رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی به‌مناسبت روز قدس برگزار می‌شود عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند فرماندار مشهد: دغدغه مسئولان پابرجا ماندن سرمایه اجتماعی است
سرخط خبرها
رئیس قوه قضائیه:

باید بین جرم سیاسی و امنیتی تفاوت قائل شد

  • کد خبر: ۱۱۰۹۲
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
باید بین جرم سیاسی و امنیتی تفاوت قائل شد
رییس قوه قضاییه گفت: ۱۶ آذر نماد ضد استکباری، ضد استبدادی و ضد استعماری دانشگاه و دانشجو است و این نماد نقش دانشجو و دانشگاه را در شناخت نیاز‌ها و ایفای نقش برای رفع نیاز‌ها نشان می‌دهد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ آیت‌الله رئیسی ضمن تسلیت به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه (س) و با گرامیداشت روز دانشجو اظهار کرد: ۱۶ آذر نماد ضد استکباری، ضد استبدادی و ضد استعماری دانشگاه و دانشجو است و این نماد نقش دانشجو و دانشگاه را در شناخت نیاز‌ها و ایفای نقش برای رفع نیاز‌ها نشان می‌دهد.

وی با بیان امروز روز احساس خطر دانشگاه و دانشجویان نسبت به خطر نفوذ بیگانگان بوده است، گفت: ۴ ماه بعد از ۲۸ مرداد ماه و حادثه آمدن معاون رئیس جمهور وقت آمریکا و احساس مسئولیت دانشجویان به این که ایران تحت نفوذ آمریکا قرار می‌گرفت دانشجویان فریاد برآوردند و در این راه چند تن به شهادت رسیدند و این بصیرت و هوشیاری را ثبت کردند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: جریان جنبش دانشجویی و شهدای دانشجو قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای ضدیت با استبداد داخلی و استعماری خارجی و در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در دفاع از انقلاب و ارزش‌های اسلامی گواهی صدقی بر این مدعا هستند که دانشجویان در دفاع مقدس و در عرصه‌های مختلف ایستادگی کردند و نقش جنبش دانشجویی را به عنوان موذنان و کسانی که آرمان‌خواه و عدالت‌خواه هستند ایفا کردند و آن‌ها مانند برخی از تلاش‌ها و سخن‌ها به دنبال کسب قدرت و نام و نشان نیستند بلکه دنبال تحقق یافتن آرمان‌های بلند هستند که این امر امر مبارکی است.

رئیسی تاکید کرد: جریان دانشجویی کشور باید به عنوان جریان آگاه، بابصیرت، زمان‌شناس، دردآشنا و دغدغه‌مند نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی بماند و نقش دانشجویان در این عرصه بسیار تعیین کننده است.

وی با تاکید بر اینکه مطالبه از مسئولان باید به عنوان یک نعمت و فرصت تلقی شود گفت: هرگز نباید از مطالبات دانشجویی به عنوان یک مشکل یاد شود بلکه بیان دغدغه‌ها و مشکلات و لسان مردم بودن یک نعمت و فرصت است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: عنوانی که عزیزان دانشجو به عنوان صدای مستضعفان انتخاب کردند عنوان درستی است. اینکه دانشجویان خود را مسئول بدانند که صدای افرادی را که به هر شکلی ممکن است مشکل داشته باشند را به گوش همه برسانند این موارد جلوه‌های آرمان‌خواهی، عدالت‌خواهی و حق خواهی است و این مطالبه‌گری و نگاه به اصلاح امور همواره باید مورد توجه باشد.

رئیسی ادامه داد: بحث از جناح و جریان سیاسی خاص نیست، جریان دانشجویی ما باید جریان دلداده به انقلاب و نظام باشد، هر ایراد و اشکالی را برنتابد و در این زمینه احساس مسئولیت کند که این امر مبارکی است.

