آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

اورژانس اجتماعی نیاز به حمایت اورژانسی دارد

  • کد خبر: ۱۱۴۶۹۰
  • ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
اورژانس اجتماعی نیاز به حمایت اورژانسی دارد
۲۲ سال از زمان راه اندازی اورژانس اجتماعی که آن را با شماره ۱۲۳‌ می‌شناسیم گذشته، اما هنوز این مجموعه مهم با کارکرد حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی و خشونت دیدگان در تعیین ساختار و وظایف نیروی انسانی بلاتکلیف مانده است.

هانیه فیاض | شهرآرانیوز؛ این اورژانس تلفیقی از مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی است که به دو شیوه اعزام گروه سیار با عنوان «خدمات اجتماعی سیار» یا ارائه خدمات در پایگاه اورژانس اجتماعی با عنوان «پایگاه خدمات اجتماعی» بنابر ضرورت و تشخیص مددکار خدمت رسانی می‌کند. به طور کلی انجام مداخلات روانی اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی و به نوعی پیشگیری از وقوع جرم یا فوت مهم‌ترین هدف و روند کار در برنامه اورژانس اجتماعی بهزیستی است.

در این میان رفع موانع و چالش‌هایی در فرایند اجرا به ویژه در زمینه ایجاد امنیت شغلی و روانی کارکنان شاغل در فعالیت و هماهنگی سازما ن‌ها و دستگاه‌های ذی ربط بر روی زمین مانده است. به همین دلیل خردادماه سال گذشته به منظور رفع موانع و چالش‌های یاد شده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش نویس «لایحه قانونی ساختار و وظایف فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی» را تهیه و برای سیر مراحل تصویب، به دولت ارائه کرد.
در عین حال در طول این مدت این لایحه مسکوت مانده است.

حوزه کاری اورژانس اجتماعی بسیار حساس و مهم است

در همین زمینه مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به چگونگی به کارگیری کارکنان اورژانس اجتماعی توضیح می‌دهد: بسیاری از نیرو‌های فعال در اورژانس اجتماعی استخدام سازمان بهزیستی هستند، برخی رسمی و پیمانی هستند و برخی دیگر با سازمان قرارداد معین کار دارند. تعداد دیگری از نیرو‌های اورژانس اجتماعی نیز از طریق خرید خدمت از بخش غیردولتی مشغول به کار هستند. سازمان بهزیستی طی برگزاری مناقصه ای، مؤسسه‌ای را انتخاب می‌کند و از آن می‌خواهد که خدماتی را در این زمینه ارائه دهد.

نسیم بوستانی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: تعدادی از افراد با تحصیلات مرتبط با حوزه اورژانس اجتماعی مورد آزمون، مصاحبه و گزینش قرار می‌گیرند و پس از تأیید در مراکز اورژانس مشغول به کار می‌شوند. اما قرارداد آن‌ها با همان مؤسسه‌ای است که جذب نیرو دارد و حقوق و مزایا خود را از طریق مؤسسه دریافت می‌کنند و قرارداد مستقیمی با اداره بهزیستی ندارند.

او با اشاره به اینکه در مراکز اورژانس اجتماعی خدمات به صورت تخصصی ارائه داده می‌شود، بیان می‌کند:، چون حوزه اورژانس اجتماعی کاری بسیار حساس و با اهمیت است آزمون، مصاحبه و گزینش کارکنان آن توسط بهزیستی صورت می‌گیرد. قبل از به کارگیری نیروها، از آن‌ها آزمون تخصصی می‌گیریم؛ اگر نمره حد نصاب را کسب کنند، به مرحله مصاحبه تخصصی می‌روند و در نهایت پس از تأیید، گزینش می‌شوند و به مراکز اورژانس اجتماعی ورود پیدا می‌کنند.

او درباره لایحه قانونی «ساختار و وظایف فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور» بیان می‌کند: بناست این لایحه وضعیت قرارداد نیرو‌ها را تعیین کند. یعنی نیرو‌های خرید خدمت از بخش غیردولتی، به نیروی قرارداد معین کار سازمان بهزیستی تبدیل شوند. کلیات این لایحه همین است، اما اگر جزئیاتی هم داشته باشد ما اطلاعاتی درباره آن نداریم و در سطح وزارتخانه است.

