به گزارش شهرآرانیوز، «صادق ستاریفرد» در نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته مقام معلم با بیان اینکه شهید مطهری اسوه و الگوی همه معلمان و معلمی انسانساز بود، اظهار کرد: معلمی انسانساز است. شأن و مقام معلمی، همراستا با شأن و مقام انبیاست. نقش معلم در جامعه همان نقشی است که قرآن و انبیا ایفا میکنند. نخستین معلم بشریت، خداوند قادر است.
وی افزود: پس از انبیا، پدران و مادران نقش معلمی ایفا میکنند. در مرحله بعدی هر کسی که به فرزندان میآموزد حقی به گردنش پیدا میکند؛ لذا جایگاه معلمی هم ردیف جایگاه انبیا و پدر و مادران است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در همه جوامع پیشرفته نقش محوری در توسعه را، مدرسه ایفا میکند و از مدرسه در سند تحول بنیادین تحت عنوان کانون تربیتی محله یاد شده است، گفت: در این میان، معلم محور همه پیشرفتها است. اگر امسال سال دانشبنیان نامگذاری شده، معلم پیشران جامعه دانشبنیان و پایهریز تمدن نوین اسلامی است.
ستاریفرد ادامه داد: اگر نیروی کارآمد تربیت شود، حتماً به تمدن نوین اسلامی دست خواهیم یافت.
وی با بیان اینکه بر همه معلمان که دلسوزانه تلاش کردند تا در مواجهه با بحران کرونا نقشآفرین باشند درود میفرستیم، اظهار کرد: بسترسازی خوبی به ویژه در این دولت برای بازگشایی و ازسرگیری آموزشهای حضوری انجام شد و بیش از ۹۴ درصد دانش آموزان ما در کلاسهای درس حضور دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش، مهمترین برنامههای هفته معلم را اعلام کرد و گفت: در روز ۲۱ اردیبهشت دیدار معلمان با مقام معظم رهبری را خواهیم داشت و در تلاشیم در روز ۲۰ اردیبهشت معلمان با رئیس جمهور دیدار داشته باشند. برگزاری نشست مجازی از بستر شبکه شاد با همه معلمان و دانشآموزان را در روز ۱۷ اردیبهشت خواهیم داشت. همچنین برنامههای تقدیر از معلمان فردا در شهر تهران و سایر استانها برگزار میشود. حضور معاونان وزارتخانه در استانهای مختلف و دیدار با خانواده معظم شهدا در برنامه قرار دارد.
ستاریفرد ادامه داد: دیدار وزیر آموزش و پرورش با چهرههای ماندگار عرصه معلمی و معلمان شاخص نیز انجام میشود. ۳۰۹۵ معلم در سطح منطقه، ۳۹۹ معلم در سطح استان و ۱۷ معلم نمونه در سطح کشوری تحت عنوان "جلوههای ویژه معلمی" معرفی و تقدیر خواهند شد.
وی روزشمار هفته بزرگداشت مقام معلم را نیز به این شرح اعلام کرد: روز دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم و اندیشهی مطهر
روز سهشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم؛ پایهگذار تمدن نوین اسلامی، روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم پیشکسوت، سرمایه نظام تعلیم و تربیت، روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم؛ پرچمدار فرهنگ ایثار و شهادت، روز جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم؛ وحدتآفرین هویتبخش، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم؛ محور تحول و تربیت تمام ساحتی، روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم؛ پیشران جامعه دانشبنیان نامگذاری شده است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از راهاندازی پویش "معلم خوب من" خبر داد و گفت: در تلاشیم فرهنگ تجلیل از مقام معلم را در نظام اجتماعی نهادینه کنیم.
ستاریفرد با بیان اینکه مطالباتی که اخیراً از سوی معلمان شنیده شد به حق است، گفت: یکی از مطالبات آنها استخدامی بود که بخش زیادی از آن انجام شد و بخشی هم در حال انجام است.