وی با تبریک مجدد روز دانشجو گفت: البته بنده با دانشجویان دانشگاه بی‌ارتباط نیستم و با اطلاعیه‌های عزیزان که در مواقع مختلف صادر می‌شود و از طرف دفتر نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه‌ها برای بنده ارسال می‌شود، آگاهی می‌یابم. البته شاید این اطلاعیه‌ها برای مدیران دیگر نیز ارسال شود، بنده این مواضع، دیدگاه و نظرات و دغدغه‌ها را با دقت می‌خوانم و از بعضی از دغدغه‌ها که ممکن است در رسانه‌ها مطرح نشود، اما دغدغه جوانان و دانشجویان است خودم را موظف می‌دانم مطلع شوم چرا که اطلاع ما مسئولان از این موارد ضرورت دارد.

رئیس قوه قضاییه ضمن تشکر از دانشجویان، مدیران و اساتید و دانشجویانی که به دلیل محدودیت مکان در جلسه حاضر نیستند، گفت: نکاتی که بیان کردید برخی به عنوان توصیه به بنده به عنوان مسئول بود لذا در مورد آنچه که جنبه توصیه داشت لازم به مرور در اینجا نیست.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: اگرچه همه مسئولان در نظام موظف به اجرای عدالت هستند، اما دستگاه قضایی دستگاه بسیار مهمی برای اجرای عدالت است، ما در مورد آنچه که در زمینه پیشانی نظام و دستگاه قضایی مطرح کردیم چند برنامه در دوره تحولی دادیم.

وی گفت: اولین نکته در رابطه با تحول در دستگاه قضایی موضوع اجرای عدالت است. عدالت در مبانی دینی ما بعد از توحید گسترده‌ترین مفهوم است، اما در اینجا بحث ما از عدالت بحث ثبوتی نیست بلکه در اینجا بحث ما عدالت اجرایی است که در مورد عدالت و فرج، عدالت و معاد، عدالت قضایی، عدالت اجتماعی و عدالت سیاسی بحث‌های گسترده‌ای وجود دارد، اما در رابطه با اجرای عدالت اولین گام در این رابطه قانون عادلانه است مجریان عادل هستند که می‌توانند شیرینی عدالت در کام مردم ایجاد کنند و حتما در این رابطه اقدام به موقع و زمان‌شناسانه بسیار اهمیت دارد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه عدالت باید به صورت یک گفتمان غالب و رایج در همه سطوح نظام دربیاید گفت: باید معلوم شود مهمترین هدف دولت اسلامی در جامعه اجرای عدالت است. برای تفاهم در اجرای عدالت باید روی اجرای قانون توافق کنیم و بگوییم به هر میزان به قانون عمل شود به عدالت نیز عمل خواهد شد و به هر میزان قانون نقض شود عدالت نیز نقض می‌شود و اجرای قانون همگان محور قرار دهند.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: هیچگونه بی‌قانونی، هیچ دور زدن قانون و تخلف از قانون را هیچ کس در هیچ جایگاهی به خود اجازه ندهد و احساس شود که امروز بی‌قانونی یک امر ناپسند و ضد ارزش است لذا امروز اجرای عدالت یکی از نکات محوری است و در این رابطه گفتمان غالب در دانشگاه‌ها باید اجرای عدالت باشد.

وی ادامه داد: اگر ببنید در کرسی‌های آزاد اندیشی و اعلام نظرات و دیدگاه‌ها و نظرات با قانون فاصله داریم باید نسبت به آن پیگیری و گوشزد کرد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مسئله شفافیت امر بسیار مهمی است گفت: از مردم بودن و محرمانگی امر مهمی است، در مورد یکسری مسائل امنیتی این موضوع متفاوت است و مورد اختلاف نیست، اما نسبت به مسائلی که مردم باید مطلع باشند این موارد می‌تواند زمینه اجرای عدالت را فراهم نماید.

رئیس قوه قضاییه گفت: فساد را نباید در هیچ کجای جامعه اسلامی قبول کرد، فساد با شاخصه عدالت گستری نظام سازگار نیست فساد ظلم به مردم و نظام است و امر مردودی است، جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر احکام دینی و عمل به وظایف است، اما امکان خطا و اشتباه ممکن است، اشتباه یک امر است فساد امر دیگری است.

