زمان واریز مرحله دوم کالابرگ برای سه دهک اول اعلام شد تمدید مهلت ثبت‌نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ + جزئیات جزئیاتی از افزایش حقوق و تسهیلات بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۴ وعده‌های پوچ؛ بازگشت روز‌های خاموش ۸۲ تن فرآورده خام دامی غیربهداشتی در گناباد جمع‌آوری شد (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) سبک زندگی نادرست عامل سندرم نوظهور فراموشی گلوتئال | سندرم مرگ یک عضو مواجهه طولانی‌مدت با آلودگی هوا سلامت مغز را تهدید می‌کند شهادت ۲ مرزبان هنگ مرزی بانه براثر انفجار مین‌های جنگ تحمیلی + عکس (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) نمک رنگی منجر به عقب ماندگی ذهنی جنین می‌شود یادی از دکتر سیدمهدی صانعی، استاد الهیات دانشگاه فردوسی مشهد | مردی از تبار مهر و معرفت فیش حقوقی فروردین ماه ۱۴۰۴ بازنشستگان تأمین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟ تیراندازی در منطقه نعمت‌آباد تهران + جزئیات پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) | تداوم بارش باران در مشهد تا آخر امشب رئیس اورژانس مشهد: ۵۰ درصد تماس‌های اورژانس، مزاحمی و اشتباهی است برگزاری آزمون استخدامی جدید برای وزارت آموزش و پرورش درج درصد گوشت در سوسیس و کالباس‌ها الزامی است مدیرعامل هلال احمر لرستان برکنار شد | سرپرست جدید منصوب شد شیرخشک "آپتامیل پپتی" در حال توزیع است مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید از اول فروردین ۱۴۰۴ اعمال شود پیش‌بینی هواشناسی کشور (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) | رگبار باران و رعد و برق در ۸ استان چگونه در بهار فعالیت‌های بدنی خود را شروع کنیم؟ گزش سالانه تا ۳۰۰۰۰ نفر توسط گربه‌های خانگی قارچ‌هایی با ظاهری فریبنده، تهدیدی جدی در فصل بهار نقش ماموگرافی در ارزیابی سلامت قلب زنان درمان آلرژی با طب ایرانی جزئیات تازه از حریق درمانگاه در مشیریه تهران | سه فوتی و ۱۸ مصدوم + فیلم فوت یک نفر در حریق درمانگاه مشیریه تهران + تصاویر (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) اسامی ۷ معدنچی جان‌باخته در حادثه معدن دامغان تبرئه سیف و عراقچی تایید شد | سخنگوی سازمان تعزیرات: جزئیات را اعلام خواهیم کرد استاندار سمنان: خطای فردی، علت حادثه معدن دامغان است قتل مرد جوان به دست سرایدار جنایتکار
سرخط خبرها

پل معروف ایرانی ۸۶ ساله شد | پل «ورسک» همچنان پابرجاست

  • کد خبر: ۱۰۷۵۹۶
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
پل معروف ایرانی ۸۶ ساله شد | پل «ورسک» همچنان پابرجاست
امسال پل ورسک ۸۶ ساله می‌شود. پلی که یک شاهکار مهندسی ساز است و برای همین جزو ارزشمندترین آثار فنی و مهندسی راه آهن در شمال کشور محسوب می‌شود که به همت یک شرکت دانمارکی ساخته شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اهمیت تاریخی و مهندسی این پل به حدی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پل‌های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر ثبت شده و هنوز هم پس از ۸۰ سال قطار‌های مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان از روی آن عبور می‌کنند.

پل ورسک که راه ارتباطی راه آهن سراسری شمال جنوب است با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده است. این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است. به بیان دیگر این بنا از ملات غیرمسلح ساخته شده است. از شگفتی‌های ساخت این پل استفاده نکردن از هیچ سازه فلزی در ساخت آن است. برای ساخت این پل ابتدا دوپایه بتنی در دو طرف کوه ایجاد و به هم متصل شد و سپس دال قوسی روی آن اجرا و نمای آجری روی آن اجرا شد.

نقش تاریخی پل ورسک فقط به اتصال جنوب به شمال کشور خلاصه نمی‌شود؛ بلکه سرنوشت دنیا در دوران جنگ جهانی دوم را دستخوش تغییر کرد و اگر این پل و خط آهن آن ساخته نشده بود، شاید دنیای امروزی تحت حکمرانی نئونازی‌ها و طرف داران هیتلر قرار داشت. با توجه به نقش تأثیرگذار پل ورسک در جنگ جهانی دوم و کمک رسانی به اتحاد جماهیر شوروی، لقب «پل پیروزی» را به خود گرفت. فرماندهان متفقین اذعان داشتند که در صورت نبود راه آهن ایران، نقشه جهان تغییر می‌کرد.

در جریان جنگ جهانی دوم، قوای روس و انگلیس درصدد ضربه زدن به آلمان هیتلری و نیرو‌های متحدش برآمدند و با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص ایران و وجود خط راه آهن و چاه‌های نفت،  این کشور را به عنوان محلی برای جابه جایی سریع اسلحه و مهمات بین نیرو‌های متفقین انتخاب کردند. به این ترتیب، ایران در سال ۱۳۲۰ به اشغال ارتش متفقین درآمد و به «دالان پارسی» معروف شد. وینستون چرچیل، نخست وزیر انگلیس و از فرماندهان قوای متفقین، بر اهمیت پل ورسک در پیروزی آن‌ها تأکید کرده بود.

این پل در کنار روستایی به همین نام در بالای دره ورسک و بین دو کوه عظیم عباس آباد جای گرفته است و در مسیر خط آهن تهران-شمال قرار دارد. این پل که از جا‌های دیدنی سوادکوه به شمار می‌رود و عنوان بزرگ‌ترین پل راه آهن شمال کشور را از آن خود کرده است، در سال ۱۳۱۵ افتتاح شد. امروزه از این پل تنها برای عبور قطار‌های مسافربری تهران-گرگان، تهران-ساری و قطار‌های سوختی و باری استفاده می‌شود. پل ورسک در ارتفاع ۲،۱۴۰ متری بالاتر از سطح دریا ساخته شد؛ به طوری که ارتفاعش از ته دره به ۱۱۰ متر می‌رسد و به دلیل همین ارتفاع در کتاب رکورد‌های گینس هم ثبت شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->