نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳ آیین مال‌باختگی | چندخطی درباره کتاب «کلاهبردارِ من» نوشته حنیف قریشی آهنگ رضا یزدانی را برای «افعی تهران» بشنوید + لینک دانلود گفتگو با سیدعلی موسوی نژاد، کارگردان فیلم «ایلیا؛ جست وجوی قهرمان» | در آینه یک بازی رایانه‌ای پخش سریال اکشن و کمدی «۵۰ متر مربع» از تلویزیون درباره مجموعه «آبنبات ها» در گفتگو با مهرداد صدقی، نویسنده خراسانی فصل سوم سریال «سرزمین مادری» روی آنتن + زمان پخش خبر‌های جدید وزیر فرهنگ و ارشاد درباره قیمت بلیت کنسرت و راه‌اندازی موزه تئاتر پوران درخشنده در میان داوران جشنواره ملی فیلم اقوام صداپیشگی «ورنر هرتسوگ» برای انیمیشن بونگ جون‌هو
سرخط خبرها

بخشی از گفتار روشنگرانه امام‌موسی‌صدر درباره مراسم چهلم دکتر شریعتی‌ در بیروت

  • کد خبر: ۱۱۳۸۷۳
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
بخشی از گفتار روشنگرانه امام‌موسی‌صدر درباره مراسم چهلم دکتر شریعتی‌ در بیروت
پس از مرگ دکترشریعتی هماهنگی مراحل دفن او در سوریه به‌حمایت امام‌موسی‌صدر انجام شد. در ادامه بخشی از سخنرانی امام‌موسی‌صدر در مراسم چهلم دکترشریعتی در بیروت را می‌خوانید.

حسینی نژاد | شهرآرانیوز - «ما در اینجا به دکترشریعتی احترام می‌گذاریم، زیرا دکترشریعتی مبارز نمونه و نماینده مبارزه اصیل و عظیم است و به‌همین علت نیز تسلی می‌یابیم، زیرا فکر دکترشریعتی در بین ما درخشان است و فکر دکترشریعتی افکار مبارز جهان را در هرجا که باشند، به‌دور یکدیگر جمع کرده است؛ بنابراین دکترشریعتی در مرگ خود به ما موهبت دیگری عطا کرد که ما را دور هم جمع کرد و توانستیم با هم و در کنار هم بنشینیم و به دشمنان خود بیندیشیم.»

این سخنان، بخشی از سخنرانی امام‌موسی‌صدر در مراسم چهلم دکتر شریعتی در بیروت است. پس از مرگ دکترشریعتی هماهنگی مراحل دفن او در سوریه به‌حمایت امام‌موسی‌صدر انجام شد. پوران شریعت‌رضوی، همسر دکترشریعتی می‌گوید: «در یک شرایط روحی و روانی بسیار بدی که ما در آن ایام داشتیم که من در ایران بودم و بچه‌ها هر کدام در یک‌سر دنیا بودند و بعد وارد یک شهر غریب شدیم و با مسائلی که قابل پیش‌بینی نبود روبه‌رو بودیم، تقدیر و سرنوشت ما را به‌سوی زینبیه و لبنان کشانید؛ آقاموسی‌صدر مثل کوه پشت سر ما بودند و به‌خاطر ایشان بود که آن تشییع جنازه برقرار شد و جنازه دکترشریعتی را در زینبیه شام پذیرفتند.» امام‌موسی‌صدر به‌همراه شهیددکترچمران در مراسم دفن شرکت کردند و نماز بر پیکر دکتر را نیز آقاموسی‌صدر خواند. پس از گذشت مدتی، امام‌موسی‌صدر در بیروت مجلس بزرگداشتی به‌مناسبت چهلم دکترشریعتی برگزار کرد. بسیاری از گروه‌های مبارز در این مراسم شرکت کردند.

یاسر عرفات یکی از شخصیت‌های برجسته‌ای بود که در این مراسم حضور داشت. امام‌موسی‌صدر در سخنرانی ۲۱ اوت ۱۹۷۷ میلادی، به‌حاشیه‌های ایجادشده ازسوی برخی عناصر تفرقه‌افکن بعد از مراسم چهلم شریعتی اشاره می‌کند. حکومت پهلوی و نیرو‌های ساواک به‌دنبال آن بودند تا با تفرقه‌افکنی در این مراسم شائبه‌هایی سیاسی میان شیعیان لبنان و ایران ایجاد کنند، اما امام‌موسی‌صدر با این گفتار همه نقشه‌های حکومت پهلوی برای ایجاد مسائل شائبه‌برانگیز را نقش‌برآب کرد. این سخنرانی را دختر امام‌موسی‌صدر، خانم حورا صدر در اختیار ما قرار داد. در اینجا بخش‌هایی از این گفتار را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهیم.