ستاریفرد با اشاره به طرح مطالبه رتبهبندی از سوی معلمان گفت: در اسفند سال ۹۹ لایحهای برای مجلس ارسال شد که مشخص کرد رتبهبندی باید سهمیه بندی شود و ۱۰ درصد آنها به رتبه چهار میرسیدند، این لایحه نیاز به کار کارشناسی مفصلی داشت. لایحه پیشبینی کرده بود رتبه بندی باید سه ساله و با بودجه ۲۰ هزار میلیاردی اجرا شود. این لایحه بسیاری از نیروها را از دایره شمول خارج کرده بود. در آن لایحه معلمان استثنایی و معلمانی که در لایه اداری خدمت میکنند از دایره شمول خارج شده بودند و دارای نقاط ضعف و اشکالات بسیاری بود که یک سال زمان برد تا در مجلس تصویب شود. اگر لایحه به درستی نوشته شده بود شاهد این نارضایتیها نبودیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: در لایحه جدید، سهمیهبندیهای قبلی حذف شد و در راستای توسعه عدالت و توجه به مناطق محروم عشایری و معلمان استثنایی امتیازات ویژهای در نظر گرفته و تعجیل در رتبه پیش بینی شد. اینها اتفاقات خوبی بود که هیچ کجا گفته نشد.
ستاریفرد با اشاره به اینکه در روز شانزدهم اسفند ۱۴۰۰ در اثنای بررسی قانون بودجه، لایحه رتبهبندی تصویب و همان روز در جلسه شورای نگهبان به تأیید رسید اظهار کرد: ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبه بندی تصویب شد که با لایحه ارائه شده اولیه در دولت قبل قابل مقایسه نیست. آموزش و پرورش مکلف بود ظرف مدت یک ماه آئین نامه را تدوین و به دولت ارسال کند که در موعد مقرر یعنی روز ۲۳ فروردین ماه انجام شد.
وی ادامه داد: آئیننامه ارائه شده به دولت، آئین نامه پیشنهادی است و در دو مرحله کمیسیون و هیئت وزیران امکان تغییر در برخی مفاد را دارد. از روز ششم اردیبهشت ماه، آئیننامه پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون امور عمومی هیئت وزیران در دستورکار قرار گرفته است. بلافاصله بعد از ابلاغ آئیننامه از سوی هیئت وزیران به جد اجرای رتبهبندی را در دستور کار قرار میدهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همه معلمان از جمله نومعلمان مشمول رتبه بندی میشوند اظهار کرد: دو دسته نیروی اداری داریم گروه نخست معلم بودهاند که ۳۵ هزار نفر هستند و مشمول میشوند اما آنها که به عنوان نیروی اداری استخدام شدهاند مشمول قانون نیستند. هرچند ما در آئیننامه پیشنهاد دادهایم که این گروه نیز مشمول رتبهبندی شوند.
وی با اشاره به اینکه موضوع تقویت مدارس عادی دولتی از جمله برنامههای کلیدی ماست، اظهار کرد: اعتبار خوبی برای تغذیه رایگان به مبلغ ۱,۱۵۰ میلیارد تومان پیشبینی شده که به توزیع شیر و تغذیه دانشآموزان مناطق محروم اختصاص دارد و به صورت پایلوت بعد از ماه مبارک رمضان در برخی استانها آغاز و از مهرماه به طور کامل عملیاتی میشود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره تکلیف آموزش دانش آموزان غایب گفت: تاکید داشتیم که برای حفظ سلامت سه گروه از جمله مبتلایان به بیماری زمینهای، دانشآموزان دارای علائم بیماری و مبتلایان به کرونا در مدرسه حضور نداشته باشند که البته این شش درصد ثابت نیست و طوری نیست که دانشآموز از تحصیل محروم بماند. پیش بینی کردیم آن سه دسته دانشآموز از بستر شبکه شاد در ساعات غیر آموزشی محتوای لازم را دریافت کنند.