وی تاکید کرد: نمی‌توان از فساد و دست اندازی به حقوق بیت المال، دزدی، ارتشا، پورسانت و رانت خواری گذشت. تا امروز باید همه دستگاه‌ها در کشور با فساد مبارزه کنند بعضی می‌گویند دستگاه قضایی فقط بگیرو ببند می‌کند بله وظیفه ما برخورد با مفسدین است و برخورد هم خواهیم کرد.

این بخش از سخنان آیت الله رئیسی با تشویق حضار و دانشجویان همراه شد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: ساختار‌های فسازا باید از بین برود بعضی از خصوصی سازی‌ها به صورت جدی بر فنا دادن اموال مردم و بیت المال است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: حتما جرم سیاسی غیر از جرم امنیتی است. من این موضوع را پیش‌تر هم اعلام کرده بودم و نه اینکه در این جلسه اعلام کنم، چون اینجا دانشگاه است. بنده از اولین روزی که آمدم این موضوع را اعلام کردم که باید بین جرم سیاسی و امنیتی تفاوت قائل شد. البته در قانون هم این مقوله همین طور است.

وی با اشاره به جریانات کارگری و دانشجویی در کشور و تحت تاثیر قرار گرفتن آن با جرم سیاسی و امنیتی گفت: ما بین این مسائل فرق میگذاریم. البته مقام معظم رهبری چند سال قبل هم فرمودند من از دانشگاه گله دارم. رهبری عنوان داشتند: چرا برخی می‌خواهند دانشجو و دانشگاه سیاسی نباشد؟ دانشجو باید سیاسی باشد. - سیاسی یعنی عضو فلان گروه و فلان دسته سیاسی باشد، خیر- سیاسی بودن دانشجو بدین منظور است که جامعه را بشناسد و نیاز جامعه را بداند و متناسب با نیاز جامعه حرف بزند و رفع نیاز کند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: به اعتقاده بنده مهمترین سیاسیون ما شهدای عالی‌قدر دانشجویی ما هستند، شهدای دانشجویی ما نیاز جامعه را خوب شناختند و حاضر شدند خطر کنند و جان‌شان در این امور بگذارند بنابراین این دانشجوی سیاسی است. دانشجوی سیاسی این نیست که با حرف‌های روشنفکرانه جامعه را به فرهنگ، اخلاق و راه غربی گرایش دهد.

رئیسی بیان داشت: دانشجوی سیاسی دانشجویی است که جامعه را بشناسد و بتواند بر اساس نیاز و خواست جامعه حرکت کند.

وی با بیان اینکه امروز یکی از مسائل مهم و خواست جامعه اجرای عدالت است، بیان داشت: وقتی می‌گوییم عدالت؛ عدالت برای چه کسی است؟ باید دانست این عدالت برای هر کس و برای همه آحاد ملت است و، چون چتری بر سر همه ملت قرار گرفته است. این مسئله برای کسی که سنی باشد و یا شیعه و یا گویشش ترک باشد یا بلوچ فرقی ندارد. اجرای عدالت برای هر کسی که دارای عقیده و نظر سیاسی باشد صدق می‌کند. امروز عدالت باید چتری بر سر همه ملت ایران باشد.

وی با بیان اینکه عدالت به مانند امنیت است اظهار داشت: شما وقتی می‌گویید امنیت یعنی امنیت برای همه بنابراین عدالت هم برای همه و هر کس صدق می‌کند بنابراین این خواست خواست مهم و قابل توجهی است.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: مسئله آزادی‌های مشروع یکی از وظایفی است که باید از آن پاسداری کرد.

رئیسی در ادامه با اشاره به توجه به کرامات انسانی بیان داشت: در این زمینه رهبری در حکمی به بنده دادند کرامات انسانی را با تعبیر مردمی بودن عنوان کردند. آقایان و خانم‌ها مردمی بودن بدین معنا نیست که از وجود مردم در میتینگ‌های سیاسی استفاده کنید و یا از عبارت مردمی بودن در مسائل تشریفاتی بهره‌برداری کنید چرا که امام (ره) فرمودند میزان رای ملت است حقیقتا به مردم هم معتقد بودند و بنده هم به شما می‌گویند حقیقتا مقام معظم رهبری به ملت و رای مردم اعتقاد دارند و ما هم به عنوان سربازان می‌گوییم که توجه به نگاه مردم مهم است.

