لغو پرواز‌ها تا ساعت ۱۴ فردا (شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) تمدید شد جزئیات افزایش زمان پخت نانوایی‌ها در مشهد اعلام شد | کمبودی در تامین کالا‌های اساسی نداریم رئیس بانک مرکزی: شبکه بانکی کشور آماده خدمت‌رسانی به مردم است وضعیت حرکت قطارها پس از حمله رژیم صهیونیستی به ایران تصمیم‌گیری در خصوص نحوه فعالیت بازار سرمایه تا عصر فردا (شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) خدمات‌رسانی بنادر، پایانه‌های مسافری و ایستگاه‌های راه آهن هیچ آسیبی به تأسیسات اصلی صنعت برق کشور وارد نشده است توقف خریدو‌فروش در صرافی‌های رمزارزی و پلتفرم‌های طلا تمامی زیرساخت‌های ریلی در وضعیت کاملاً ایمن قرار دارند | برقراری قطارهای فوق‌العاده در مسیر مشهد و تبریز خرید طلا در پلتفرم‌های آنلاین تا صبح یکشنبه (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) غیرفعال شد وزارت جهاد کشاورزی: نگرانی درباره تامین کالای اساسی در کشور وجود ندارد هیچ مشکلی بابت سوخت‌رسانی در مشهد وجود ندارد | مردم بابت کمبود بنزین نگران نباشند (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) شرکت ملی پالایش: سوخت‌رسانی به پمپ بنزین‌ها بدون وقفه ادامه دارد مقابله با گرانفروشی و کاهش وزن چانه با فروش کیلویی نان کشت فراسرزمینی ایران در اراضی قزاقستان افزایش می‌یابد قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | آتش‌بازی ایران خودرو در بازار + جدول آغاز ترخیص ۳ هزار دستگاه خودروی خارجی معطل‌مانده در بندر شهید رجایی (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) قیمت دلار، طلا، سکه و نیم سکه بعد از تصویب قطعنامه علیه ایران (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) واریزی دولت همزمان با عید غدیر | زمان واریز یارانه خردادماه ۱۴۰۴ مشخص شد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | افزایش دوباره قیمت طلا در بازار‌های جهانی سوخت‌گیری همچنان با کارت‌سوخت انجام می‌شود (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) مجوز رسمی سازمان بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) سخنگوی شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس کالا غیرقانونی است مخالفت دیوان عدالت اداری با افزایش قیمت خودسرانه محصولات ایران‌خودرو ارزش معاملات صندوق‌های طلا در جریان معاملات روز بورس به ۱.۲ همت رسید+جزئیات آرد یارانه‌ای نوع یک از چرخه توزیع حذف می‌شود قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | هایما ۷S پرو ۶۰ میلیون تومان گرانتر شد! نقره به بالاترین رقم ۱۳ سال گذشته رسید قیمت امروز تلفن‌های همراه هوشمند (۲۱ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

به وقت مهندسی...

  • کد خبر: ۹۹۸۶۸
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
به وقت مهندسی...
تینا فیوضی - دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی و معماری

در اینکه شهرسازی برای یک خانم، مثل خیلی از رشته‌های سخت دنیا، دل شیر می‌خواهد حرف و شکی نیست، اما مهم‌تر از آن این است که این رشته یک شمشیر دولبه است. به همان اندازه که قدرت دارد تا حال آدم‌ها را خوب کند، می‌تواند رگ حیات آدم‌ها را هم قطع کند. این کار خیلی ساده است. فقط کافی است چیز‌هایی را که برای دیگران مهم است و یک عمر با آن‌ها خاطره دارند، با نقشه‌های به‌ظاهر مهندسی، از صفحه روزگار محو کنی!

بعضی رشته‌ها و گرایش‌های مهندسی را برای زنان محدودیت می‌دانند، اما من که شهرسازی خوانده‌ام، می‌دانم که وقتی قرار می‌شود پای صحبت آدم‌ها بنشینی و ناپیدا را از دل آن‌ها بیرون بیاوری، باید چه توانایی‌هایی داشته باشی که شاید یک مرد توان آن را نداشته باشد.

این یکی از شگفت‌انگیزترین تجربه‌هایی است که آدم می‌تواند داشته باشد. به واقع، شگفت‌انگیز است. بهتر بگویم، خیلی شگفت‌انگیز! و شاید برای همین هم بود که موضوع پایان‌نامه‌ام را به سمت رفتار‌های شهری بردم.

در این تجربه، از مردم حرف‌هایی را شنیدم که گفتن آن شیرین نیست و شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید، آن‌هایی که یک روز می‌آیند و یک میدان شهری را که به‌ظاهر بدون استفاده است و به هیچ دردی نمی‌خورد از بیخ و بن جمع می‌کنند و به جای آن یک تقاطع چندسطحی می‌سازند! چه بسا با خود می‌گویند: «چه جالب! چه تحسین‌برانگیز! آفرین!»، اما در این میان، یا دانش آن‌ها قد نمی‌دهد یا چشمان خود را روی اینکه پایه‌های بتنی این سازه مدرن دریچه‌ای به انواع و اقسام جرم و بزه و تجاوز می‌شود بسته‌اند.

به گفته جیکوبز، روزنامه‌نگار و نویسنده که بیشتر شهرت او برای تأثیرش بر مطالعات شهری است، اعتقاد داریم، اما در عمل، سازه‌ای می‌سازیم که نظریه چشمان ناظر خیابان او را با سر روانه سطل آشغال می‌کند.

بزرگان این رشته برای من و امثال من، محترم هستند. خیلی وقت است که دغدغه‌های ما را فراموش کرده‌اند. فراموش کرده‌اند که ما هم چهار سال سختی کشیدیم، دردسر کشیدیم، دنبال مهارت‌های نو رفتیم تا در حرفه‌ای که درس خواندیم منفعل نباشیم و الان مجبوریم حرفه‌ای را که عاشقانه دوست داریم، برای فضایی که در آن زندگی می‌کنیم کنار بگذاریم، نه به این دلیل که کار نیست؛ به این دلیل که مدل فکرکردن ما با آن‌ها فرق دارد و نه از روی ناچاری، که از سر بی‌تفاوتی به آنچه انجام می‌دهند.

یک روز تصمیم می‌گیری راه سخت‌تر و پرمشقت‌تری را انتخاب کنی، نه برای تغییر دنیا، برای تغییر خودت، برای تغییری کوچیک در محیطی کوچک که حساب عدد و رقم و سود و سرمایه با ذره‌بین هم دیده نمی‌شود.

راستش را بخواهید، هر وقت برای اطلاعات میدانی جا‌های جورواجور رفته‌ام یا خیلی وقت‌ها که مجبور بوده‌ام تلفنی با خیلی از آدم‌های پیر و جوان یک شهر دیگر صحبت کنم، هیچ‌وقت حتی به‌قدر سر سوزنی، بی‌احترامی ندیده‌ام.

پس نمی‌توانم بگویم به عنوان یک خانم مهندس در این بخش قضیه به مشکل خورده‌ام و به نظرم، اگر در محیطی ناامنی وجود داشته باشد، مطمئن باشید به همان اندازه که برای من ناامن است، برای یک مرد هم ناامن بوده است. مشکل از جایی دیگر است. به کارم افتخار می‌کنم و خرسندم مسیری را که دوست داشته‌ام انتخاب کرده‌ام.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->