ردیف‌جدید برای باغ‌موزه

با تصویب شورای شهر 47 میلیارد ریال برای ادامه پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان اختصاص یافت

مهدیزاده - شاهیان - هشتادودومین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد دیروز با چندین دستورکار برگزار شد که تصویب لایحه حمایت از احداث و تکمیل باغ‌موزه دفاع مقدس، مجوز شورا به شهرداری برای دریافت تسهیلات بانکی مازاد بر بودجه مصوب و کمک ۵۰۰میلیون تومانی شهرداری مشهد به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان بخشی از این مصوبات است.
از زمان آغاز به کار شورای پنجم شهر و تا پیش از مصوبه 47میلیارد ریالی روز گذشته، اعضای شورا در اولین حمایت مالی از پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان -که به دلیل کمبود منابع مالی بیش از 5/1سال متوقف مانده بود- پیش از این 400میلیارد ریال به این پروژه تزریق کردند تا با عملیات عمرانی برای تکمیل 3ساختمان فعلی باغ موزه دفاع مقدس استان، این پروژه جان دوباره بگیرد. بر همین اساس و در ادامه حمایت های شورای شهر و مدیریت شهری، لایحه حمایت از احداث و تکمیل باغ موزه دفاع مقدس دیروز در دستورکار قرار گرفت و به تأیید اعضای شورا رسید. بر اساس این مصوبه شهرداری می تواند به منظور کمک به تسریع احداث باغ موزه دفاع مقدس تا سقف 47میلیارد ریال از محل ردیف اعتبارات احداث بوستان های موضوعی بودجه امسال شهرداری هزینه کند.
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، در همین‌باره اظهار کرد: شهرداری باید آثار مالی اجرای این مصوبه را در اصلاح بودجه سال۱۳۹۸ شهرداری منعکس کند.
مرحله نخست باغ‌موزه دفاع مقدس ۱۲هزار مترمربع زیربنا دارد که 3هزار مترمربع آن شامل پژوهشکده و مرکز اسناد دفاع مقدس و 3هزار مترمربع دیگر مربوط به جبهه مقاومت است که برآورد می‌شود به‌طور کامل تا سال آینده تکمیل شود. 6هزار مترمربع دیگر مربوط به موزه اصلی است که طبق زمان‌بندی اعلام شده تا پایان سال۹۹ بخش اعظم آن به سرانجام می‌رسد.


تصویب اساسنامه نمایشگاه بین‌المللی
اعضای شورای شهر همچنین اساسنامه نمایشگاه بین‌المللی مشهد را به تصویب رساندند. در این رابطه بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر اظهار کرد: قبلا یک مدل اساسنامه به‌عنوان مدل کاری تمام اساسنامه‌ها در شهرداری به تصویب رسیده بود، اما اساسنامه نمایشگاه بین‌المللی با این اساسنامه «تیپ» متفاوت بود و همین امر کار بررسی اساسنامه را طولانی‌تر کرده بود، بنابراین اکنون اصلاح اساسنامه را در دستورکار داریم.
رضا خواجه‌نائینی، معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد نیز دراین‌باره به موضوع امضاهای مجاز برای انعقاد قراردادها اشاره کرد و گفت: در تبصره‌های اساسنامه این شرکت به موضوع امضای متغیر برای قراردادها اشاره شده، این درحالی است که در امضای قراردادها امضای مدیرعامل ثابت است و معاون مالی نیز می‌تواند این قراردادها را امضا کند.
گندمی، نیز در ادامه گفت: این موضوع (امضای معاون مالی) در جلسه کمیسیون مربوط مطرح شد و نظر شهرداری این بود که امضای معاون نیز مدنظر باشد، اما درنهایت مقرر شد در قراردادها امضای مدیرعامل ثابت باشد و معاون مالی نیز پس از مدیرعامل قراردادها را امضا کند، بنابراین بهتر است یک امضای متغیر که می‌تواند شامل یکی از اعضای هیئت‌مدیره باشد در این رابطه منظور شود.
محمدحسین ودیعی، رئیس کمیسیون ایثارگران شورای مشهد، درباره امضاهای مجاز گفت: فعالیت اقتصادی شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری مشهد تابعی از قانون تجارت و اساسنامه‌ای است که شورا و شهرداری برای آن در نظر گرفته است و دلیل اصرار شهرداری برای اینکه معاون مالی هم بتواند قراردادها را امضا کند، نمی‌دانیم.
احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورا، نیز گفت: طبق قانون تجارت مسئولیت اداره شرکت هیئت‌مدیره است. وقتی امضای بخشی از اسناد از هیئت‌مدیره سلب شود، این مسئله با موضوع اشاره شده در قانون تجارت در تعارض است، به‌عبارتی هیئت‌مدیره می‌گذارند، اما اختیارات مالی را تفویض می‌کنند. درنهایت این لایحه به‌تصویب اعضای شورا رسید.


