گروه اقتصاد | شهرآرانیوز؛ رضا رضوانی در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص تاثیر اینترنت بر فعالیتهای اقتصادی گردشگری بیان کرد: در جهانی کنونی فناوری اطلاعات و ارتباطات ما را با شرایط جدیدی روبرو ساخته است. جامعه ما در حال تجربه یک انقلاب صنعتی جدید است که از آن به عنوان انقلاب اطلاعاتی نیز نام میبرند.
وی ادامه داد: در حالی فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در تمام ابعاد زندگی ما حاضر شدهاند که روشهای پیشرفته تحلیل آماری و هوش مصنوعی به طور فزایندهای در حال شکل دادن به کل طیف فعالیتهای ما از جمله روشهای اجتماعی، کار، سفر و تعامل با محیطمان هستند.
عضو گروه پژوهشی مدیریت و برنامهریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم حفظ حریم خصوصی شهروندان و تدوین پروتکلهای دقیق جهت ارائه و تصویب مواد قانونی جهت حفظ حقوق مصرفکنندگان و افراد جامعه در این فضا است.
رضوانی با اشاره به تبعات تصویب طرح صیانت در مجلس عنوان کرد: امروز در کشور شاهد تصویب طرح صیانت هستیم که تحت عنوان حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی معرفی میشود. البته جزئیاتی کاملی از طرح هنوز اعلام نشده است، اما در ذهنیت جامعه محدودسازی افراد در دسترسی به فضای آزاد اطلاعات ایجاد شده است.
وی افزود: شاید هیچ عرصهای به اندازه گردشگری از فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر نگرفته است. در حال حاضر شاهد استفاده فزاینده از ICTها در عرصه گردشگری هستیم. دائما برنامههای جدیدی تحت عنوان استارتآپهای گردشگری معرفی میشوند که برخی از آنان دارای کارایی بالایی نیز هستند و جایگاه خوبی نیز به دست آوردهاند. یک موضوع اساسی که میتوان از آن به عنوان نقطه تهدید نیز نام برد نبود مواد قانونی مشخص و شفاف در مورد بکارگیری و استفاده از این بستر در قالبهای جدید است.
رضوانی گفت: در ایران هر اقامتگاه رسمی و شناسنامهدار باید لیست میهمانان شبانه خود را به اداره اماکن تحویل دهند و پذیرش میهمان نیز با توجه به شرایط قانونی و شرعی کشور انجام شود، اما در مورد اقامتگاههای غیرمجوزدار و فاقد شناسنامه که تحت عنوان خانههای شخصی اجاره داده میشوند، از این شرایط برخوردار نیستند.
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد پلتفرمهایی همچون نمونههای خارجی در کشور شکل بگیرد در درجه اول نیازمند تدوین رویههای قانونی آن هستیم که خلاء آن احساس میشود. فقدان رشته دانشگاهی در رسته حقوق همچون شاخههای جرم و جزا به نوعی تدوین این رویهها را نیز دشوار میسازد.
عضو گروه پژوهشی مدیریت و برنامهریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری اظهار کرد: فارغ از گردشگری داخلی و محلی، در زمینه گردشگری خارجی که ارزآوری مهمترین مزیت آن است، به نوعی فعالیتی صادراتی محسوب میشود. بخش خصوصی کاملا نیازمند استفاده از فضای اینترنت و دسترسی آزاد به این بستر است که هرگونه محدودیتی فعالیت اقتصادی این بخش را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد که رهآورد آن افزوده شدن تعدادی دیگر به لشکر عظیم بیکاران کشور است.