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که چرا زمان بررسی این لایحه طولانی شده و به آن رسیدگی نمی‌شود، توضیح می‌دهد: این موضوع اصلا مسکوت نمانده است و بهزیستی کشور به شدت پیگیر این لایحه است. اما اینکه هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است، تنها یک علت دارد: موضوع حائز اهمیت و دارای حساسیت بالاست و نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت نتیجه بخش باشد. کار اورژانس بسیار حساس است و اینکه چه کسانی قرار است در این مجموعه فعالیت داشته باشند، خیلی مهم است. از طرفی بحث یک یا دو نفر نیرو نیست و حجم بسیار زیاد نیروی انسانی است که باید تعیین تکلیف شود و، چون این افراد قرار است نیروی دولتی شوند، از بعد اعتباری فشار خیلی زیادی به دولت وارد می‌شود. پس طبیعی است که با دقت نظر بیشتری به آن پرداخته شود.

او با اشاره به اینکه حقوق و مزایای نیرو‌های خرید خدمت بر طبق قانون کار پرداخت می‌شود، می‌گوید: امنیت شغلی نیرو‌هایی که در بخش غیردولتی کار می‌کنند، منوط به نوع عملکرد خودشان است. یعنی هرچه عملکرد مثبت تری داشته باشند، امنیت شغلی بالاتری هم دارند. ولی اگر عملکرد نامناسب باشد یا مسئله‌ای از نظر اخلاقی داشته باشند، قطعا در هر قسمتی باشند، با آن‌ها برخورد می‌شود.

درست مثل نیرو‌هایی که در سایر بخش‌های دولتی فعالیت می‌کنند؛ زیرا نیرو‌های خریدخدمت اورژانس اجتماعی درست است که قرارداد مستقیم با دولت ندارند، اما در یک بخش خیلی مهم در بدنه دولت مشغول به کارند و بنابراین حساسیت روی ساختار کاری، حرفه ای، تخصصی و اخلاقی آن‌ها وجود دارد و مطمئن باشید از اهمالی که صورت بگیرد، چشم پوشی نمی‌کنیم. اما این گونه هم نیست که بی دلیل عذر نیرویی خواسته شود یا حتی جابه جا شود؛ چنان که از سال ۹۶ تاکنون که این نیرو‌ها جذب شده اند، چنین اتفاقی نیفتاده است.
به گفته بوستانی در سال ۹۶ مجوز راه اندازی یازده مرکز اورژانس اجتماعی در استان به بهزیستی خراسان رضوی داده شد که نیازمند جذب نیرو بود و همان زمان نیرو‌های خرید خدمت از بخش غیردولتی نیز جذب شدند.

او می‌افزاید: مجموعه اورژانس اجتماعی با شماره تماس ۱۲۳ در مشهد خدمات سیار دارد که مرکز مداخله بحران نیز در این شهرفعالیت می‌کند و در استان خراسان رضوی بیست مرکز اورژانس اجتماعی داریم. اکنون تعداد نیرو‌های مستقیم بهزیستی در مراکز اورژانس اجتماعی حدود ۱۳۸ نفر و تعداد نیرو‌های به کارگیری شده از بخش غیر دولتی حدود ۱۲۴ نفر هستند. البته که اورژانس اجتماعی استان تنها متکی به این تعداد نیرو نیست و نیرو‌های رسمی، رسمی کارگری و طرح نیز در مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون مقایسه‌ای بین حقوق نیرو‌های بهزیستی با سایر مشاغل صورت گرفته است، توضیح می‌دهد: مقایسه‌ای به صورت علمی انجام نشده است، اما وقتی به شکل اتفاقی و جسته گریخته به این موضوع پرداختیم و میزان حقوق‌ها را مقایسه کردیم، متوجه شدیم دریافتی حقوق و مزایای کارکنان بهزیستی (قراردادمعین و خرید خدمت) از سایر مشاغل مشابه بسیار کمتر است و تفاوت آشکاری دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->