سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه
سرخط خبرها

معاون اول رییس جمهور: ترانزیت کشور قابلیت ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد

  • کد خبر: ۱۱۳۷۹۶
  • ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
معاون اول رییس جمهور: ترانزیت کشور قابلیت ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد
معاون اول رئیس‌جمهور از توسعه ترانزیت به عنوان امری پردرآمد و اشتغال‌زا برای کشور یاد کرد و گفت: اگر ظرفیت‌های ترانزیتی کشور به شکل مناسب فعال و عملیاتی شود، ترانزیت می‌تواند به جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد مخبر عصر چهارشنبه (یکم تیر) در جلسه کارگروه ترانزیت کشور، با اشاره به موقعیت جغرافیایی استثنایی ایران، ترانزیت را یکی از مزیت‌های اصلی کشور دانست و از اهتمام جدی دولت سیزدهم برای توسعه ترانزیت خبر داد.

معاون اول رئیس‌جمهور به ضرورت‌های متعدد برای توسعه ترانزیت کشور و آثار و پیامدهای مثبت آن اشاره و خاطرنشان کرد: ‌اگرچه دولت‌های گذشته نیز به دنبال این کار بودند، اما عملکرد و اقدامات صورت گرفته با ضرورت‌های توسعه ترانزیت تناسب نداشته و اهداف مورد نظر محقق نشده است.

مخبر بر لزوم اولویت بندی پروژه های مرتبط با توسعه ترانزیت به همراه زمان‌بندی مشخص و تعیین مجری طرح‌ها تأکید و اظهار امیدواری کرد: با رویکرد جدی دولت، شاهد تکمیل زیرساخت ها و اصلاح رویه‌ها برای توسعه ترانزیت در ابعاد مختلف ترانزیت بار، مسافر، انرژی و اطلاعات باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به مسایل اخیر بین‌المللی و بسته شدن مسیرهای برخی کشورهای همسایه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، گفت: فرصتی استثنایی پیش روی ایران قرار گرفته تا با توسعه ظرفیت‌های موجود بتواند خلاء پیش‌آمده در منطقه را جبران و به درآمدهای بیشتری دست پیدا کند.

مخبر به وزیر راه و شهرسازی مأموریت داد ظرف سه ماه طرح جامع توسعه ترانزیت کشور را تدوین و یک برنامه عملیاتی کامل به گونه‌ای که مجری، زمان‌بندی اجرا و منابع مالی آن مشخص باشد را ارائه کند. همچنین مقرر شد طرح‌های ریلی اولویت‌دار برای اتصال شبکه راه آهن کشور به مسیرهای بین‌المللی معین و برنامه‌ریزی لازم برای تسریع در اجرای آنها انجام شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه و مطرح شدن شش راهکار پیشنهادی کوتاه‌مدت برای جهش در این حوزه افزود: این راهکارها باید به صورت ضربتی در دستور کار قرار گرفته و لازم است ظرف یک ماه مجری هر یک از این اقدامات تعیین شود.

مخبر با تأکید بر اینکه باید از بخش خصوصی برای توسعه ترانزیت حداکثر استفاده صورت گیرد از دستگاه های اجرایی ذیربط خواست بسترهای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم و شرایط را برای آنها تسهیل کنند.

ترانزیت کشور قابلیت درآمد سالانه ۲۰ میلیارد دلار و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد

بر اساس این گزارش، در این جلسه که وزرای کشور، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نیز حضور داشتند، گزارشی در خصوص فرصت‌ها و چالش‌های ترانزیت کالا و انرژی از کشور ارائه و اعلام شد که ظرفیت ترانزیتی کشور قابلیت درآمد ۲۰ میلیارد دلار در سال و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت خطوط ریلی کشور برای توسعه ترانزیت گفت: مسیرهای ریلی یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای توسعه ترانزیت است که لازم است نسبت به اصلاح فرسودگی زیرساخت‌ها و ناوگان ریلی کشور اقدام کنیم.

در ادامه این جلسه همچنین راهکارهای توسعه ترانزیت کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ضمن تأکید بر اینکه با تلاش جدی و اصلاح برخی رویه‌ها، افزایش ترانزیت در سال جاری قابل تحقق است، گزارشی نیز در خصوص تهدید کریدورهای ایران توسط مسیرهای رقیب ارائه شد.

حمل یکسره در بنادر، تعریف مسیر سبز گمرکی، تعریف خطوط جداگانه ترانزیت در پایانه‌ها، پیمان‌های دوجانبه گمرکی در حوزه ترانزیت، بازگرداندن لوکوموتیوهای خارج از سرویس به خطوط ریلی نیز از جمله راهکارهای پیشنهادی کوتاه‌مدت برای جهش ترانزیت بود که در این جلسه بر آن تأکید شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->