پیاده‌روسازی یک میلیون و ۳۵۰ هزار مترمربع از معابر مشهد در دوره ششم مدیریت شهری جانشین فرمانده سپاه امام رضا (ع): ایران با نوجوانان و جوانان توانمندش، قوی و سربلند خواهد ماند عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد: دانش‌آموزان ما در تمامی عرصه‌ها با بصیرت مثال‌زدنی حضور داشته‌اند آب برخی مناطق مشهد به دلیل اصلاح شبکه، فردا (۱۴ آبان ۱۴۰۴) قطع خواهد شد شهردار مشهد مقدس: راهپیمایی ۱۳ آبان مقابله با سیاست زور و تزویر آمریکا و استکبار جهانی است بوستان بانوان «صبا» در آستانه بهره‌برداری در آذرماه ۱۴۰۴ | تکمیل پروژه‌های بوستان‌های بانوان در اولویت مدیریت شهری مشهد است نقص فنی و بازگشت پرواز MD تابان به مبدأ مشهد (۱۳ آبان ۱۴۰۴) گذری بر زندگی و زمانه «حاجی‌محمد باباقدرتی» | پایان مردی که می‌خواست غوره‌نشده مویز شود وقتی چرخ می‌چرخد، درخت می‌روید | مأموریت «کرامت عزیززاده» برای آینده سبز ایران خشکسالی ۹۸ درصدی شهر مشهد | ۶۰ درصد از مساحت شهر در وضعیت «خشکسالی بسیار شدید» است تدارک گسترده مدیریت شهری مشهد برای روز استکبارستیزی و دهه فاطمیه هوای مشهد قابل‌تنفس شد | کیفیت هوای شهر قابل‌قبول، اما در مرز ناسالم‌شدن (۱۳ آبان ۱۴۰۴) ترافیک سنگین در معابر مشهد هم‌زمان با بارش باران | افزایش نسبی تصادفات در پی بارش‌ها (۱۲ آبان ۱۴۰۴) درباره کوچه‌ای نام آشنا در مشهد که قدمتش به دوره صفوی می‌رسد | در این «سراب» ۵۰۰ سال زندگی جاری است قرارداد ۲۵ ساله خرید پساب برای حفظ نیمی از فضای سبز مشهد اجرایی شد شهرداری مشهد در آماده‌باش کامل برای بارش‌های پیش‌بینی‌شده | ۶۵۰۰ نیروی خدمات شهری در خدمت شهروندان انسداد موقت مسیر‌های اطراف میدان امام‌حسن‌مجتبی(ع) مشهد به‌دلیل اجرای پروژه عمرانی (۱۲ آبان ۱۴۰۴) تملک بیش از ۱۸۰ ملک برای ساخت مسیر کندرو بزرگراه پیامبر اعظم (ص) مشهد
سرخط خبرها

ضابطه‌ها برای مردم

  • کد خبر: ۱۱۲۴۴۹
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
ضابطه‌ها برای مردم
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

«مناسب سازی ضابطه‌ها برای مردم به جای مردم برای ضابطه ها» یکی از بند‌های مهم چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت است. سیستم اداری کشور چه از دیدگاه سلامت و چه از نظر کیفیت خدمات دهی با چالش‌های فراوانی روبه روست.

دربین نهاد‌های دولتی و عمومی، رضایتمندی مردم از شهرداری‌ها در سراسر کشور به طور متوسط از سایر دستگاه‌های اجرایی کمتر است یا شاید درست‌تر باشد که بگوییم مردم از تشریفات اداری شهرداری‌ها گلایه بیشتری دارند؛ البته دلیل این نارضایتی بیشتر، تنها کیفیت پایین‌تر سطح خدمات نیست، بلکه بخشی از آن به دلیل سطح ارتباطی گسترده‌تر مردم با مدیریت شهری است که تقریبا به صورت روزانه است و از اکثر سازمان‌های عمومی و دولتی دیگر بیشتر است.

نکته درخورتوجه اینکه در سال‌های اخیر این مهم بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و به عنوان دغدغه‌ای جدی مطرح شده است؛ به خصوص در کلان شهر‌ها به تازگی این موضوع، چالشی جدی برای مدیران شهری محسوب می‌شود و اقداماتی نیز شهرداری‌ها برای بهبود سلامت و کیفیت خدمات اداری انجام داده اند که بی شک تا رسیدن به نقطه ایده آل، فاصله فراوانی وجود دارد.

بخشی از اقدامات بهبودی در این راستا معطوف به اصلاح و بهینه سازی ضابطه‌ها و فرایند‌ها برای تسهیل امور مردم و افزایش کیفی خدمات است.

باتوجه به اینکه مدیریت شهری هم درقالب شورا‌های اسلامی ظرفیت قانون گذاری دارد و هم در چارچوب اختیارات شهرداری‌ها ظرفیت اجرایی و عملیاتی، بنابراین می‌تواند در راستای اسناد بالادستی و در حوزه اختیارات خود با تنظیم ضابطه‌های اصولی و قانونی، روند تشریفات اداری و خدمات دهی را به گونه‌ای روان و شفاف کند که بهره گیران و ذی نفعان خدمات شهرداری‌ها را تا حد بسیار زیادی از کیفیت و روانی خدمات راضی نگه دارد.

نباید فراموش کرد که شهر متعلق به همه شهروندان است و رونق و پویایی آن در گرو رضایت و مشارکت آحاد جامعه شهری است، پس ضرورت دارد هرگونه فعالیتی که در این چارچوب انجام می‌گیرد، در راستای رفع نیاز‌های آن‌ها و همچنین افزایش رفاه عمومی باشد.

امروز باتوجه به افزایش اختیارات و گستردگی روزافزون اهمیت مدیریت شهری در جریان حاکمیت و به تبع آن نقش آفرینی بیشتر شهروندان در رونق و پیشرفت کشورها، باید تعاملات سیستمی و سالمی بین جریان‌های مختلف و اثرگذار حوزه شهری براساس ضابطه‌های روان، هدفمند و مناسب تنظیم و برقرار شود تا به صورت مستقیم به پیشرفت کشور بینجامد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->