الزام صدور برگ سبز خودرو از منظر قانون

  • کد خبر: ۱۰۷۴۳۴
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
  • ۱
الزام صدور برگ سبز خودرو از منظر قانون
اعتبار و رسمیت برگ سبز خودرو که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی بعد از بررسی اصالت ماشین و تأیید هویت مالک، به نام او ثبت می‌شود بسیار زیاد است.

فرزانه عمادی | شهرآرانیوز؛ در هنگام معامله و خرید و فروش خودرو، چون هنوز بعضی از خودرو‌ها سندشان در رهن شرکت خودروسازی می‌باشد و همچنین وجود سند قطعی در مدارک تحویلی از سوی فروشنده، خریدار نمی‌داند آیا دریافت سند رسمی الزامی است یا نه؟ اما آنچه مسلم است، برگ سبز صادر شده پلیس در حکم سند رسمی مالکیت وسیله نقلیه است. سیدابوالحسن عمادی، سردفتر اسناد رسمی ضمن پاسخ به سؤالات حقوقی شهروندان درباره برگ سبز خودرو و اعتبار آن توضیح می‌دهد.

آیا صدور برگ سبز برای خودرو الزامی است و چه اطلاعاتی در آن درج می‌شود؟

برگ سبز خودرو در واقع برگه‌ای است که پلیس راهنمایی و رانندگی بعد از تعویض پلاک آن را صادر و به مالک ماشین تحویل می‌دهد، عبارت سند مالکیت خودرو، شماره سنا و شماره مالکیت ماشین و همچنین مشخصات ماشین در برگ سبز نوشته می‌شود، یک کارت هوشمند که اطلاعات سند روی آن ثبت شده است به همراه برگ سبز ماشین صادر و تحویل مالک می‌شود. این کارت، حکم کارت شناسایی ماشین را دارد. در واقع اطلاعات ماشین، از قبیل نوع ماشین، رنگ، تیپ خودرو، تعداد سیلندر و سوخت، شماره شاسی، شماره موتور، شناسه ماشین و اطلاعاتی از این قبیل که منحصر به فرد برای هر ماشین است ثبت می‌شود، اطلاعات شخصی مالک، شماره شناسنامه و کد ملی مالک در آن درج می‌شود.

آیا بعد از تعویض پلاک، برگ سبز خودرو به نام مالک صادر می‌شود؟

در واقع برای هر ماشینی که تولید می‌شود، برگ سبز هم صادر می‌شود که صدور برگ سبز در موقع انتقال و فروش انجام می‌شود، درباره خریداری ماشین صفرکیلومتر بعد از پانزده روز برگ سبز خودرو به دست مالک می‌رسد. همچنین بعد از تعویض پلاک، مالک می‌تواند به پلیس راهنمایی و رانندگی برای گرفتن برگ سبز مراجعه کند در صورتی که تعویض پلاک انجام شده باشد نیروی انتظامی، برگ سبز و کارت شناسایی ماشین را از طریق پست به دست مالک می‌رساند.

آیا در صورت داشتن برگ سبز خودرو احتیاج به داشتن سند رسمی در محضر اسناد رسمی وجود دارد؟

مدتی است که ناهماهنگی بین پلیس راهنمایی ورانندگی و سردفتران وجود ندارد و با قانون جدید برگ سبز خودرو که همان سند رسمی ماشین است الزام و اجبار قانونی برای اینکه حتما بعد از گرفتن برگ سبز یک سند رسمی هم در محضر برای ماشین ثبت شود وجود ندارد و اگر کسی بخواهد برای ماشینش سند رسمی بگیرد همچنان می‌تواند این کار را انجام دهد و مانعی ندارد؛ بنابراین نقل و انتقال اموال غیرمنقول که شامل خانه، باغ و... می‌شود در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شود، اما ثبت نقل و انتقال اموال منقول مثل خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی نیست.

در صورتی که ماشین دارای برگ سبز نباشد چه مشکلاتی را هنگام انتقال سند خواهد داشت؟

باید توجه داشت که امکان انتقال سند بدون برگ سبز خودرو وجود ندارد و خریدار و فروشنده نمی‌توانند تعویض پلاک را انجام دهند در صورتی که برگ سبز ماشین مفقود شده است مالک باید با درج آن در روزنامه‌های کثیرالانتشار این موضوع را آگهی کند. زیرا ممکن است به دلیل سوءاستفاده فرد دیگری از این سند، صاحب خودرو به دردسر بیفتد. قانون مالک سند را می‌شناسد و عواقب آن بر عهده مالک است. همچنین خود مالک باید برای گرفتن برگ سبز المثنی اقدام کند. چون باید از او برای تأیید هویتش انگشت نگاری شود.

چه مزایایی برای تصویب داشتن برگ سبز خودرو وجود دارد؟

در بسیاری از نقل و انتقالات خودرو فروشنده و خریدار در دو شهر مختلف ساکن هستند که با تصویب این طرح و الزام نبودن تنظیم سند خودرو در دفترخانه، علاوه بر صرف هزینه، زمان کمتری از وقت مردم را اشغال می‌کند.

برای استعلام اصالت برگ سبز خودرو از چه طریقی می‌توان اقدام کرد؟

برای استعلام اصالت برگ سبز، از شماره سریالی که بالای برگ سبز خودرو، نوشته شده است می‌توانید استفاده کنید. البته برای استعلام برگ سبز خودرو صفر مستقیما از طرف شرکت خودروسازی به نام مالک زده می‌شود؛ که قابل پیگیری است.

با همه پیگیری‌ها از جانب مالک ماشین باز هم تأخیر در صدور کارت خودرو دیده می‌شود، برای رفع این تأخیر چه اقدام قانونی می‌توان انجام داد؟

چنانچه اطلاعات پیگیری کارت خودرو به طور کامل در سامانه رهگیری مرسولات سازمانی وجود نداشته باشد یا اطلاعات آدرس و محل سکونت صحیح یا شفاف ثبت نشده باشد. این امکان وجود دارد که مسئول پست نتواند آدرس را پیدا کند و کارت برگشت بخورد. در بسیاری از مواقع در دسترس نبودن چیپ مورد نیاز برای کارت ماشین که همان مجموعه از قطعات الکترونیکی است، می‌تواند یکی دیگر از علت‌های تأخیر در صدور کارت باشد. توجه داشته باشید اگر مأمور پست سه بار کارت ماشین را به آدرس ثبت شده در پلیس راهنمایی ورانندگی بیاورد و کسی آن را تحویل نگیرد کارت را برگشت می‌زند. اگر تا سه ماه کسی برای دریافت آن به اداره پست مراجعه نکند کارت تحویل مراکز تعویض پلاک یا ناجا می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جعفرمحبی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
0
0
باتشکر از فرمانده راهور که مردم را راحت کرد دهن تمام مردم سردفتران سرویس کرده بودن دیگه از خرید خودرو خسته میشدیم صدبار باید مراجعه میکردی تا سند میزدی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->