تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

برگه استحکام بنا، ضروریات و مسئولیت‌های حقوقی صدور آن

  • کد خبر: ۱۱۱۷۵۸
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
برگه استحکام بنا، ضروریات و مسئولیت‌های حقوقی صدور آن
برگه استحکام بنا تأییدی است بر عملیات اجرایی ساخت ساختمان که بیان می‌کند، ساختمان کاملا مهندسی ساز، ساخته شده است.

فرزانه عمادی | شهرآرانیوز؛ برای صدور برگه پایان کار ساختمان که تأیید می‌کند عملیات ساختمانی پایان یافته است، داشتن برگه استحکام بنا ضروری می‌باشد. برگه استحکام بنا تأییدی است بر عملیات اجرایی ساخت ساختمان که بیان می‌کند، ساختمان کاملا مهندسی ساز، ساخته شده است. آرزو صباغپور کارشناس ارشد معماری و عضو نظام مهندسی و طراح و ناظر عملیات ساختمانی در مورد الزام صدور برگه استحکام بنا می‌گوید، بدون داشتن این برگه مالک نمی‌تواند کار‌هایی مثل تخریب، نوسازی و خرید و فروش ساختمان را انجام دهد و همچنین شهرداری بدون داشتن این برگه به هیچ عنوان پایان کار ساختمان را تحویل نخواهد داد. صباغپور ضمن توضیح در مورد برگه استحکام بنا به سؤالات شهروندان نیز در این باره پاسخ می‌دهد که شرح گفتگو با وی در ادامه آمده است.

برای دریافت برگه استحکام بنا مالک ساختمان باید چه اقدامی انجام دهد؟

مالک ساختمان، با پرداخت هزینۀ تعرفه به مهندس ناظر، برگه تأیید استحکام ساختمان را می‌تواند دریافت کند. البته این در صورتی است که ساختمان مورد نظر هیچ مشکلی از نظر فنی نداشته باشد. چرا که اگر در زمان استفاده از ساختمان حادثه‌ای رخ دهد که به محکم نبودن بنا مربوط باشد، مهندس ناظر مسئول آن حادثه شناخته می‌شود. به همین دلیل هم هست که مهندسان ناظر معمولاً در هنگام امضای برگه تأیید استحکام ساختمان، دقت زیادی به خرج می‌دهند.

صدور برگه استحکام بنا در چه مواردی ضروری می‌باشد؟

چنانچه ساختمانی که در اختیار دارید قدیمی می‌باشد و برگه پایان کار هم ندارد هرچه سریع‌تر برای برگه استحکام بنا اقدام کنید و همچنین در مواردی که قصد دارید، تغییراتی در طراحی معماری و ساختار کلی ساختمان ایجاد کنید، مانند اضافه کردن یا حذف کردن بخش‌هایی از ساختمان یا ساختمان را که قصد دارید بازسازی و دیوار‌ها و ستون‌های آن را حذف کنید و همچنین در مواردی که مالک می‌خواهد کاربری ساختمان را تغییر دهد و آن را از مسکونی به تجاری تبدیل کند ویا اعتبار پروانۀ ساخت ملک خود را افزایش دهد باید برای صدور برگه استحکام بنا اقدام کند، باید توجه داشت چنانچه مهندس ناظر صدور برگه استحکام بنا را ضروری بداند برای گرفتن آن باید اقدام کرد.

چنانچه مهندس ناظر ساختمان تغییر کند آیا صدور برگه استحکام بنا ضروری می‌باشد؟

بله در مواردی که مهندس ناظر قبلی ساختمان به هر دلیلی تغییر کرده است و یا وضعیت موجود ساختمان با نقشه‌های مصوب معماری و سازه‌ها هماهنگی ندارد یا مالک قصد دارد پروانه ساخت خود را تمدید یا باطل کند باید برای صدور برگه استحکام بنا اقدام کند.