وی با بیان اینکه ما همواره مسئله کرامت انسانی را در دادگستری عنوان کردیم بیان داشت: ما این مسئله را هم در بین همکاران عزیز و در بین همه بخش‌ها عنوان کردیم که باید رعایت شود. کرامات انسانی باید در کرامت به قاضی، کارمند، کارشناس و مراجعه‌کننده مدنظر قرار گیرد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه مدیران باید ابتدا خود را پاسخگو به خدا بدانند بیان داشت: مدیران در گام بعدی باید به تمام مردم پاسخگو باشند و در گام بعد به ارباب رجوع پاسخ دهند و در گام نهایی به سازمان‌ها و سلسله مراتب مدیریتی و نظارتی پاسخ بدهند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی قوا بیان داشت: در این زمینه باید گفت که در سال ۹۶ مشکلاتی درباره ارز و مسائل اقتصادی در کشور پیش آمد و زمزمه‌هایی بود گفته می‌شد جمعی تشکیل شود که از این طریق به دولت کمک شود؛ در این بین برخی موضوع دولت در سایه مطرح کردند و با این حال موارد مختلفی عنوان شد، اما مقام معظم رهبری تاکید داشتند که دولت بماند به وعده‌های خود به مردم عمل کند. رهبری عنوان کردند که دولت اختیارات لازم را دارد که اگر در جایی مشکلی داشت می‌تواند شورای هماهنگی اقتصادی قوا همکاری بگیرد تا در انجام وظایفش مشکلی وجود نداشته باشد؛ بنابراین شورای هماهنگی قوا به نحوی اتمام حجتی است برای اینکه کسی نگوید من اختیار نداشتم و یا مشکلی وجود داشت.


****

مجری مراسم در ابتدا از آزادی آخرین دانشجوی بازداشت شده در حوادث اخیر خبر داد و گفت: براساس خبر خوشی که امروز صبح به ما دادند، آخرین دانشجوی بازداشتی در حوادث اخیر آزاد شده است.

****

دکتر نیلی، رئیس دانشگاه تهران در ابتدای مراسم ویژه روز دانشجو با حضور رئیس قوه قضاییه، ضمن تقدیر از اقدام قوه قضاییه در خصوص بخشش دانشجویانی که احکام امنیتی داشتند، گفت: این اقدام خیلی اثربخش خواهد بود و از همین تصمیم می‌خواهم نتیجه بگیرم که برای توسعه فضای گفتگو و شنیدن نظریات همه و برای تحقق نظر مقام معظم رهبری در خصوص کرسی‌های آزاداندیش، لازم است تمهیدات جدیدی را داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران خطاب به رئیس دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: شروع فعالیت شما و حضور شما امیدی را می‌دهد که فضای دانشگاه‌ها باید در این جهت حرکت کند. ما همین جا اعلام آمادگی می‌کنیم که دانشگاه تهران همانطور که سعی کرد از ظرفیت علمی اساتید استفاده کند، آمادگی دارد فضای گسترده تری را در دانشگاه و برای گفتگو بین قشر‌های مختلف دانشجویی و جمعیت‌های مختلف کشور در یک فضای علمی و آرام فراهم کند.

رئیس دانشگاه تهران در پایان عنوان کرد: امیدوارم با حضور شما و پیگیری سیاست‌هایی که دارید، حضور فعالانه دانشگاه را در حل مسائل کشور داشته باشیم.

****

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان: عطوفت با کسانی که با آبروی نظام اسلامی بازی می‌کنند، نابخشودنی است

امین نوریان نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در این مراسم با خوشامدگویی به رئیس قوه قضاییه گفت: به دانشگاه تهران، یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را گرامی داشت و با اشاره به ویژگی استکبارستیزی جنبش دانشجویی، افق‌های پیش روی ایران اسلامی را در ده پنجم انقلاب اسلامی برای جوانان روشن و امیدبخش توصیف کرد.