«دکترشریعتی یکی از کارشناسان بزرگ جامعه‌شناسی دینی و صاحب مکتب فکری اسلامی معروفی است. تألیفات و سخنرانی‌ها و آثار او در مباحث اسلامی، بیش از ۱۵۰ مورد است و به‌همین سبب، او از مشهورترین نویسندگان مسلمانان در دنیا شده است. او در تربیت نسلی گسترده و فراگیر از روشن‌فکران مؤمن و مبارز و در حمایت از انقلاب‌های برحق عربی و به‌ویژه انقلاب‌های الجزایر و فلسطین و اریتره نقش داشته است. ویژگی مکتب فکری او، اصالت‌داشتن و متمایزبودن از شاخصه‌های غربی و شرقی به‌ویژه مارکسیسم است که برخی از سخنرانی‌های خود را به پاسخ‌دادن به آن‌ها اختصاص داده است.

همین افتخار برای او بس که برای نخستین بار در جهان، ۱۹ سازمان مبارز و جنبش آزادی‌بخش که هیچ‌یک از آن‌ها الحادی نیستند، برای او مراسم گرامیداشت برگزار کردند. حتی برخی از روزنامه‌های بزرگ ایران نیز خبر وفات او را و خلاصه‌ای از زندگی‌نامه و برخی از آثار او را چاپ کردند و مرگ او را ضایعه‌ای در قرن معاصر برشمردند. چقدر واقعیت روشن می‌شود وقتی می‌بینیم که هیچ روحانی مسلمان یا مسیحی، دکتر شریعتی را به کمونیست‌بودن متهم نکرده است، با وجود آنکه میان آن مرحوم و بسیاری از روحانیان، اختلاف دیدگاه وجود داشت و جنبش نیز پیش از این از وجود چنین اختلافی خبر داده بود، هرچند او را یکی از منابع بزرگ فرهنگی خود می‌داند.

ما می‌دانیم که اطلاعات مغرضانه و اتهاماتی که محافل خاص لبنانی مطرح می‌کنند، همسو با فعالیت‌های سازمان اطلاعات ایران در خاورمیانه است که به‌دست افسر اطلاعات ایران در لبنان که نقاب سفیر بر چهره دارد، اجرا می‌شود. با مروری سریع بر حوادث بعد از پایان جنگ داخلی در لبنان، ابعاد این فعالیت‌ها روشن می‌شود؛ فعالیت‌هایی برای ازهم‌گسستن شیعیان در لبنان و ایجاد شخصیت‌های روحانی دروغین و به‌راه‌انداختن انجمن‌های خیریه و سازمان‌های سری برای ایستادن در برابر مجلس اعلای شیعیان و رئیس آن که از ابتدا هرگونه ارتباط فرقه خود را با دستگاه اطلاعات ایران رد کرده است.

از این رو، کمک‌هایی که به زیان‌دیدگان از جنگ رسید، تنها از سوی مراجع بزرگ تقلید و افراد نیکوکار بود و کمک‌های دولتی به‌توصیه جناب سفیر، صرف فعالیت‌های مشکوک سیاسی و نظامی می‌شد. ایشان حتی در لغو ساخت بیمارستانی که قرار بود دولت ایران برای مجلس اعلای شیعیان و شیعیان بسازد، نقش داشت.»


در ادامه بخوانید: 

گفتگو‌ با دکتر محمدعلی مهدوی راد درباره سال‌های آشنایی‌اش با دکتر شریعتی

دکتر احسان شریعتی از پدر می‌گوید: پدرم از عمق وجود انسانی «دین‌مدار» بود

روایتی از گفتگو‌ی رهبر معظم انقلاب در خرداد ۱۳۶۰ درباره بررسی اندیشه‌های دکتر شریعتی

گفتگو‌ با امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی‌هنری «الحیات»: شریعتی بیشتر به روحانیت اعتماد داشت تا به جامعه روشن‌فکری

گفتگو‌ با پرویز خرسند، از شاگردان نزدیک دکتر شریعتی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->