ستاریفرد درباره تغییرات آئیننامه نقل و انتقال فرهنگیان عنوان کرد: سعی کردیم آئیننامه، خانوادهمحور تدوین شود. اگر معلمی احساس خوبی نسبت به آموزش و پرورش داشته باشد به نفع ماست. بخشی از نارضایتیها ممکن است به همین نقل و انتقال بازگردد. آئیننامه اولیه مورد اعتراض قرار گرفت که تلاش شد آئیننامه مجدد بازنگری شود و چند تغییر جدی داشت. نقل و انتقال دروناستانی به خود استانها تفویض شد.
وی افزود: برای انتقال بروناستانی نیز چند اتفاق افتاد، نخست آنکه شرط سنوات کاهش یافت و انتقال دائم منوط به انجام تعهد خدمت شد. برای انتقال موقت هم دارا بودن دو سال سابقه تجربی به عنوان شرط مطرح شد. استثنائاتی پیشبینی شده که نخست انتقال زوجین فرهنگی است که انتقال به محل خدمت همسر از شمول دوبند بالا به کلی حذف شد و آنها که همسرشان شاغل نیروی نظامی و انتظامی و یا جانباز هستند و گروه بعدی کسانی که در سال ۱۴۰۰ ازدواج کرده و صاحب فرزند شدهاند انتقالشان تسهیل شد که بتوانند بهتر به امور خانواده برسند. همکارانی که خودشان همسر یا فرزند مبتلا به بیماری خاص و صعب العلاج هستند نیز جزو استثنائات هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره وقوع موج بازنشستگی معلمان پس از رتبهبندی معلمان و بروز بحران کمبود معلم گفت: نکته درستی است، اما مجلس مصوبه خوبی داشت که همکاران ما میتوانند تا ۶۵ سالگی در آموزش و پرورش بمانند و تلاش میکنیم با نگه داشت این نیروهای ارزشمند این موضوع را مدیریت کنیم. پیش بینی بازنشستگی ۵۰ هزار نفر را داشتهایم، اما در تلاشیم بتوانیم بخشی از کمبود نیرو را به طرق قانونی تأمین کنیم. تلاش شده حقالتدریس شاغلین ماهانه پرداخت شود که میتواند یک مشوق برای ادامه خدمت باشد.
ستاری فرد افزود: یک اقدام دیگر برای تأمین نیروی انسانی جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی است. ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر از طریق آزمون استخدامی که شانزدهم اردیبهشت برگزار میشود استخدام میشوند، چارهای نداریم که آموزش دوره مهارت آموزی پذیرفتهشدگان را ضمن تدریس در کلاسهای درس داشته باشیم. همچنین ۲۵ هزار فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان را داریم که به این جمع افزوده میشود. طرحی در دستورکار مجلس تحت عنوان تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش در دستورکار است که اگر تصویب شود در تأمین نیرو میتواند کمک کننده باشد.
وی از اجرای طرح مدارس مجازی برای دانشآموزان خارج از کشور خبر داد و ادامه داد: در حال حاضر در ۳۷ کشور دنیا مدرسه داریم و با دستور وزیر آموزش و پرورش و هماهنگی سازمان مدارس غیردولتی و مدارس خارج از کشور، طرح مدارس مجازی برای دانشآموزان ایرانی خارج از کشور اجرا میشود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خاتمه اعلام کرد که عقد قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان در دست بررسی و اقدام است و جزئیات آن تا هفته آینده منتشر میشود.
به گزارش ایمنا، روز گذشته رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه این هفته آئیننامه نهایی طرح رتبهبندی نهایی میشود و در مدت یک ماه آینده اجرایی میشود، گفت: به این منظور ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که آن را ناکافی دیدیم و ۱۳ هزار میلیارد دیگر اضافه کردیم.
منبع: ایمنا