رضا میرزاده
روزنامه نگار
گزارش خبری
تیرماه سال گذشته و در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهری، نهضت چهارمیلیونمترمربعی آسفالت معابر مشهد آغاز شد و قرار بر آن شد که بسیاری از معابر شهری، در مدت یک سال آسفالت شود. این اتفاق از سال گذشته و با اولویت آسفالت معابر در مناطق کمبرخوردار آغاز شد که در تیرماه امسال به پایان رسید و روز گذشته ضمن اعلام پایان نهضت 4میلیون مترمربع از معابر شهری مشهد توسط شهردار مشهد، پروژه آسفالت 5میلیون مترمربع دیگر از معابر شهری مشهد نیز آغاز شد. البته این مراسم، با چند رونمایی دیگر نیز همراه بود و همزمان با آن، سه دستگاه اتوبوس بهینهسازی و پنج دستگاه اتوبوس نو نیز به ناوگان حملونقل عمومی مشهد اضافه شد؛ همچنین 49 دستگاه تاکسی ون به صاحبان آن تحویل داده شد تا از این پس، همراه با ناوگان تاکسیرانی مشهد، خدمات خود را به زائران و مجاوران حرممطهررضوی ارائه کنند؛ همچنین حاضران در مراسم از کلانپروژه اتصال بولوار امامخمینی(ره) به بولوار نماز بازدید کردند.
رضایتمندی مردم از نهضت آسفالت
شهردار مشهد در حاشیه برگزاری این مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: یکی از پروژههای مهم در حوزه ترافیکی مشهد، اتصال بولوار امامخمینی(ره) به بولوار نماز است که بهدنبال آن، کریدور اتصال شمال به جنوب تکمیل میشود. فاز اول این پروژه در قالب شش زیرپروژه در سال ۱۴۰۳ در ضلع شمالی افتتاح شد و تا دو هفته آینده، پروژه اتصال بولوار امامخمینی(ره) به بولوار نماز نیز افتتاح خواهد شد. دو بخش دیگر این پروژه نیز حداکثر تا دهه فجر امسال کامل میشود.
محمدرضا قلندرشریف افزود: همچنین موضوع کال اقبال که یکی از مشکلات انتقال روانابهای ارتفاعات جنوب به درون شهر بود نیز در قالب این پروژه به نتیجه میرسد و در مراحل نهایی است.
شهردار مشهد در ادامه گفت: امروز پنج دستگاه اتوبوس جدید نیز رونمایی میشود که در قالب چهارصد دستگاه اتوبوس جدید و تا پایان دوره، تحویل ناوگان اتوبوسرانی میشود. سیصد دستگاه اتوبوس ازردهخارج نیز داریم که روند بازسازی این اتوبوسها نیز همچنان ادامه دارد و امروز سه دستگاه اتوبوس بازسازی شده نیز رونمایی میشود. 49 دستگاه ون از مجموع بسته 130 دستگاه ون نیز تحویل داده میشود.
وی افزود: نهضت آسفالت که از سال گذشته با آسفالت 4میلیون مترمربع شروع شده بود، به پایان رسید و رضایتمندی خوبی در اقشار مختلف ایجاد کرد. امروز نیز آغاز نهضت پنجمیلیونمترمربعی آسفالت تا سال آینده است.
نیاز مشهد به 2هزار اتوبوس جدید
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل90 مجلس نیز در این مراسم گفت: در مورد ونهایی که امروز رونمایی شد، اختلافی بین وزارت کشور و بخش خصوصی وجود داشت. درنتیجه این تعداد ون با تأخیر به مرحله استفاده عملیاتی رسید و در اختیار مالکان قرار گرفت و در بخش خصوصی جایگزین ونهای قدیمی شد. حجتالاسلاموالمسلمین نصرا...پژمانفر همچنین با تأکید بر کمبود در ناوگان حملونقل عمومی مشهد گفت: در زمینه ناوگان اتوبوس، مینیبوس و ون کمبود داریم. برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید بیش از 2هزار اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی مشهد اضافه کنیم. در مقایسه با تهران نیز عقبافتادگی زیادی داریم. دولت طبق قانون هوای پاک، موظف است که اعتبارات را برای حملونقل عمومی تأمین کند و ما نیز پیگیر هستیم که در اسرع وقت این اعتبار تخصیص داده شود.
