سرخط خبرها

گداپروری ممنوع!

  • کد خبر: ۱۰۳۸۷
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
گداپروری ممنوع!
۷۰۰ متکدی طی ۸ ماه از منطقه ۳ جمع آوری شد
مغربی
خبرنگار شهرآرا محله
اداره خدمات شهری پیش از این با نام «امور شهر» شناخته می‌شده است و مـــحور خواسته‌های عمومی درباره مسائل شهر از شهرداری بوده است. هم‌اکنون مدیر این اداره در منطقه ۳ شهرداری مشهد، سید سجاد هاشمی مهرآوری، است. او می‌گوید مساحت زیادی از منطقه ۳ در نقاط پیرامونی واقع شده است؛ از همین‌رو وظایف بیشتری نسبت به دیگر مناطق شهری دارد. این مصاحبه به بهانه انتشار خبری مبنی بر وجود بیشترین متکدیان در مناطقی ازجمله منطقه ۳ تهیه‌شده است.

درباره پیشینه کاری‌تان بگویید.
از سال ۸۳ در شهرداری مشغول به کار بودم. بخش مهمی از سال‌های خدمتم را در حوزه خدمات شهری از رده کارشناس تا جایگاه‌های بالاتر مانند معاون و رئیس ناحیه بوده و هم‌اکنون رئیس خدمات شهری منطقه هستم.

عموم مردم وقتی به شهرداری مراجعه می‌کنند یا درخواستی از آن دارند، کارشان به اداره خدمات شهری مربوط می‌شود. درباره این اداره بیشتر توضیح دهید.
همه امور مربوط به شهر در این اداره پیگیری می‌شود. به خاطر دارم زمانی مواردی را که در خدمات شهری پیگیری می‌شد شمارش کردیم. آن زمان به عددی نزدیک ۳۰۰ عنوان کاری رسیدیم که به‌طور مستمر از ما در آن موارد درخواست خدمت می‌شود. بعد‌ها اداره‌جاتی در شهرداری یا خارج از آن به وجود آمد که بخشی از وظایف اداره خدمات شهری به آن‌ها واگذار شد. اگر بخواهم به مهم‌ترین فعالیت‌های اداره خدمات شهری اشاره کنم می‌توان از مواردی مانند رفت‌وروب عمومی، جمع‌آوری زباله، جمع‌آوری نخاله‌های رهاشده، رفع موارد خطرآفرین (مانند نشست زمین یا سرقت دریچه‌ها و نرده‌ها)، آذین‌بندی معابر، تأمین نور زیرگذرها، شست‌وشوی المان‌های شهری (مانند ایستگاه‌های اتوبوس و دوچرخه، پل‌های عابر پیاده، تابلو‌ها و نرده‌ها) یاد کرد. به این فهرست می‌توان فعالیت‌های دیگری مانند رفع نازیبایی‌های شهر، پاک‌سازی کال‌ها و مسیل‌ها و اراضی بایر، رفع سد معبر و جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و متکدیان را هم افزود. این فعالیت‌ها را درمجموع با ۱۶ کارشناس انجام می‌دهیم.

اعتبارات جاری و عمرانی اداره شما چه مقدار است؟
اعتبار جاری اداره تا پایان سال به حدود ۲۴ میلیارد تومان خواهد رسید. این بودجه برای سامان دادن رفت‌وروب، رفع سد معبر، آب‌افتادگی، جمع‌آوری متکدیان و دیگر مواردی است که هرروزه مشغول آن‌ها هستیم. امسال در بخش عمرانی یک‌میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی مانند ساخت سرویس بهداشتی و آب‌خوری‌ها، لای‌روبی کانال‌ها و ساخت انبار‌های نمک و شن و مواردی ازاین‌دست هزینه می‌شود.

بیشترین تقاضا‌های مردمی در چه مواردی است؟
بیشترین تقاضا‌ها در بخش نظافت و رفت‌وروب عمومی است. این تقاضا‌ها هم نه از بافت شهری، بلکه از شمال صدمتری است که دربرگیرنده بافت حاشیه‌ای و روستایی منطقه ۳ است. نکته مهمی که باید در اینجا اشاره کنم، این است که مساحت منطقه ۳، حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار است و علاوه بر آن ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار هم جزو حریم منطقه است که باید مورد توجه اداره خدمات شهری قرار بگیرد. بیشترین شکایت‌ها و درخواست هم برای همین حاشیه شهر است وگرنه بخش جزئی درخواست‌ها متعلق به بخش شهری است. به عبارتی بیشترین تقاضا‌ها مربوط به حاشیه و کمترینش مربوط به بافت اصلی شهر است.

برنامه‌تان برای مقابله با متکدیان چیست؟ و چه تعداد متکدی از ابتدای سال تا کنون تحویل خانه سبز شده‌اند؟
ورودی‌های مهم شهر (جاده سیمان و جاده کلات) به‌علاوه راه‌آهن مشهد در محدوده منطقه ۳ است و از سویی بخشی از بافت پیرامونی حرم مطهر (چهارراه شهدا و خیابان شیرازی) که دارای رفت‌وآمد زیادی است در محدوده خدمات‌دهی ماست. به این نقاط باید اطراف آرامگاه خواجه ربیع را هم افزود. همه این نقاط به‌دلیل حجم زیاد تردد، مستعد حضور تکدیگران است. اداره خدمات شهری منطقه هرروزه در نوبت‌کاری ۱۲ ساعته، به پاک‌سازی منطقه از چنین افرادی اقدام می‌کند. این افراد تحویل خانه سبز می‌شوند. خوشبختانه چند ماهی است که وضعیت جمع‌آوری و سامان‌دهی این افراد بهتر شده است. از ابتدای امسال تا آبان ماه ۷۰۰ متکدی از منطقه جمع‌آوری شده‌اند که تعداد ۱۲ کودک، ۴۹۵ مرد و ۱۹۳ زن بوده است.

چه پیامی به افراد دلسوز دارید؟
اگر واقعا می‌خواهیم به افراد نیازمند کمک مؤثری کنیم باید از طریق راه‌های منطقی مانند خیریه‌ها و سازمان‌های شناخته‌شده مردم‌نهاد این کار را انجام دهیم. تجربه من بعد از سال‌ها کار کردن در بخش خدمات شهری و رویارویی با افراد نیازمند و «نیازمندنما» این‌گونه است که تقریباً هیچ فردی که واقعاً نیاز داشته باشد در خیابان از شما تکدی نمی‌کند و آن‌هایی که چنین اقدامی می‌کنند نیازمند واقعی نیستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->