سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

الزامات مسئولیت در نظام اسلامی

  • کد خبر: ۱۰۵۴۴۹
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
الزامات مسئولیت در نظام اسلامی
حمیدرضا ترقی - عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی

رهبر معظم انقلاب روز ۲۳ فروردین سال جاری فرمودند: «ما به کارگزاران در نظام جمهوری اسلامی اطلاق می‌کنیم «مسئول»؛ می‌گوییم مسئول؛ مسئول یعنی چه؟ یعنی ما مورد سؤال قرار می‌گیریم؛ از چه؟ از کرده‌ها و نکرده‌ها مورد سؤال قرار می‌گیریم.»

رهبر فرزانه انقلاب سال ۸۳ را سال پاسخ گویی نام گذاری کردند و در آغاز سال ۸۴ فرمودند: «مقصود عمده از طرح عنوان «سال پاسخ گویی «برآورده شد؛ زیرا آن روی سکه پاسخ گویی، پرسشگری است. یک غرض عمده از طرح این شعار در سال ۸۳ این بود که روح پرسشگری در ذهن ملت ایران زنده شود و مسئولان احساس کنند که درمقابل مردم باید پاسخ گو باشند. پاسخ گویی و روحیه پرسشگری و احساس مسئولیت مسئولان درمقابل مطالبات ملت، مخصوص سال ۸۳ نیست؛ همه سال‌ها به همین کیفیت است.»

الزامات مسئولیت پذیری در نظام اسلامی
رعایت تقیدات دینی

همچنین رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با کارگزاران نظام فرمودند: «من و شما که مسئولیت داریم در نظام جمهوری اسلامی، اگر فرضا حتی در زندگی شخصی خودمان هم آن جور هستیم-حالا مثلا گاهی انسان خیلی تقیدات زیادی ندارد- وقتی وارد جرگه کارگزاری شدیم، بایستی مراقبتمان بالا برود. شما مثلا اهمیتی به نماز شب و نافله شب و سحرخیزی و مانند این‌ها نمی‌دادید؛ [اما]حالا که مدیر شدید باید اهمیت بدهید.»

تقیدات متعدد دیگری را نیز معظم له توصیه کرده اند، مثل انس با خدا و قرآن و دعا و حشر و نشر با محرومان و ساده زیستی و پرهیز از اشرافیت؛ صداقت، سعه صدر، نماز اول وقت، مراقبت از خانواده، حفظ بیت المال، تواضع و فروتنی و...، زیرا مردم از مسئولان خود الگو می‌گیرند.

تقویت نقطه اتصال به خدا باید آن چیزی را که شما را به خدا متصل می‌کند، در دوره مسئولیت افزایش دهید. انس با خدا ا زطریق قرآن و دعا، حضور در برنامه‌های معنوی و بهره گیری از فیوضات ماه رمضان، شعبان و رجب و شب‌های قدر و زیارت قبور ائمه.

خدا را در ترک و فعل خود ناظر دانستن من و شما در فعل و ترک خودمان باید حضور پروردگار را حس کنیم؛ چطور از دوربین مداربسته درون اداره و محل کار خود می‌ترسیم و سعی می‌کنیم در مقابل دوربین هیچ خطا و خلافی انجام ندهیم، ولی از دوربین الهی که حتی از نیت باطنی ما هم فیلم می‌گیرد، غفلت می‌کنیم؟ مسئولی که کار مردم را امروز و فردا می‌کند و وقت اداری را صرف امور شخصی می‌کند، یا می‌تواند کار و وظیفه‌ای را انجام دهد، ولی تنبلی و تعلل می‌کند، معلوم است که در ناظر بودن خدا بر اعمالش تردید دارد و فکر می‌کند که نباید پاسخ گو باشد.

نتیجه رعایت الزامات مسئولیت

اگر الزامات فوق الذکر رعایت شد، آن وقت برکات الهی نازل خواهد شد.
حضرت آیت ا...  العظمی خامنه‌ای در دیدار با کارگزاران نظام به نتایج رعایت الزامات مسئولیت اشاره کردند. ایشان فرمودند: «همان آیه شریفه سوره هود که برکات آسمان بر ما نازل خواهد شد. یُرسِلِ السَّماءَ عَلَیکُم مِدرارا؛ یعنی خدای متعال برکات آسمانی را بر شما نازل می‌کند؛ بعد [می فرماید]: وَ یَزِدکُم قُوَّةً اِلىٰ قُوَّتِکُم؛ نیروی شما را هم افزایش می‌دهد، قوّت شما را افزایش می‌دهد) برکات آسمان فقط باران نیست؛ همه چیز، [از جمله]رحمت الهی: خَیرُکَ اِلَینا نازِل. (صحیفه سجادیه، دعای چهل و ششم) و این توجه من و شما، هم برای مردم، برای نظام جمهوری اسلامی و برای کشور مفید است، هم برای خودمان؛ دل خود ما را هم به معنویت نزدیک می‌کند، به حیات طیبه الهی نزدیک می‌کند.»

برای خودمان مفید است؛ چون در معرض سؤال الهی شرمنده نیستیم و درمقابل وجدانمان سر افرازیم و احساس سبکی می‌کنیم و دینی برگردنمان احساس نمی‌کنیم و مشمول لطف و برکات الهی می‌شویم و آبرو و حیثیتمان در جامعه حفظ می‌شود و فرزندان و خویشان به ما افتخار می‌کنند و زینت اهل ایمان می‌شویم و از همه مهم‌تر اینکه به حیات طیبه الهی نزدیک می‌شویم و به خدا نزدیک‌تر می‌شویم.

برای مردم مفید است؛ چون موجب اعتماد افزایی به نظام و رضایت آن‌ها از مجریان و سرمایه اجتماعی برای نظام و تعمیق اعتقادشان به اسلام و دعای خیر آن‌ها می‌شود.

برای نظام جمهوری اسلامی مفید است؛ زیرا کارآمدی آن را در اداره مطلوب جامعه اثبات می‌کند و طعم شیرین حکومت صالحان را به مردم می‌چشاند و به الگو شدن نظام برای جامعه بشری کمک می‌کند.

برای کشور مفید است؛ زیرا موجب رشد و توسعه، بدون فساد و کم کاری و تبعیض و رفاه مردم می‌شود و شاخص‌های توسعه کشور ایران را بین دیگر کشور‌ها ارتقا می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->