وی تصریح کرد: کشورمان پیش از اینکه به تأیید و اشاره قدرت‌های جهانی و حضور سرمایه‌های خارجی نیاز داشته باشد به ایمان به مردم، اعتقاد به جوانان و نگاه به درون احتیاج دارد؛ امری که علیرغم بیانات امام راحل (ره) و تاکیدات امام خامنه‌ای در سال‌های اخیر مغفول دستگاه‌های اداری، اجرایی و قانون گذاری مان شده است.
نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران اضافه کرد: حضور حضرتعالی به عنوان سکاندار دستگاه قضا در یک سال اخیر و اهتمام به رفع نواقص عدلیه که پناهگاه مظلومان و مجازات‌گر ظالمان و قانون ستیزان است، نشان داد که اصلاح و تغییر در سطوح خرد و کلان شدنی و طعم شیرین خدمت رسانی به هموطنان عزیزمان چشیدنی است.

وی گفت: سالهاست جریانی در کشور پدید آمده که از آن به مافیای قدرت و ثروت یاد می‌شود که مهمترین اخلالگر در مطالبه عدالت می‌باشد. با تقدیر از اقدامات اخیر قوه قضاییه تاکید می‌کنیم که عطوفت با کسانی که حق مردم را ضایع کرده و با آبروی نظام اسلامی بازی می‌کنند، در هر سطح و جایگاهی نابخشودنی است.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل: سیاست‌های غلط خصوصی‌سازی لزوم احیای نقش‌آفرینی قوه قضاییه در حمایت از حقوق عامه را برجسته ساخت

محمد حسین معصوم زاده، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: آغاز دوره شما بارقه‌ای از امید را برای آغاز تحولات مثبت ایجاد نمود. تسریع در رسیدگی به جرایم مفسدان اقتصادی، دوری جستن از مصلحت‌سنجی‌های قبیله‌گرایانه و مصمم بودن در محاکم مفسدین در هر سطح و پشت هر نام و نشانی باعث شد تا بخش قابل توجهی از اعتماد عمومی بار دیگر به نهادی که اساسش بر تحقق عدالت بنا شده باز گردد.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل بیان داشت: اهم دغدغه‌های جریان دانشجویی در مقطع فعلی را باید احیای جایگاه مستضعفین در مناسبات حاکمیتی و فراگیری ایده عدالت اسلامی در تمامی سطوح دانست. آنچه در این سال‌ها و در قالب سیاست‌های غلطی که حول مسائل خصوصی‌سازی یا به بیان بهتر اختصاصی‌سازی اموال عمومی صورت گرفت لزوم احیای نقش‌آفرینی قوه قضاییه در حمایت از حقوق عامه را برجسته ساخت. حال و در این فرصت اندک، لازم و ضروری است که برنامه شما را برای این مسئله حیاتی در پیشگاه دانشگاه و دانشجویان بشنویم.

معصوم زاده در ادامه با اشاره به مسئله‌ای که این روز‌ها تبدیل به یکی از مهمترین سوالات افکار عمومی شده است، گفت: از جنابعالی به عنوان یکی از اعضای شورای هماهنگی سران قوا انتظار می‌رود که صریح و روشن درباره ماهیت این شورا، مصوبات گذشته (که بالغ بر ۲۰۰ مصوبه می‌باشد) و مصوبه بنزین به طور خاص توضیحاتی ارائه دهید. بند ۳ اصل ۱۵۶ قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضاییه احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع می‌باشد پس این وظیفه به عهده شماست که ساختار مناسب را جهت اجرای آن فراهم کنید.

وی خاطرنشان کرد: وعده‌هایی جهت برخورد با مسئولانی که قصورشان منجر به افزایش خسارات ناشی از حادثه سیل اول سال در کشور بود دادید اکنون ما منتظر عملی شدن این وعده هستیم.

نماینده بسیج دانشجویی: در مسئله مبارزه با دانه درشت‌ها، نسبت به پیگیری و احیای حقوق عامه تلاشی واقعی و جدی صورت بگیرد

علی طلوعی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: اولا این اتفاق را که یکی از سران قوا بی واسطه و بدون کارت دعوت در برنامه‌ای دانشجویی حاضر شده است، به فال نیک می‌گیرم. امیدوارم این برنامه فتح بابی برای گفتگو‌های اینچنینی با دیگر مسئولین تراز اول کشور باشد.

