هشت مدال، حاصل کار ورزشکاران خراسانی کاروان ایران

  • کد خبر: ۱۲۱۹۲۷
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
هشت مدال، حاصل کار ورزشکاران خراسانی کاروان ایران
خراسانی‌های کاروان ورزشی ایران در مسابقات هم‌بستگی کشور‌های اسلامی درخشیدند.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ پنجمین دوره رقابت‌های هم‌بستگی کشور‌های اسلامی با قهرمانی میزبان به پایان رسید و کاروان ورزشی ایران مانند دوره قبلی بر سکوی سوم ایستاد. سومی‌ای که بخشی از آن سهم عملکرد خوب ورزشکاران خراسانی بود که به‌نمایندگی از استان در این مسابقات حضور یافته بودند. هجده خراسانی که در ۹ رشته همراه کاروان ایران شده بودند تا از نام و اعتبار استان در این آوردگاه بین‌المللی دفاع کنند.

ورزشکارانی در رشته‌های والیبال، بسکتبال سه‌نفره، هندبال، شنا، پاراشنا، تنیس‌روی‌میز، پاراتنیس‌روی‌میز، جودو و دوومیدانی که در سیزده روز همراه با کاروان ایران جنگیدند و دست‌آخر با سهمی ۶ درصدی از ۱۳۳ مدال این کاروان به میهن بازگشتند. در تحسین این درخشش کافی است بدانید ۶۰ درصد ورزشکاران خراسانی اعزامی به قونیه ترکیه برای حضور در رقابت‌های هم‌بستگی کشور‌های اسلامی توانستند مدال کسب کنند.

۸ مدال رنگارنگ برای خراسان

کاروان ورزش جمهوری اسلامی ایران در آوردگاه بین‌المللی پنجمین دوره رقابت‌های هم‌بستگی کشور‌های اسلامی توانست ۱۳۳ مدال به‌دست بیاورد؛ ۳۹ طلا، ۴۴ نقره و ۵۰ برنز. نشان‌هایی که هشت‌تای آن سهم ورزشکاران خطه خراسان بود؛ دو مدال طلا، دو نقره و چهار برنز. این مدال‌ها در هفت رشته به‌دست آمد. طلای والیبال و تنیس‌روی‌میز، نقره پاراتنیس و برنز هندبال، بسکتبال سه‌نفره، شنا و پاراشنا دستاورد این مدال‌هاست.

از سهم معلولان تا درخشش تیمی‌ها

در این دوره از مسابقات هم‌بستگی کشور‌های اسلامی سه رشته ورزشی برای ورزشکاران معلول هم در نظر گرفته شده بود که دو ورزشکار مشهدی توانستند در آن افتخارآفرین باشند. ابوالفضل ظریف، شناگر مشهدی، در پاراشنا توانست مدال برنز ماده ۱۰۰ متر کرال‌پشت مردان را به‌دست بیاورد. فاطمه محمدی هم در بخش بانوان و در رشته پاراتنیس‌روی‌میز توانست دو نشان نقره برای کاروان خراسانی‌ها به‌دست بیاورد؛ نقره کلاس ۱۰ انفرادی بانوان و نقره کلاس ادغامی تیمی ۹ و ۱۰ زنان همراه با فاطمه اعتصامی‌نیا.

نکته جالب توجه دیگر آنکه ورزشکاران خراسانی حاضر در رشته‌های تیمی کاروان ایران هم موفق بودند؛ از هندبالیست‌ها بگیرید تا بسکتبالی‌ها. در تیم‌ملی هندبال مجتبی حیدرپور، یونس آثاری، محمدرضا کاظمی و محمدرضا اورعی چهار خراسانی بودند که نقشی بسزا در کسب مدال برنز تیم‌ملی داشتند. در والیبال پوریا یلی و شهروز همایونفرمنش گردن‌آویز طلا را صید کردند و در بسکتبال، احسان دلیرزهان در غیبت عجیب نوید خواجه‌زاده دیگر مشهدی تیم که در دقیقه ۹۰ همراه تیم نبود، برنز به‌دست آورد.

مسئله ویژه آب‌های قونیه

آب‌های قونیه برای شناگران مشهدی درخشان بود؛ جایی که فقط سینا غلامپور و آن‌هم در ماده ۴ در ۱۰۰ متر تیمی توانست همراه با سامیار عبدلی، علیرضا یاوری و متین سهران به مدال برنز برسد، اما دیگر خراسانی حاضر در این مسابقات هم طوفانی عمل کرد. ابوالفضل سام نیز در این مسابقات نتوانست مدال بگیرد، اما چهاربار در جریان این پیکار‌ها رکورد زد. رکورد‌های ملی که پیش‌تر در اختیار خودش بود و این جوان هفده‌ساله در آب‌های قونیه آن‌ها را ارتقا بخشید.

البته ذکر این نکته هم مهم است که سینا غلامپور، دیگر شناگر خراسانی، در این رقابت‌ها نتوانست در بخش انفرادی به آب بزند، وگرنه شاید شانس کسب مدال‌های بیشتری را داشت. غلامپور که درست یک‌هفته به مسابقات هم‌بستگی کشور‌های اسلامی در رقابت‌های ارتش‌های جهان حاضر شده و دو مدال گرفته بود، به صلاحدید کادرفنی و از ترس دیررسیدنش از فهرست شرکت‌کنندگان بخش انفرادی کنار گذاشته شد که اگر این‌طور نمی‌بود، شاید نتیجه متفاوتی رقم می‌خورد.

ناکام بزرگ؛ سریع‌ترین مرد ایران

حسن تفتیان ناکام بزرگ خراسانی در آوردگاه هم‌بستگی کشور‌های اسلامی بود؛ دونده‌ای که به سریع‌ترین مرد ایران مشهور است و در دور مقدماتی همین مسابقات هم این مسئله را ثابت کرد و ۱۰۰ متر را در کمتر از ۱۰ ثانیه دوید، اما از آنجا که در یکی‌دو سال گذشته زمین و زمان سر جنگ و بدشانسی با او داشتند، رکوردش به‌دلیل مشکل اینترنت وای‌فای ثبت نشد تا او همچنان رکورد ۱۰ ثانیه و ۳ صدم‌ثانیه را برای دویدن ۱۰۰ متر در کارنامه داشته باشد. مسئله‌ای که از حیث روحی و روانی بدجور تفتیان را آزار داد تا این دونده در دور نیمه‌نهایی و نهایی عملکرد بدی داشته باشد و درنهایت در جایگاه پنجمی بایستد و دستش از رسیدن به مدال مسابقات قونیه کوتاه بماند. تفتیان پیش از این هم در دو سال گذشته در آوردگاه‌های مختلف داخلی و خارجی ناکام بود تا حالا رفته‌رفته به فکر بازنشستگی و خداحافظی از دنیای دوومیدانی باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->