تأکید هیأت رسانه ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه ای مشترک» مهدی پور: نزدیکی فکری، سیاسی و رسانه ای بین ایران و عراق در موضوع غزه، از قله های پیوند دو کشور است وزیر ارشاد در پیامی درگذشت عیسی بخشی، هنرمند موسیقی خراسان شمالی، را تسلیت گفت تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است
سرخط خبرها
پایان کار مستندسازان مشهدی با یک جایزه و یک تقدیر

سکانس آخر «حقیقت»

  • کد خبر: ۱۲۲۱۳
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۳
سکانس آخر «حقیقت»
زوزنی| درحالی شامگاه دوشنبه، اختتامیه جشنواره سینماحقیقت در تهران برگزار شد که به‌تازگی، گزیده‌ای از فیلم‌های این جشنواره به مشهد رسیده است. امروز، فردا و پس‌فردا سه روز باقی‌مانده از حضور پنج‌روزه فیلم‌های سینماحقیقت در مشهد است و علاقه‌مندان به سینمای مستند می‌توانند در سانس‌های ۱۶، ۱۷:۳۰ و ۲۰ در دو پردیس سینمایی هویزه و اطلس به تماشای این فیلم‌ها بنشینند. تاکنون هفت فیلم مستند از مجموع ۲۳ فیلمی که به مشهد رسیده، نمایش داده شده است و فیلم‌های باقی‌مانده نیز در روز‌های آینده به‌ترتیب پخش خواهد شد.

اکران مشهد، بدون آثار مشهدی‌ها
از فهرست فیلم‌هایی که به مشهد آمده است، می‌توان حدس زد که دمای سینما هم مانند دمای هوا خنک است. در روز‌های اول و دوم جشنواره سینماحقیقت استقبال چندانی ازسوی سینمادوستان مشهدی نشده بود و این کمرنگی حضور می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. نبود فیلم‌های مطرح و همچنین کمرنگ بودن تبلیغات و بلیت‌فروشی برای همه فیلم‌ها، مهم‌ترین علت‌هایی است که انگیزه حضور علاقه‌مندان به سینمای مستند را کم کرده است. جای فیلم‌هایی همچون «خط باریک قرمز»، «پیرمرد و خواننده»، «خاطرات موتورسیکلت»، «گلوله‌باران» و... در اکران گزیده‌ای از فیلم‌های «سینماحقیقت» در مشهد خالی است. درشرایطی‌که سینمادوستان مشهدی برای تماشای آثار فیلم‌سازان همشهری‌شان همیشه سالن‌های سینما را پر کرده‌اند، در این دوره در کمال ناباوری فیلم‌های مطرحی همچون «خسوف»، «مهدی که به‌دنیا آمد»، «خط باریک قرمز» و «زندگی میان پرچم‌های جنگی» که سازندگان آن‌ها مشهدی هستند، درمیان فیلم‌های به‌مشهدآمده از پایتخت قرار نگرفته‌اند.

خسوف نامزدی
با اینکه امسال، حضور مشهدی‌هایی که تولید فیلمشان در مشهد بوده در «سینماحقیقت» پرتعداد بود، اغلب آن‌ها دست خالی به مشهد بازگشتند. فیلم مستند «خسوف» که بیشترین نامزدی را در بخش‌های مختلف به خود اختصاص داده بود، تنها با یک جایزه و یک تقدیر، اختتامیه جشنواره را ترک کرد. محسن استادعلی، کارگردان «خسوف» که تهیه‌کننده آن مسعود زارعیان، فیلم‌ساز مشهدی است، بهترین کارگردان فیلم مستند بلند در بخش ملی معرفی شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را دریافت کرد. همچنین او توانست از هیئت داوران بخش مستند بلند بین‌الملل، لوح تقدیر دریافت کند. بر این اساس برای «خسوف»، دیگر خبری از جایزه «بهترین فیلم»، «بهترین نویسنده گفتار متن و گوینده»، «بهترین صدا»، «بهترین تدوین»، «بهترین موسیقی» و «هنروتجربه» نبود.

یک تقدیر از دبیر
امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت هم که با فیلم مستند «مهدی که به‌دنیا آمد» از مشهد، نامزد دریافت جایزه «بهترین صدا» و «بهترین نویسنده یا گوینده متن» شده بودند، به‌عنوان بهترین نویسنده یا گوینده متن معرفی شدند. محسن اسلام‌زاده، فیلم‌ساز مشهدی نیزکه به غیر از فیلم خود، دو فیلم «مرهم» و «کرار» را در بخش جایزه شهیدآوینی در مقام تهیه‌کننده داشت و به پذیرفته نشدن فیلمش، «زندگی میان پرچم‌های جنگی»، در بخش ملی و بین‌الملل معترض بود، مورد تقدیر دبیر جشنواره قرار گرفت. این تقدیر را، محمد حمیدی‌مقدم، بابت «ریسک‌پذیری در ساخت فیلم مستند» از اسلام‌زاده انجام داد.

خط باریک قرمز
مستند نوددقیقه‌ای فرزاد خوشدست با عنوان «خط باریک قرمز» ازجمله فیلم‌هایی است که یک فیلم‌ساز مشهدی آن را ساخته و توانسته است در اختتامیه جشنواره سینماحقیقت، خوش بدرخشد. این فیلم که برگزیده «هنروتجربه» و برنده جایزه آسیب‌های اجتماعی، از طرف معاونت اجتماعی نیروی انتظامی است، جایزه «بهترین فیلم‌برداری» و جایزه ویژه دبیر جشنواره را نیز از آن خود کرده است، در تهران تولید شده و داستان چند زندانی است که برای یک روز آزادی، تلاش می‌کنند یک گروه نمایشی را سروسامان دهند و....

برنامه این ۳ روز
در ادامه اکران‌های جشنواره سینماحقیقت در مشهد، امروز پردیس سینمایی اطلس، «خانه سنگی»، «آن‌ها»، «قیچی»، «جمیله»، «آبشار» و «قرقبان» را به نمایش درخواهد آورد و پردیس سینمایی هویزه نیز فیلم‌های «فرزندان شب»، «صحنه‌هایی از یک جدایی» و «زمستان است» را اکران خواهد کرد. فردا نیز در سانس‌های اول، دوم و سوم، سینمااطلس به ترتیب «فرزندان شب»، «صحنه‌هایی از یک جدایی» و «زمستان است» را روی پرده خواهد برد و هویزه نیز فیلم‌های مستند «خانه سنگی» و «آن‌ها» و «قیچی»، «جمیله» و «آبشار» و «قرقبان» را نمایش خواهد داد؛ و جمعه، آخرین روز اکران فیلم‌های سینماحقیقت، «تن‌ها چند متر»، «ماهر»، «۱۳ هزار قدم»، «آهسته‌وآرام»، «عروسکان»، «دموکراسی» و «چشم‌ها و دست‌ها» در سینما‌های اطلس و هویزه پخش می‌شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->