‌ها شریک خواهند بود.

منبع: سایپانیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->