تصویب تسهیلات 1000 میلیارد تومانی
تصویب مجوز دریافت تسهیلات بانکی مازاد بر بودجه مصوب شهرداری مشهد یکی دیگر از دستورکارهای شورا بود. دراین‌باره رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی گفت: نظر به اهمیت اجرایی‌شدن برنامه عملیاتی شهرداری مشهد تا سال1400، اجرایی‌شدن کلان‌پروژه‌های شهر، تهیه واگن برای خط‌یک قطارشهری مشهد و خرید 240دستگاه اتوبوس موضوع اخذ وام و استقراض مطرح شد. در زمان تصویب بودجه98 شورای شهر پذیرفت که در حوزه صنعت ساختمان افزایش‌هایی را در بودجه پیش‌بینی کند، اما در نهایت این موضوعات به دلیل اتفاقاتی که امسال شکل گرفت، محقق نشد.
گندمی افزود: با توجه به ضرورت اجرای پروژه‌های عمرانی و نیز پرداخت بدهی به پیمانکاران، اخذ تسهیلات مطرح شد و در بررسی‌هایی که در کمیسیون انجام شد، با مبلغ 1000میلیارد تومان برای سال98 موافقت شد. همچنین مقرر شد از این مبلغ 200میلیارد تومان برای خرید اتوبوس در نظر گرفته شود. کارمزد در نظر گرفته شده نیز بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار خواهد بود. ضمن اینکه اگر شهرداری در نظر داشت برای پروژه‌ای غیرمصوب و بنا به ضرورت اقدام کند، برداشت مبلغ مورد نیاز پس از تصویب شورای شهر امکان‌پذیر است.حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب‌رئیس شورا، نیز استقراض برای اجرای پروژه‌های عمرانی را پذیرفتنی دانست و افزود: در متن این دستورکار آمده است که بخشی از این وام به بدهی پیمانکاران اختصاص می‌یابد. آیا طبق بخش‌نامه بودجه شهرداری‌های کشور می‌توان از محل اخذ وام طلب پیمانکاران را پرداخت و این موضوع وجاهت قانونی دارد؟
خواجه نائینی، معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد در پاسخ به این سؤال گفت: در پرداختی‌های خود به پیمانکاران عقب‌ماندگی نداریم. در این لایحه نیز اشاره شده است که بخشی از این مبالغ صرف خرید تجهیزات مورد نیاز ناوگان ریلی و آتش‌نشانی شود. در شرایط تورمی اگر خریدهای خودمان را سریع‌تر انجام دهیم، به‌صرفه‌تر است. فقط در یک نمونه اشاره کنم که شهرداری مشهد سال96 برای احداث هر 10کیلومتر خط مترو در مشهد 1500میلیارد تومان هزینه می‌کرد، اما اکنون برای همین میزان باید 7000میلیارد تومان بپردازیم.

 

مشهد پشت سیستان
شورای شهر در طرحی دوفوریتی با کمک مالی به مبلغ 5 میلیارد ریال به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان موافقت کرد.

از چند روز قبل سیلی ویرانگر بسیاری از بخش‌های سیستان‌وبلوچستان را در برگرفته است و روند امدادرسانی به این استان آن‌گونه که باید و شاید رضایت‌بخش نیست.
ابعاد سیل به اندازه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در پی مشکلات پدید آمده از سیل در سیستان‌وبلوچستان و برخی نقاط جنوب شرقی کشور، روز گذشته طی پیامی دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های مردمی را به یاری هرچه بیشتر مردم عزیز آن مناطق فراخواندند.در همین راستا و با توجه به موضوع سیل استان سیستان وبلوچستان، یکی دیگر از توافقات روز گذشته اعضای شورای شهر مشهد کمک به این استان بود. بر این اساس طرحی دوفوریتی با امضای اکثریت اعضای شورا مطرح شد. رئیس شورا نیز با بیان اینکه طرح یا لوایح دوفوریتی دست کم 24ساعت قبل باید به شورا ارائه شود، امکان بررسی این طرح در جلسه این هفته شورا را رد کرد. با این حال و نظر به اهمیت کمک فوری شهرداری، مقرر شد که شهرداری مشهد مبلغ ۵۰۰میلیون تومان به سیل زدگان سیستان وبلوچستان اختصاص دهد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->