برای دریافت برگه استحکام بنا مالک باید چه مراحلی را انجام دهد؟

برای گرفتن برگه تأیید استحکام ساختمان از مهندس ناظر، باید بازدید اولیه از ملک از سوی مهندس ناظری که پروانۀ اشتغال به فعالیت در نظام مهندسی را دارد انجام شود در این صورت داشتن مدارک مورد نیاز برای دریافت برگه استحکام از سوی مالک ساختمان به مهندس برای تشکیل پرونده ضروری است، مهندس ناظر ملک ضمن تهیۀ گزارش کامل بازدید از ملک و ثبت کردن آن در دفتر‌های خدمات الکترونیک شهری و تحویل برگه تأیید استحکام ساختمان و گزارش پایان کار به دفاتر خدمات الکترونیک شهری برای ثبت شدن آن‌ها در سیستم اقدام می‌کند.

برای صدور برگه استحکام بنا مهندس ناظر چه مواردی را بررسی می‌کند؟

برای پاسخ به این سؤال باید دانست که مهندسان از طرف شهرداری به ساختمان مورد نظر، برای نظارت اعزام می‌شوند که دقت و حساسیت زیادی در ارائه خدمات دارند بنابراین مهندسان به بررسی نقشه‌های معماری و مطابقت آن با وضعیت فعلی ساختمان و همچنین به بررسی محل‌هایی مثل ورودی و خروجی چاه‌ها و آب‌های بارندگی و توجه به محوطۀ ساختمان، پله ها، نرده ها، حیاط، در‌ها و پنجره ها‌ی نصب شده و وضعیت دیوار‌ها و سقف‌ها از نظر نحوۀ ساخت و میزان استحکام، بررسی وضعیت پشت بام و سیستم‌های سیم کشی برق و لوله کشی‌های گاز و وضعیت سنگ‌های نمای ساختمان، سنگ‌های آب چکان و سنگ‌های قرنیز پشت بام‌ها را با دقت بررسی می‌کنند.

چه مدارکی برای گرفتن گواهی استحکام بنا ضروری است؟

گواهی قبلی پایان کار ساختمان و تصاویری از وضعیت فعلی ساختمان همچنین کپی سند ملک مورد نظر و کپی مدارک شناسایی مالک یا وکیل رسمی او برای دریافت برگه استحکام بنا ضروری می‌باشد.

امضای سند استحکام ساختمان چه مسئولیت‌هایی برای مهندس ناظر ایجاد می‌کند؟

اگر بعد از تأیید ناظر هر اتفاقی برای ساختمان از نظر استحکام آن بیفتد، مهندس ناظر نیز مقصر شناخته خواهد شد. به همین دلیل مهندس ناظر ساختمان در امضای برگه استحکام بنا دقت و وسواس زیادی به خرج می‌دهد. مهندس ناظر در برگه استحکام بنا، استحکام کل ساختمان را تأیید می‌کند؛ بنابراین اگر بعد از تأیید او حادثه‌ای برای ساختمان رخ دهد، موظف خواهد بود ۵۰ درصد خسارت‌ها را بپردازد. مهندسی که برگه پایان کار ساختمان را صادر می‌کند، با تمام زیر و بم‌های ساختمان آشنایی کامل دارد.

اما مهندس ناظری که قرار است برگه استحکام ساختمان را صادر کند اطلاع دقیقی از سازه‌های زیرین ساختمان‌ها ندارد؛ بنابراین اگر بدون دقت کافی استحکام ساختمان را تأیید کند، با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد. در ساختمان‌هایی که جواز و نقشه و مهندس ناظر دارند، نام مالک، سازنده و طراح و ناظر مشخص است؛ بنابراین در صورت بروز هر حادثه ای، این افراد مقصر و مسئول شناخته خواهند شد.

در ساختمان‌هایی که مجوز ندارند مهندس ناظر چه مسئولیتی را بر عهده خواهد داشت؟

در ساختمان‌هایی که نقشه و جواز نداشته باشند، معمولا نام سازنده و طراح نیز مشخص نیست. در چنین مواقعی مسئولیت موارد مربوط به استحکام این ساختمان‌ها به عهده شهرداری‌ها خواهد بود. شهرداری‌ها هم این مسئولیت را به مهندسان ناظر خود واگذار می‌کنند؛ بنابراین مهندسان ناظر مسئول تمام اتفاقات شناخته خواهند شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->