طلوعی ادامه داد: هر انسان منصفی تأیید می‌کند که از زمان شروع دوره ریاست شما بر قوه قضاییه روح تازه‌ای در این رکن اساسی حکومت دمیده شده است. اما توجه به این نکته ضروری است که بهبود وضعیت قوه قضاییه و تحول در این نهاد، جز با اقدامات اساسی امکان پذیر نیست وعملکرد قوه قضاییه تاثیر مستقیم بر سرمایه اجتماعی نظام دارد.

وی یکی از مهمترین مصادیق تحول در قوه قضاییه را مسئله تفاهم با افکار عمومی دانست و تفاهم با افکار عمومی را از دو مجرای تبیین رسانه‌ای اقدامات آن قوه برای مردم و اصلاح درونی قوه قضاییه تبیین کرد و با اشاره به ضرورت بهبود وضعیت رسانه قوه قضاییه گفت: مبارزه با فساد دو بعد دارد: درون قوه و بیرون قوه. اولین قدم جهت مبارزه جدی با فساد انتشار لیست قضات فاسد و برخورد سخت با آنان است. مسئله اصلی قوه قضاییه، مسئله چگونگی حکمرانی قضایی است. این حکمرانی قضایی است که باید بهبود پیدا کند تا مردم در محاکم قضایی تغییر را احساس کنند.

وی در پایان خواهان برخورد با مفاسد سیاسی در کنار مفاسد اقتصادی شد و گفت: در مسئله مبارزه با دانه درشتها، ضروری است نسبت به پیگیری و احیای حقوق عامه تلاشی واقعی و جدی صورت بگیرد.

طلوعی با اشاره به دستور العمل نحوه نظارت و پیگیری حقوق عامه که در سال ۹۵ ابلاغ شده، خواهان توجه به معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور شد و گفت: قوه قضاییه باید با عنایت به مساله حقوق عامه، شجاعانه برخورد یا مسئولانی که با بی تدبیری و بی کفایتی زمینه ساز گسترش فساد در کشور و کوچک‌تر شدن سفر مردم شده اند را در اولویت قرار بدهد. چه کسی باید داد مردم را از مسئولان بی کفایت بستاند؟ مفاسد اقتصادی و ناامنی از مفاسد سیاسی سرچشمه می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مردم باید بتوانند آزادانه و در چارچوب قانون اساسی، اعتراض خود را بیان کنند. پیشنهاد ما این است که شما به عنوان رئیس قوه قضاییه در موضوعاتی که بحث حقوق عامه مطرح است دستور العملی جهت رسمیت بخشیدن به شکایات مردمی و پیگیری قضایی این شکایات، ابلاغ کنید.

یکی از کارگران هپکو: لیبرال‌های سرمایه خوار بیت المال و بعضا دو تابعیتی مشکوک در سایه عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی متاسفانه نان کارگر را آجر می‌کنند

همچنین میرناصری یکی از کارگران هپکو که به دعوت دانشجویان در این نشست حضور داشت، گفت: سالهاست که ما کارگران مجموعه‌های بزرگ صنعتی بخش زیادی از صدای خود را از زبان این عزیزان به گوش مسئولان رسانده ایم. به بهانه اجرای فرامین اصل مترقی ۴۴ قانون اساسی کارگران را به بیکاری می‌کشند. سالهاست که کسانی در لباس سرمایه گذار و کارآفرین، ولی در واقع لیبرال‌های سرمایه خوار بیت المال و بعضا دو تابعیتی مشکوک، خود را به این قانون آویزان کرده اند و در سایه عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی متاسفانه نان کارگر را آجر می‌کنند و به تعبیر مقام معظم رهبری این‌ها مشتی قانوندان‌های قانون شکن هستند.

میرناصری خطاب به رئیس قوه قضاییه گفت: سالهاست که شیره وجود کارگران و شرکت‌های مادر تخصصی این مرز و بوم از جمله هپکو، آذرآب، آلومینیوم، کشت و صنعت مغان، هفت تپه و ده‌ها شرکت دیگر با یک روش تکراری مکیده می‌شود.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->