برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

اسامی برگزیدگان چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی اعلام شد

  • کد خبر: ۱۰۰۱۷۹
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
اسامی برگزیدگان چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی اعلام شد
اختتامیه چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان‌رضوی و آیین تقدیر از دست‌اندرکاران نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد دیشب‌با یادی از زنده‌یاد غلامرضا بایزانمنش، هنرمند فقید تئاتر و سینمای مشهد، برگزار شد.

گروه فرهنگ و هنر | شهرآرانیوز - اختتامیه چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان‌رضوی و آیین تقدیر از دست‌اندرکاران نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد دیشب‌با یادی از زنده‌یاد غلامرضا بایزانمنش، هنرمند فقید تئاتر و سینمای مشهد، به‌همت شهرداری مشهد، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ومؤسسه فرهنگی شهرآرا در پردیس سینمایی اطلس برگزار شد. امسال در جشن سینمای استان ۲۲ فیلم در قالب‌های داستانی، مستند و پویانمایی از سینماگرانی خراسانی بعد از پایان نوزدهمین جشنواره فیلم فجر در روز‌های ۲۳ و ۲۴ بهمن به‌نمایش درآمدند.

از میان این آثار هیئت‌داوران متشکل از امیراطهر سهیلی، محمدمهدی خالقی، مصطفی یوسف‌زاده، محمدصادق رمضانی‌مقدم و فاطمه‌سادات حاجی‌وثوق، فیلم‌های برگزیده را انتخاب کردند. همچنین در بخش تقدیر از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر مشهد از فعالان رسانه‌های مختلف شهر تقدیر شد که خبرنگاران شهرآرا در سه بخش حائز رتبه‌های برتر شدند. در ادامه جزئیات برگزاری این رویداد پیش روی شماست.

رقابت ۴۰۰ اثر در جشنواره تولیدات رسانه‌ای

رئیس سازمان بسیج رسانه استان خراسان‌رضوی در بخش نخست این مراسم که به ابتکار روزنامه شهرآرا به تجلیل از اهالی رسانه اختصاص داشت، گفت: در پی این اتفاق، حدود ۴۰۰ اثر در پنج قالب به جشنواره تولیدات رسانه‌ای ویژه آثار نوزدهمین جشنواره فیلم فجر رسید.

مهدی شاد همچنین بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد. در بخشی از آن می‌خوانیم: «جشنواره فیلم فجر یک رویداد جریان‌ساز فرهنگی است که حرکت یک‌ساله سینمای کشور را ترسیم می‌کند و فرصتی است که اهالی رسانه مغتنم می‌دانند تا با مردم شریف ایران از مضمون و کیفیت فرمی آثار سخن بگویند. امسال رسانه‌های استان بیشتر از همیشه در پیوست رسانه‌ای جشنواره نقش‌آفرینی کردند. تولیدات رسانه‌ای نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد تجلی‌گاه تلاش‌ها و موفقیت‌های اهالی رسانه است. هیئت داوران با قدردانی از مشارکت بالای اهالی رسانه در ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره، تولیدات را ارزیابی و برگزیدگان را در پنج واحد خبر، مصاحبه، یادداشت، عکس و تولیدات چندرسانه‌ای انتخاب کردند.»

درخشش شهرآرا

اسامی برگزیدگان چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی اعلام شد

اما در جشنواره تولیدات رسانه‌ای که به ابتکار و حمایت روز نامه شهرآر ا صورت گرفت، در بخش مدیران رسانه‌ها، از سعید خلخالی مسئول دفتر نمایندگی خبرگزاری مهر در خراسان، فاطمه سهامی سردبیر پایگاه خبری اخبار مشهد، سعیدبرند مدیر پایگاه خبری خراسان‌آنلاین، محمد قاضی‌زاده مدیر فنی پایگاه خبری قدس‌آنلاین، علی خسروشاهی مدیر مسئول پایگاه خبری نخست‌نیوز، سیدمیثم موسوی‌مهر مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا، مروتی مدیر خبرگزاری ایسنا خراسان‌رضوی، محمد معظمی‌گودرزی مسئول پایگاه خبری قدس‌آنلاین و محمدرضا زارع‌برزشی مدیرمسئول تلویزیون اینترنتی تی‌وی‌پلاس، تقدیر شد. همچنین از میان خبرنگاران شهرآرا، در بخش خبر، شکیبا افخمی‌راد به‌عنوان تنها برگزیده معرفی شد. در بخش یادداشت و میزنقد نیز به‌ترتیب کاظم کلانتری و رامین قره‌چه‌داغی جزو برگزیدگان بودند.

