آمریکا: قصد اعزام نیرو به اوکراین را نداریم رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی به‌مناسبت روز قدس برگزار می‌شود عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند
سرخط خبرها

پیشنهاد آمریکا به روسیه برای آزادی شهروندان این کشور

  • کد خبر: ۱۱۹۰۲۳
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
پیشنهاد آمریکا به روسیه برای آزادی شهروندان این کشور
وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده "پیشنهاد قابل توجهی" به روسیه برای آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در این کشور داده است و افزود که او همتای روس خود را به گفتگویی طی روزهای آینده دعوت کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رویترز در این باره نوشت، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: واشنگتن هفته‌ها پیش به مسکو پیشنهاد داد تا بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال زنان ایالات متحده و پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا را که هر دو در روسیه زندانی هستند، آزاد کنند و امیدوار بوده که با صحبت با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روند را پیش ببرد. خبرگزاری تاس بعداً به نقل از وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که واشنگتن هیچ تماس رسمی نداشته است.

بلینکن گفت: "هفته‌ها پیش یک پیشنهاد اساسی برای تسهیل آزادی آنها روی میز بود. دولت‌های ما به طور مکرر و مستقیم در مورد آن پیشنهاد صحبت کرده‌اند و من از این گفتگو برای پیگیری شخصا استفاده خواهم کرد و امیدوارم ما را به سمت یک راه حل سوق دهد." .

بلینکن جزییاتی درباره توافق پیشنهادی که هفته‌ها پیش ارائه شده بود، نگفت اما یک منبع آگاه گزارش سی ان ان را تایید کرد که واشنگتن به عنوان بخشی از یک معامله، مایل به مبادله ویکتور بوت، قاچاقچی اسلحه روسی است که در حال گذراندن حکم ۲۵ سال زندان در ایالات متحده است،

وکیل روسی ویلان قبلا گفته بود که او معتقد است مسکو می‌خواهد بوت بخشی از مبادله ویلان باشد. به گفته خبرگزاری نووستی، آنا همسر بوت گفت که از گزارش‌های رسانه‌ای، در مورد تبادل احتمالی مطلع شده است. او گفت: "ما دیروز تلفنی صحبت کردیم. ویکتور از گفتگوهای روسیه و ایالات متحده در مورد مبادله خود چیزی نمی داند... نه او و نه من هیچ اطلاعاتی نداریم."

بلینکن از توضیح چگونگی واکنش مسکو به این پیشنهاد که به گفته او با امضای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا همراه بود، خودداری کرد.

خانواده‌های گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان فشارها را بر بایدن افزایش داده‌اند، آخرین مورد در مورد گرینر برنده دو مدال المپیک بود، که از فوریه در بازداشت به سر می‌برد. گرینر که در فرودگاه شرمتیوو مسکو با کارتریج های ویپ حاوی روغن شاهدانه در چمدانش بازداشت شده بود، روز چهارشنبه در آخرین جلسه محاکمه خود به اتهام قاچاق مواد مخدر در دادگاه حضور داشت. جلسه بعدی دادگاه ۲ اوت تعیین شده است. ماریا بلاگوولینا، وکیل گرینر در روسیه، در بیانیه‌ای گفت: از دیدگاه حقوقی، مبادله تنها پس از حکم دادگاه امکان پذیر است.

ویلان در سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی در روسیه به ۱۶ سال زندان محکوم شد. او جاسوسی را تکذیب کرده است.

کاخ سفید از وارد شدن به جزئیات پیشنهاد ایالات متحده خودداری کرد اما گفت بایدن به تیم امنیت ملی خود دستور داد تا هر راهی را برای بازگرداندن گرینر و ویلان به خانه دنبال کنند. خانواده ویلان از این پیشنهاد استقبال کرد. دیوید ویلان، برادر پل در بیانیه‌ای گفت: "ما امیدواریم دولت روسیه به دولت ایالات متحده پاسخ دهد و این یا برخی امتیازات دیگر را بپذیرد که پل را قادر می سازد به خانه بازگردد.

اگر این تماس تلفنی انجام شود، نخستین مکالمه این دو از ۱۵ فوریه یعنی حدود یک هفته قبل از حمله روسیه به اوکراین است. بلینکن گفت که او همچنین با لاوروف درباره اهمیت پایبندی روسیه به توافقنامه سازمان ملل برای صادرات چند تن غلات بلاتکلیف اوکراین در بنادر این کشور صحبت خواهد کرد و درباره خطرات تلاش‌های مسکو برای الحاق بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین هشدار خواهد داد.

دولت ایالات متحده مدت‌ها است که در برابر مبادله زندانیان مقاومت می‌کند زیرا این نگرانی را دارد که این موضوع می‌تواند گروگان‌گیری بیشتری را تشویق کند. با این حال این دو کشور در بحبوحه اوایل جنگ اوکراین، دو زندانی خود را با یکدیگر مبادله کرده بودند به طوری که «ترور رید» تفنگدار سابق آمریکا با «کنستانتین یاروشنکو»، خلبان روس مبادله شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->