وضعیت قرمز آلودگی هوا در مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت آبادگران معرفی شدند در ستایش حکیم توس؛ نگاهی به تازه‌ترین کتاب‌ها درباره فردوسی و شاهنامه رویداد تولید پوستر و اکران شهری «برای خدمت» در مشهد برگزار شد + فیلم مسیرهای ویژه گردشگری در مشهد راه‌اندازی می‌شود شهردار مشهد مقدس: شهر مشهد رتبه سوم هوشمندسازی را در منطقه غرب آسیا و اوراسیا دارد + فیلم تنش ترافیکی در خیابان شهدای سلامت مشهد | اینجا پارک دوبله ظاهراً ممنوع نیست! تلاش شبانه‌روزی سازمان عمران شهرداری مشهد برای اتمام ۵ کلان‌پروژه شاخص شهر سامان‌دهی املاک قولنامه‌ای در مشهد، گامی حیاتی در توسعه متوازن شهر اجرای آزمایشی طرح پیشگیری از بیماری با فناوری هوش مصنوعی در مشهد | افزایش پوشش بیمه ناباروری تا ۷۰ درصد در خراسان رضوی به نام مادر، به یاد پسر | روایتی از دیدار صمیمانه بانوان رسانه‌ای مشهد با مادر شهید آیت‌الله رئیسی واکنش پلیس به فعالیت اقتصادی بابک زنجانی کیفیت هوای مشهد همچنان در آستانه وضعیت هشدار (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) درباره کوچه‌ای در خیابان هاشمی نژاد مشهد | سرگذشت باغی که کوچه شد جزئیات تعریض بزرگراه آزادی مشهد، حدفاصل بولوار سجاد تا میدان استقلال (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) میدان شهید کاوه مشهد چهارراه شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش ۳ برابری تولید آسفالت از سوی سازمان عمران شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۳ سرمایه‌گذاری ۲۶‌هزار‌میلیاردی برای توسعه زیرساخت‌های مشاغل شهری مشهد مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد خبر داد؛ برگزاری نمایشگاه ملی گردشگری و صنایع دستی در مشهد با حضور ۴۹۰ شرکت‌کننده
سرخط خبرها

طرح تفصیلی شهری مانعی برای تخلفات ساختمانی در مشهد

  • کد خبر: ۱۰۶۲۶
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
طرح تفصیلی شهری مانعی برای تخلفات ساختمانی در مشهد
سرپرست دادسرای ویژه شهرسازی خراسان رضوی نبود طرح تفضیلی شهری را مانعی برای تخلفات ساختمانی بیان کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، سرپرست دادسرای ویژه شهرسازی خراسان رضوی، قاضی مهدی حقدادی گفت: در رابطه با تخلفات ساختمانی ماده‌ای در قانون شهرداری‌ها وجود دارد تحت عنوان ماده ۱۰۰ که بر اساس آن، چنانچه فردی برخلاف اصول شهرسازی و طرح‌های شهری اقدام به‌ساخت‌وساز غیرمجاز کند این رفتار او تخلف محسوب می‌شود.
حقدادی یکی از علل تخلفات ساختمانی در مشهد را نبود طرح‌های متناسب با بافت و خواسته‌های عمومی دانست و افزود: چنانچه این طرح‌ها پیش‌بینی نشود و برخی خواسته‌های عمومی مردم که البته تا حدودی به‌حق و موجب انتظام بخشی به‌دید بصری شهر هم خواهد شد ابلاغ و به‌تصویب نرسد، این تخلفات ادامه‌دار خواهد بود و در نهایت نبود این‌گونه طرح‌ها ما را به‌ این نتیجه و برداشت می‌رساند که مجازات‌کردن به‌تنهایی کافی نیست.
وی ادامه داد: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم در قالب نیاز خود تخلف می‌کنند و تنها تقریباً ۳۰ تا ۴۰ درصد از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز متعلق به‌افراد منفعت‌طلب و سودجو است که صرفاً به‌کمترین هزینه و بیشترین منافع توجه می‌کنند که بدمنظری شهری و حوادث ناشی از ملک فاقد مسائل ایمنی، جایگاهی در تصورات و اهدافشان ندارد.
قاضی حقدادی گفت: در این مسیر باید اداره راه و شهرسازی در اسرع وقت این طرح‌ها رو تدوین و شهرداری نیز آن‌ها را پیگیری کند تا راه تخلف و سودجویی برای عده‌ای باز نماند و شهروندان نیز بتوانند به راحتی براساس قانون عمل کنند.

سرپرست دادسرای ویژه شهرسازی ادامه داد: دادستانی به‌محض اینکه شهرداری تخلفی را گزارش کند، وارد عمل می‌شود و دستور مقتضی را صادر و شهرداری ساختمان را پلمب می‌کند. در خصوص موضوع شهرداری در جهت جلوگیری از ساخت‌وسازها، دادستانی بادید حمایت قضایی نسبت به‌ شهرداری در جهت اجرای قاطع تکلیف، وارد می‌شود.
وی تأکید کرد: بر همین اساس در راستای نظارت عالیه بر حُسن اجرای دستورات قضایی و تکالیف شهرداری در حوزه ساخت‌وسازها، کمیته‌ای متشکل از حراست کل شهرداری، بازرسی، مدیران کل نظارت و نماینده دادستانی تشکیل دادیم که هم ناظر رفتار نادرست گشت‌های شهرداری باشیم و هم ناظر تخلفاتی که واقع می‌شود، اما گزارش نمی‌شود تا قانون نسبت به‌همه به‌طور یکسان اعمال و اجرا شود و عواملِ گشت‌ها، خود را مصون از نظارت نبینند.

تا پایان سال آخرین لایه مربوط به طرح به کمیسون ماده ۵ به‌منظور تصویب داده می‌شود

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان رضوی در خصوص طرح تفصیلی مشهد گفت: در یک جلسه که متولیان امر حضور داشتند قرار شد طی یک برنامه زمان‌بندی شده لایه‌های مختلف طرح تفصیلی از مهرماه به کمیسیون ماده ۵ آورده شود.
اخوان با بیان اینکه تکلیف طرح با این برنامه زمان‌بندی مشخص است، اضافه کرد: البته ابهاماتی در خصوص ضوابط بلندمرتبه‌سازی وجود داشت که آن‌ هم برطرف شد و درحال‌حاضر این آمادگی را داریم که طرح در کمیسیون بررسی شود.
وی تأکید کرد: زمانی که طرح تفصیلی مصوبی داریم باید از آن تبعیت کنیم و چنانچه در جایی ظرفیتی از لحاظ تراکمی وجود دارد دستگاه مربوطه باید با یک لایحه، تقاضای خود را به کمیسیون ماده ۵ بیاورد و چنانچه این کمیسیون تشخیص دهد که ظرفیت وجود دارد، مجوز داده می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: هر زمان که طرح تفصیلی تصویب شد، ملاک است.
اخوان خاطرنشان کرد: تا پایان سال آخرین لایه مربوط به طرح به کمیسون ماده ۵ به‌منظور تصویب داده می‌شود.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->