سینمای خراسان با دغدغه‌های فرهنگی

در بخش دیگر این رویداد محمدمهدی خالقی، نماینده هیئت داوران جشنواره سیمرغ خراسان بیانیه هیئت داوران چهارمین دوره جشن سیمرغ خراسان را خواند: «درباره جشنواره امسال ما در دو بخش نکاتی را به فیلم‌سازان تذکر دادیم که اگر مد نظر قرار دهند، به رشد و اعتلای سینمای خراسان کمک می‌کنند. مستند‌های ارسالی از فرم قابل‌قبول و کیفیت مناسبی برخوردار بودند و نشان از بالندگی مستندسازان خراسانی دارند. محتوای ارائه‌شده در آثار مستند حاکی از دغدغه‌های صریح فرهنگی‌اجتماعی مستندسازان است که نماد و عمق آن را در جوایز می‌بینید. حضور فیلم‌سازان جوان و پرشور در جشنواره فیلم‌کوتاه استانی نویدبخش است، اما ضعف‌های مشخصی در آثار داستانی دیده می‌شود که عوامل متعددی مثل شیوه‌های آموزش، بودجه متمرکز آموزشی، تولید، مجوز و دیگر موارد را شامل می‌شود.

در حوزه مضمون همچنان خلأ ایده‌های بکر بومی حماسی‌انقلابی و هماهنگ با جامعه ایرانی به‌صورت جدی محسوس است. علی‌رغم حضور چند اثر اقتباسی همچنان خلأ رابطه ادبیات و سینما آزاردهنده است، چنانکه در سینمای ایران نیز این مشکل وجود دارد. نکته آخر در گونه‌شناسی سینمایی، آثار ارائه‌شده مضامین اجتماعی دارند و از ژانر واحدی پیروی می‌کنند که غالبا در نتیجه نگاه به جشنواره‌های خارج از کشور است. به امید این هستیم که در آینده شاهد تنوع آثار در حوزه‌ها و گونه‌های متنوع از جمله سینمای کمدی، سیاسی، دینی و دیگر گونه‌های جذاب سینما باشیم.»

نوزدهمین جشنواره فجر محصول یک کار گروهی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز جشنواره فیلم فجر در مشهد را حاصل کار گروهی دانست و گفت: جمعی از مدیران و همکاران ما در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری مشهد، حوزه هنری خراسان‌رضوی، معاونت فرهنگی سپاه امام‌رضا (ع)، بسیج رسانه خراسان‌رضوی و تعداد قابل‌توجهی از فعالان رسانه‌های مختلف برای برگزاری این رویداد همراه ما بودند و این اتفاق را رقم زدند.

سیدمحمد حسین‌زاده ادامه داد: در خراسان‌رضوی به‌نسبت سایر استان‌های کشور تعداد بیشتری از فیلم‌های جشنواره چهلم اکران شد. به گفته او سیمرغ خراسان جشن یک‌ساله سینمای خراسان است و برگزاری چنین رویدادی در استان‌های به‌جز تهران کار ساده‌ای نیست.

جوایز جشن سیمرغ خراسان‌رضوی

بنا به‌رأی هیئت دواران چهارمین جشن سیمرغ خراسان‌رضوی، لوح تقدیر بهترین فیلم مستند بلند به «آنجا سپیده‌دم» به‌کارگردانی هاشم مسعودی و محسن جهانی برای ساخت اثری امیدبخش درباره همه‌گیری بیماری کرونا رسید.

لوح تقدیر بهترین فیلم داستانی کوتاه از آن «برنده» ساخته علی کیوان و لوح تقدیر بهترین فیلم مستند کوتاه از آن «مات» اثر نسیم سهیلی شد. همچنین جایزه ویژه هیئت داوران برای نگاه ملی و هویت‌گرا به فیلم «بندی‌ها» ساخته جلیل شریعتی‌فر تعلق گرفت. دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند کوتاه به فیلم «جزیره بهرام» ساخته مسعود زارعیان و دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی کوتاه به «شوفر» ساخته رضا نجاتی رسید. همچنین علی عظیم‌زاده‌ طهرانی دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری را برای تصویربرداری فیلم کوتاه «سفید» به‌دست آورد. بنا به‌رأی مردمی چهارمین جشنواره سیمرغ خراسان‌رضوی نیز دیپلم افتخار بهترین فیلم نگاه مردمی از آن فیلم «دیوار» ساخته سمانه سپهری‌کیا شد.

مؤسسه فرهنگی شهرآرا نیز درجشن سیمرغ خراسان در راستای حمایت از تولیدات سینمایی فاخر، جوایزی را با هدف تولید آثار بعدی به صاحبان برخی از آثار اهدا کرد. در همین راستا این مجموعه مبلغ ۲۰۰‌میلیون ریال به مستند بلند «آنجا سپیده دم»، مبالغ ۱۰۰ میلیون ریال به فیلم‌های «مات» و «برنده» و مبالغ ۵۰میلیون ریال به مستند کوتاه «جزیره بهرام» و فیلم کوتاه «بندی ها» اهدا کرد.

موسسه فرهنگی شهرآرا به جز افتخار آفرینی خبرنگارانش در این آوردگاه فرهنگی و همچنین حمایت مادی و معنوی از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، با حضور در قالب بخش تجلی اراده ملی چهلمین جشنواره فیلم فجر از فیلم‌های «موقعیت مهدی» و «بدون قرار قبلی» تقدیر کرد.


ببینید:

گزارش تصویری از اختتامیه چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان‌ رضوی


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->