«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

کودک‌آزاری و صدمات جبران‌ناپذیری روحی و جسمی

  • کد خبر: ۱۱۴۰۸۸
  • ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
کودک‌آزاری و صدمات جبران‌ناپذیری روحی و جسمی
کودک‌آزاری به هر نوع رفتاری گفته می‌شود که از سوی والدین یا دیگران روی کودک انجام می‌گیرد و به سلامتی جسمی و روانی وی آسیب می‌رساند.

محمدمعین وطن‌خواه | شهرآرانیوز؛ امروزه یکی از مهم‌ترین مسائل و معضلات اجتماعی که با آن مواجه هستیم، پدیده کودک‌آزاری است. کودک‌آزاری به هر نوع رفتاری گفته می‌شود که از سوی والدین یا دیگران روی کودک انجام می‌گیرد و به سلامتی جسمی و روانی وی آسیب می‌رساند. کودکان همواره در معرض انواع آسیب‌ها و سوء استفاده‌ها قرار دارند و اگر اطرافیان آگاهی صحیحی از این آسیب‌ها و نحوه مقابله با آن‌ها را نداشته باشند و آموزش صحیح به کودکان داده نشود، صدمات جبران‌ناپذیری در روح و جسم کودکان بر جای خواهد ماند. در ادامه، به توضیح شرایطی می‌پردازیم که به کودک‌آزاری منجر می‌شوند تا والدین با آگاهی کامل بتوانند از آن پیش‌گیری کنند.

بررسی علل کودک‌آزاری

شرایط خانواده جزو مهم‌ترین عوامل کودک‌آزاری است که در ابعاد مختلف می‌تواند زمینه‌ساز این آسیب شود. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از والدین به دلیل طلاق یا فوت حضور ندارند یا اینکه یکی از آن‌ها دوباره ازدواج کند.
در کنار آن، در خانواده‌هایی که حمایت کافی از کودک صورت نمی‌گیرد، کودک بیش از هر کودک دیگری ممکن است در خطر کودک‌آزاری قرار داشته باشد.

هم‌چنین در خانواده‌هایی که به دلایل مختلف استرس در محیط خانواده روی والدین و کودک زیاد است، احتمال کودک‌آزاری بیشتر وجود دارد، زیرا ممکن است بزرگ‌تر‌ها تحت فشار، بدرفتاری بیشتری با فرزندشان داشته باشند.
انتظارات غیرواقعی از کودک و نبود آگاهی از مراحل رشد در کنار نداشتن رفتار مؤثر والدین با کودک از دیگر عواملی است که می‌تواند شرایطی را برای کودک ایجاد کند که دائم تحت فشار روحی قرار بگیرد.

کودک‌آزاری از منظر قانون

طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۱۳۸۱، کودک‌آزاری جرم عمومی محسوب می‌شود و نیازی به شاکی خصوصی ندارد. هم‌چنین هرگونه خرید، فروش، بهره‌کشی و به‌کارگیری کودکان برای ارتکاب اعمال خلاف ممنوع است.

شخص مرتکب حسب مورد، علاوه بر جبران خسارات، به شش ماه تا یک سال زندان یا به جزای نقدی از ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.
هم‌چنین همه افراد و مراکزی که به نحوی مسؤلیت نگهداری و سرپرستی کودکان را بر عهده دارند مکلف‌اند به محض مشاهده موارد کودک‌آزاری مراتب را برای پیگرد قانونی و اتخاذ تصمیم مقتضی به مقامات صالح قضایی اعلام کنند.

شهروندان کودک‌آزاری را گزارش کنند

کودک‌آزاری از جمله جرائم عمومی است که شکایت از آن احتیاج به شاکی خصوصی ندارد و می‌تواند از سوی هر فرد یا نهادی پیگیری شود؛ لذا افراد می‌توانند به صورت خصوصی این مورد را گزارش و از آن شکایت کنند.
چنانچه کودک‌آزاری مشاهده کردید و خواستید آن را گزارش دهید، لازم است فوری هم از طریق کلانتری محل و پلیس ۱۱۰ و هم از طریق شماره تماس ۱۲۳ که مربوط به اورژانس اجتماعی است، این کار را انجام دهید.
اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی نیز یکی از نهاد‌هایی است که پیگیر چنین جرائمی است و می‌توان با تماس و گزارش دادن به این نهاد برای برخورد با جرم صورت‌گرفته، موجبات جلوگیری از این اتفاقات را فراهم آورد.

پیش‌گیری از کودک‌آزاری

با وجود علل متعدد کودک‌آزاری، والدین باید برای حفظ امنیت فرزندان خود اقدامات پیش‌گیرانه انجام دهند. والدین می‌توانند با استفاده از مشاوره کودک، راه‌ها و روش‌های صحیح آموزش را بیاموزند.
هم‌چنین خانواده‌ها با کاهش تنش و استرس خانه و حمایت کردن از کودک می‌توانند احتمال مورد آزار قرار گرفتن آنان را تا حد زیادی کاهش دهند.
والدین باید به فرزندان خود تعلیم دهند که در مورد ترس‌ها و رخداد‌هایی که برایشان اتفاق می‌افتد، با آن‌ها حرف بزنند. قطعا نگهداشتن این راز باعث می‌شود کودک باز هم مورد سوء استفاده قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->