تحقق وعده مهم مدیریت شهری برای نهضت آسفالت
رئیس شورایاسلامیشهر مشهد هم در این مراسم گفت: با تلاش همکاران ما در حوزه مدیریت شهری، قولی که برای روکش ۴میلیون مترمربع آسفالت معابر شهر مشهد به مردم دادیم، محقق شد و این تلاشی بود که جز با هماهنگی و همکاری بین همه مجموعههای مدیریت شهری امکانپذیر نبود.
مهدی ناصحی افزود: استفاده از ظرفیتهای اقتصادی شهر و جذب منابع برای خرید قیر موردنیاز برای این حجم از آسفالت، اقدامی پیچیده و زمانبر بود. مصوبات شورایاسلامیشهر در کنار مشارکت بخش خصوصی و البته اجرا و مهندسی همکاران سازمان عمران شهرداری، تأثیر فراوانی در تحقق این موضوع داشت.
پیشتازی مشهد در حوزه آسفالت معابر
سخنگوی شورایاسلامیشهر مشهد نیز گفت: در مشهد، در حوزه آسفالت معابر پیشتاز هستیم. با وجود کمبود قیر و منابع مالی، توانستیم با استفاده از منابع دولتی و غیردولتی، قیر موردنیاز را تأمین کنیم.
موسیالرضا حاجیبگلو درباره تقویت ناوگان حملونقل عمومی مشهد خاطرنشان کرد: اتوبوسهای جدید به ناوگان حملونقل عمومی اضافه شد و توانستیم علاوه بر این ارائه خدمات، ارزانترین سرویسدهی را در کشور داشته باشیم. در کنار این اتوبوسهای جدید، ونهایی نیز به حوزه حملونقل عمومی اضافه شده است.
ورود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به شبکه حملونقل عمومی مشهد
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورایاسلامیشهر مشهد نیز در حاشیه برگزاری این مراسم گفت: رکورد قبلی مشهد در زمینه آسفالت معابر حداکثر سالانه 3میلیونو۵۰۰هزار مترمربع بود که این میزان به 4میلیون مترمربع رسید و قرار است در ادامه این روند، در سال آینده 5میلیون مترمربع از معابر مشهد آسفالت شود.
مجید نژادحسین همچنین با اشاره ادامه عملیات ساخت و تکمیل قطارشهری مشهد، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال، ایستگاه میدان بسیج را تحویل خواهیم داد و محل اتصال خطیک و خط3 تکمیل میشود.
وی درباره تقویت ناوگان اتوبوسرانی مشهد نیز گفت: سیصد دستگاه اتوبوس شامل پنجاه دستگاه دوکابین و ۲۵۰ دستگاه تککابین بهمرور وارد شبکه حملونقل عمومی میشود.
9میلیون مترمربع آسفالت طی 2 سال
نایبرئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورایاسلامیشهر مشهد هم با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف مدیریت شهری در شهری مانند مشهد، توسعه عمرانی و تأمین زیرساختهای موردنیاز، از جمله راهها و وسایل حملونقل عمومی است، افزود: با تکمیل این ۹میلیون مترمربع طی دو سال، بخش درخورتوجهی از معابر نیازمند روکش آسفالت، لکهگیری یا معابر خاکی موجود در شهر بهسازی خواهد شد. ایمان فرهمندی ادامه داد: تا زمانی که نیازهای شهروندان در این حوزه بهطور کامل برطرف نشود، نهضت آسفالت ادامه خواهد یافت.
اتصال بولوار امامخمینی(ره) به نماز یکی از بزرگترین پروژههای شهری
دیگر عضو شورایاسلامیشهر مشهد نیز در حاشیه این مراسم بیان کرد: از ابتدای فعالیت این دوره از شورا، تأکید ویژهای بر بهبود ناوگان حملونقل عمومی داشتیم. درهمینراستا، فاز نخست خط3 قطارشهری به طول ۶.۵ کیلومتر به بهرهبرداری رسید و ایستگاههای شهید فکوری و الندشت نیز تکمیل و افتتاح شدند. حسن موحدیان ادامه داد: پروژه اتصال بولوار امامخمینی(ره) به بولوار نماز یکی از بزرگترین پروژههای شهری در این منطقه بهشمار میآید و بهزودی مسیر اتصال بولوار امامخمینی(ره) به بولوار نماز به بهرهبرداری خواهد رسید.
