سرخط خبرها

گام‌به‌گام تا سامان‌دهی

  • کد خبر: ۱۲۲۵۱
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
گام‌به‌گام تا سامان‌دهی
با اعلام شهردار منطقه ۱۰، امتداد بولوار ۳۵ متری شهید امام‌دوست به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید
کاملان - تا قبل از رُشد و توسعه گسترده شهر مشهد و تبدیل شدن آن به یک کلان‌شهر، در دهه ۵۰ و ۴۰ صنایع و کارخانجات در محدوده بزرگراه آزادی و جاده قوچان که از بافت شهر کیلومتر‌ها دور بود، مستقر شدند. صنایعی که با یک حساب سرانگشتی تعدادشان امروز به بیش از ۱۸۰۰ کارخانه می‌رسد و هم‌زمان با گسترش مشهد به سمت غرب، ناخواسته و ناخودآگاه در دل شهر قرار گرفته‌اند و همین موضوع سبب بروز مشکلات زیادی هم برای صنایع محور غرب و هم برای شهر و شهرداری شده است. اما از نگاهِ شهرداری بزرگ‌ترین و جدی‌ترین مشکل کارخانه‌های قدیمی محور آزادی، جدای از نداشتن پایان‌کار صنعتی، برهم زدن چهره ورودی یکی از مهم‌ترین مسیر‌های منتهی به مشهد بود که باید هرچه سریع‌تر حل‌وفصل می‌شد.
به گزارش شهرآرامحله، مسئله مهم بازگشایی محور خاتم یا بزرگراه آزادی و سروسامان دادن به وضعیت ورودی پرتردد غرب مشهد باعث شد که در تیرماه ۱۳۹۴ و با ابلاغ شهردار مشهد مدیریت بزرگراه آزادی با هدف سامان‌دهی این بزرگراه راه‌اندازی شد.
از اهداف مهم این مدیریت تملک زمین‌های برخی از صنایع مستقر در بزرگراه و بازگشایی محور‌هایی بود که به واسطه حضور این کارخانه‌ها مسدود شده بودند تا کش و قوس بیست ساله شهرداری و صنایع محور غرب کاملاً مسالمت‌آمیز به پایان برسد. از طرف دیگر شهرداری درنظر داشت چهره ورودی غرب مشهد را به کل تغییر دهد و در نظر داشت تا در سامان‌دهی بزرگراه آزادی و در پوسته ۱۰۰ متری در نظر گرفته شده، ابتدا یک پیاده‌رو با عرض ۵ متر، بعد از آن فضای سبزی به عرض ۳ متر، باند کندرو به عرض ۱۰ متر و یک فضای سبز به عنوان بوستان خطی به عرض ۱۵ متر اجرا کند که این طرح جز با تملک و بازگشایی برخی از محور‌های مهم و بن‌بست شده از سوی صنایع مثل خیابان ۳۵ متری شهید امام‌دوست امکان‌پذیر نبود، اما گره خیابان شهید امام دوست مهرماه امسال بالاخره باز شد و طبق صلح‌نامه‌ای که میان مدیریت بزرگراه آزادی و سردخانه صحت، شرکت بتن توس و دانشکده دامپزشکی امضا شد، حدود ۶۰۰۰ مترمربع از مسیر اجرای کندروی حاشیه بزرگراه آزادی آزادسازی شد.
محمدناصر خطیب، مدیر پروژه بزرگراه آزادی، ۲۴/۷/۱۳۹۸ در گفتگو با سایت شهرداری مشهد از آغاز پروژه بازگشایی محور امام‌دوست با همکاری شهرداری خبر داد و گفت: حدود ۳۰۰۰ متر مربع از مسیر امتداد خیابان ۳۵ متری شهید امام دوست (حدفاصل خیابان رازی تا کارخانجات آستان قدس رضوی) به ارزش ۹ میلیارد تومان بازگشایی و اجرای پروژه به زودی آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: با اجرای پروژه خیابان شهید امام دوست به طول ۲۵۰ متر، افزون بر ایجاد دسترسی مناسب برای خدمات‌رسانی ایستگاه آتش‌نشانی در حال احداث، موجب بهبود و تسهیل عبور و مرور اهالی شهرک انصار و خیابان رازی می‌شود.
مدیر پروژه سامان‌دهی بزرگراه آزادی همچنین خاطرنشان کرد: این اقدامات با همکاری و مساعدت شهرداری منطقه ۱۰ و با تهاتر حقوقات شهرداری مشهد از بابت سرانه‌های خدماتی و مزایای ورود به محدوده و نیز صدور مجوز‌ها شهرسازی (پروانه و پایانکار) انجام شده است.
حدود ۲ ماه بعد از امضای صلح‌نامه با کارخانه‌ها و تملک زمین‌ها از طرف مدیریت سامان‌دهی بزرگراه آزادی، شهردار منطقه ۱۰ اعلام کرده است که خیابان شهید امام‌دوست، طی هفته‌های آینده بازگشایی خواهد شد. احمد حافظ، شهردار منطقه ۱۰، در این‌باره گفت: در سال‌های گذشته و بر اساس میزان املاک آزادسازی شده، بخشی از پروژه بازگشایی اجرا شده بود و تنها ۵۰۰ متر انتهایی این خیابان باقی‌مانده بود که با تأمین و تخصیص بودجه مسیر بولوار شهید امام‌دوست تکمیل شد و این پروژه اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با پایان یافتن اقدامات عمرانی در هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
حافظ با اشاره به حل مشکل ترافیک بولوار شاهد و بزرگراه آزادی با افتتاح این بولوار افزود: احداث بولوار ۳۵ متری شهید امام‌دوست کمک شایانی به حل ترافیک و تأمین دسترسی واحد‌های صنفی و صنعتی بزرگراه آزادی و دسترسی اهالی شهرک ایثار و بولوار دکتر حسابی خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->