سرخط خبرها

هنر نمایش در مسیر انقلاب

  • کد خبر: ۱۰۴۷۵۴
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
هنر نمایش در مسیر انقلاب
رضا حسینی - کارگردان تئاتر

هنر نمایش مانند هر عامل ارتباطی دیگر با تغییرات محیط و شرایط گوناگون اجتماعی متحول و دگرگون می‌شود و بر طبق آنچه حول هنرمند و جامعه‌اش می‌گذرد، شیوه بیان و رویکرد فرهنگی آن تغییر می‌کند. هنر نمایش عنصری است که اگر دستمایه و دستاورد اهالی تئاتر و مبتنی بر شرایط ویژه اجتماعی خاستگاهش باشد، بی‌شک تأثیرگذارترین و زنده‌ترین شاخصه به‌شمار می‌رود.

از آنجا که خاستگاه هنر حقیقی روح متعالی جامعه است وقتی پدیده بزرگ و باشکوهی، چون انقلاب اسلامی رخ نمود و سرزمین ایران خاستگاه بزرگ‌ترین شگفتی تاریخ شد منشأ تحولات اساسی در معیار‌های بینشی و ارزشی جامعه گردید.

انقلاب اسلامی نه‌تن‌ها باعث تحولات عظیم اجتماعی و سیاسی در جامعه ایران شد بلکه بر تمامی اشکال فکری و فرهنگی جامعه ایران نیز سایه افکند و مناسبات جدید و شکل‌های نوین از هنر را پدید آورد، زیرا هنر و هنرمندان حقیقی خود را با وضعیت تازه تطبیق دادند و در کنار انقلاب قرار گرفتند و به عنوان انسان‌های صاحب‌اندیشه بر ایجاد چهره تازه‌ای از هنر که متناسب با شأن جامعه اسلامی باشد، همت گماردند و هنرشان را در جهت حفظ و اعتلا و گسترش اصول و ارزش‌های انقلابی و صیانت از دستاورد‌های آن و برآورد نیاز‌های معنوی، عاطفی و عقلانی قرار دادند.

هنرمندان راستین، پس از انقلاب اسلامی تلاش کردند تا هنر بعد از انقلاب را پالایش داده و هنری مطلوب را بیافرینند که هم در مضمون و هم در شکل لازمه جامعه انقلابی و اسلامی باشد، آثاری والا و فاخر که با عظمت و اهداف انقلاب تناسب داشته باشد، آثاری با مضامین نو و حرف‌های تازه که خوشبختانه و به‌تدریج در گذر ایام در تمام رشته‌های هنری همچون سینما، تئاتر، هنر‌های تجسمی و. به رشد قابل ملاحظه‌ای رسیدند.

گرچه در سال‌های نخست پس از انقلاب اسلامی آثار هنری آنچنان از کیفیت حرفه‌ای برخوردار نبودند، اما به‌تدریج رنگ و بوی معنوی تولیدات هنری جایگاه شایسته‌ای در جامعه پیدا کردند.

آنچه مشخص است به برکت انقلاب اسلامی تئاتر در خراسان‌رضوی و خاصه در شهر مشهد پس از انقلاب اسلامی چه در کمیت و چه در کیفیت درخشیده‌است به گونه‌ای که مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و به عنوان دومین شهر تئاتر کشور بعد از پایتخت قرار داده که شرح و بسط آن در این مختصر نمی‌گنجد، اما آنچه مشخص است هنرمندان خراسانی با برخورداری از فرهنگ غنی اسلامی و معنوی در اشکال نوین و مبتکرانه تجربه‌های گران‌سنگ را در سالن‌های نمایش و در مقابل چشم تماشاگران قرار دادند، گرچه از نظر امکانات و ملزومات در این عرصه کمبود‌هایی به چشم می‌خورد و متأسفانه در سال‌های بعد از کرونا مشکلات افزون گردیده، اما تلاش دامنه‌دار هنرمندان این رشته در گسترش فرهنگ‌ها و ارزش‌های متعالی انسانی و ترویج دستاورد‌های انقلاب با آفرینش آثار فاخر با مضامین والا تقدیر شدنی است.

هنرمندان مشهدی و خراسانی بعد از انقلاب اسلامی تلاش کردند با اتکا به فرهنگ و تمدن این مرز و بوم که از قابلیت‌های دراماتیک و ظرفیت‌های درام ایرانی برخوردار است و هم‌جواری با آستان امام رضا (ع) ناب‌ترین اندیشه‌ها را به سوی جامعه سوق دهند و با تکیه بر ایمان و تفکر معنوی و رضوی عالی‌ترین مسیر‌های رشد و چشم‌انداز‌های معنوی را بر روی مخاطبان بگشایند و ترویج اندیشه‌های معنوی برای داشتن جامعه پاک و سالم را سرلوحه کار خود قرار دهند که خوشبختانه و همواره مورد تأیید و تدبیر کارگزاران نظام جمهوری اسلامی هم قرار گرفتند.

امید که هنرمندان تئاتر همچون گذشته در بطن جامعه و دوشادوش مردم در تبیین و ترویج دستاورد‌های انقلاب اسلامی تلاش نمایند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->