تعیینتکلیف 81 ون باقیمانده، بهزودی
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در حاشیه برگزاری این مراسم گفت: استفاده از 130 ون اختصاصیافته توسط وزارتکشور با برخی مشکلات حقوقی مواجه شده بود که این مهم نیز برطرف شد و امروز ۴۹ دستگاه به مالکان تحویل داده شد. درمورد ۸۱ دستگاه ون باقیمانده نیز این موضوع با اعلام وزارت کشور مبنی بر قیمت نهایی و تسهیلاتی که قرار است لحاظ شود، تعیین تکلیف میشود.
پوریا محمدیان یزدی افزود: اتوبوسهای تحویلی جدید نیز از نوع اتوبوسهای یک کابین و دوکابین است. برای بهسازی و نوسازی هر دستگاه اتوبوس بهصورت متوسط بین 18 تا 20میلیارد ریال هزینه شده است. درمورد اتوبوسهای جدید نیز اتوبوسهای تککابین با قیمت 100میلیارد ریال و اتوبوسهای دوکابین با قیمت 180میلیارد ریال تحویل خواهد شد.
اتصال بولوار امامخمینی(ره) به بولوار نماز تا ۲۰ مردادماه
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: پروژه تقاطع غیرهمسطح انقلاب اسلامی و اتصال بولوار امامخمینی(ره) به بولوار نماز، دهه فجر سال ۱۴۰۲ کلنگزنی شد و زمان اجرای پروژه به شرط تحویل زمین و امکان فعالیت نیز، دوازده ماه پیشبینی شد. مجموع این پروژه ۲۳ هکتار است. مجموع اعتبارات ریالی پروژه حدود ۵هزارمیلیارد ریال است و پروژه توسط سازمان عمران شهرداری مشهد انجام میشود.
احسان شریعتی افزود: از مجموع دوازده زیرپروژه این پروژه، شش پروژه در محدوده شمالی و در محلی واقع شده بود که دو پایانه اتوبوسرانی درونشهری و برونشهری قرار داشت. در قالب اجرای این پروژه، دسترسیهای جدید و مجزا برای این پایانهها ایجاد شد و مشکل ترافیکی میدان انقلاب که به چهارراه تبدیل شد نیز برطرف شد. این پروژه در بهمن ماه سال گذشته به بهرهبرداری رسید. وی خاطرنشان کرد: زمین ضلع جنوبی پروژه که ۷۰درصد پروژه را تشکیل میدهد در شهریور سال ۱۴۰۳ از مجموعه ارتش و آستانقدسرضوی تحویل گرفته شد و متعاقب آن، عملیات عمرانی آغاز شد. حدود ۱۰ ماه است عملیات این پروژه در حال اجراست. مسیرها در حال آمادهسازی است تا مردم کمتر در ترافیک قرار بگیرند.شریعتی در ادامه گفت: در بخش جنوبی نیز شش زیرپروژه بههمراه پروژه مهم بدنهسازی کال اقبال در جهت حفظ شهر از خطر سیلاب در جریان است.
تحویل ونها از 2 سال قبل
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: این تعداد ون از سال ۱۴۰۲ به شهرداری مشهد تحویل داده شده بود، اما بهدلیل مسائل مربوط به اسناد خودرو، روند واگذاری آن با پیچیدگیهایی همراه بود.
مرتضی چایچی افزود: پس از مکاتبات با وزارت کشور و بهدلیل چالش در قرارداد با ایرانخودرو، سهمیه ۱۳۰ دستگاهی شهرداری مشهد به دو بخش ۴۹ و ۸۱ دستگاهی تفکیک شد. امروز ۴۹ دستگاه ون تحویل داده میشود و در خدمت زائران و مجاوران امامرضا(ع) قرار میگیرد.
تأمین اتوبوس از محل قرارداد سال قبل
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد نیز بیان کرد: این اتوبوسها از محل قرارداد سال گذشته تأمین شدهاند و در خطوط شهری مورداستفاده قرار خواهند گرفت.
محسن شریعتی افزود: سه اتوبوس تحویلی دستکم بیست سال در خطوط شهری فعالیت کردهاند و اکنون با بازسازی کامل، امکان استفاده از خدمات آنها برای دستکم پنج سال آینده فراهم شده است. این اتوبوسها از حدود یک هفته پیش وارد ناوگان شدهاند، تجهیزات بلیت برای آنها نصب و خطوط موردنظر نیز تعیین شده است.