معدوم‌سازی لاشه، سخت‌ترین مجازات کشتارکن‌های غیرمجاز | لزوم رعایت مسائل بهداشتی در آستانه عید قربان محدودیت‌های ترافیکی روز عرفه و عید قربان در مشهد اعلام شد ضرورت نکات بهداشتی در روز عید قربان برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام تخریب ۸۹ ویلا در حریم مشهد برنامه ۱۰ ساله برای مقابله با ریزگرد‌های مشهد توجه به نوآوری و سامان دهی نوین مشاغل افزایش بیماران سرپایی «کرونا» در مشهد| افزایش ۱۱ برابری تست‌های مثبت مراکز عرضه و کشتار مجاز دام زنده در مشهد در روز عید قربان (۱۴۰۱) اعلام شد ویدئو | نگاهی به تاریخچه تشکیل شهرداری در ایران و مشهد | از بلدیه تا شهرداری ابلاغ دستورالعمل وآیین‌نامه تفویض اختیار به مناطق در آینده‌ای نزدیک آیت‌الله‌علم‌الهدی: مردم‌داری محور فعالیت‌های شهرداری مشهد است معاون وزیر کشور: نبود اشتغال، دلیل مهاجرت مردم از روستاها است پژمانفر: روستا‌های ما صاحب ندارد | کمتر از ۲۵ درصد ساکن در روستا‌ها داریم فراهم‌سازی بیش از ۵۳۰ نقطه در مشهد برای شارژ من‌کارت نامه معاون دادستان مشهد برای جلوگیری از ورود بانوان بدحجاب به مترو + عکس امام جمعه مشهد خطاب به دهیاران شهرستان مشهد: حافظ فرهنگ گذشته روستا باشید و آن را زنده کنید
خبر فوری

ضابطه‌ها برای مردم

  • کد خبر: ۱۱۲۴۴۹
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
ضابطه‌ها برای مردم
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

«مناسب سازی ضابطه‌ها برای مردم به جای مردم برای ضابطه ها» یکی از بند‌های مهم چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت است. سیستم اداری کشور چه از دیدگاه سلامت و چه از نظر کیفیت خدمات دهی با چالش‌های فراوانی روبه روست.

دربین نهاد‌های دولتی و عمومی، رضایتمندی مردم از شهرداری‌ها در سراسر کشور به طور متوسط از سایر دستگاه‌های اجرایی کمتر است یا شاید درست‌تر باشد که بگوییم مردم از تشریفات اداری شهرداری‌ها گلایه بیشتری دارند؛ البته دلیل این نارضایتی بیشتر، تنها کیفیت پایین‌تر سطح خدمات نیست، بلکه بخشی از آن به دلیل سطح ارتباطی گسترده‌تر مردم با مدیریت شهری است که تقریبا به صورت روزانه است و از اکثر سازمان‌های عمومی و دولتی دیگر بیشتر است.

نکته درخورتوجه اینکه در سال‌های اخیر این مهم بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و به عنوان دغدغه‌ای جدی مطرح شده است؛ به خصوص در کلان شهر‌ها به تازگی این موضوع، چالشی جدی برای مدیران شهری محسوب می‌شود و اقداماتی نیز شهرداری‌ها برای بهبود سلامت و کیفیت خدمات اداری انجام داده اند که بی شک تا رسیدن به نقطه ایده آل، فاصله فراوانی وجود دارد.

بخشی از اقدامات بهبودی در این راستا معطوف به اصلاح و بهینه سازی ضابطه‌ها و فرایند‌ها برای تسهیل امور مردم و افزایش کیفی خدمات است.

باتوجه به اینکه مدیریت شهری هم درقالب شورا‌های اسلامی ظرفیت قانون گذاری دارد و هم در چارچوب اختیارات شهرداری‌ها ظرفیت اجرایی و عملیاتی، بنابراین می‌تواند در راستای اسناد بالادستی و در حوزه اختیارات خود با تنظیم ضابطه‌های اصولی و قانونی، روند تشریفات اداری و خدمات دهی را به گونه‌ای روان و شفاف کند که بهره گیران و ذی نفعان خدمات شهرداری‌ها را تا حد بسیار زیادی از کیفیت و روانی خدمات راضی نگه دارد.

نباید فراموش کرد که شهر متعلق به همه شهروندان است و رونق و پویایی آن در گرو رضایت و مشارکت آحاد جامعه شهری است، پس ضرورت دارد هرگونه فعالیتی که در این چارچوب انجام می‌گیرد، در راستای رفع نیاز‌های آن‌ها و همچنین افزایش رفاه عمومی باشد.

امروز باتوجه به افزایش اختیارات و گستردگی روزافزون اهمیت مدیریت شهری در جریان حاکمیت و به تبع آن نقش آفرینی بیشتر شهروندان در رونق و پیشرفت کشورها، باید تعاملات سیستمی و سالمی بین جریان‌های مختلف و اثرگذار حوزه شهری براساس ضابطه‌های روان، هدفمند و مناسب تنظیم و برقرار شود تا به صورت مستقیم به پیشرفت کشور بینجامد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}