به گزارش شهرآرانیوز؛ تبلیغات مستلزم صرف منابع سازمانی مختلف هستند و از سوی دیگر به دنبال دریافت بیشترین اثربخشی هستیم؛ بنابراین تبلیغات باید به صورت هوشمند و هدفمند انجام شوند. اما تبلیغات هدفمند چیست و چگونه میتوانیم هدفمند تبلیغات کنیم تا با صرف کمترین منابع بهترین نتایج را بگیریم؟
تبلیغات هدفمند (Targeted Advertising) در واقع شامل تبلیغاتی است که چه به صورت آنلاین چه به صورت آفلاین، براساس بخشبندی بازار مخاطبانی را با ویژگیهای مهم هدف قرار میدهد تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. از آنجایی که همیشه به دنبال دریافت بیشترین خروجی و افزایش نرخ تبدیل میزان تبلیغات به میزان مشتریها هستیم، باید به روشهای مختلف محتوای خودمان را به مخاطبان هدفی برسانیم که میدانیم با توجه به ویژگیهای مشابهی که دارند، به پیام ما واکنش یکسانی نشان خواهند داد.
یکی از مهمترین فرایندها در تبلیغات هدفمند بخش بندی بازار یا Market Segmentation است. این کار کمک میکند برای هر بخش محتوای سفارشی و شخصیسازیشده داشته باشید و بتوانید از منابعی که در اختیار دارید بهدرستی استفاده کنید.
برای تبلیغات هدفمند در گام اول به بخشبندی بازار نیاز داریم و این تقسیمبندی یعنی شناخت درست مخاطب هدف و طراحی چند شخصیت مختلف. به همین علت، باید معیارهای زیر را برای تعیین مخاطبان هدف در نظر بگیرید.
پارامترهای جغرافیایی (Geographic): این معیارها شامل مواردی، چون محل زندگی، اندازه شهر، استان یا کشور، تراکم جمعیتی، وضعیت آبوهوا و ... میشود.
پارامترهای مردمشناسی (Demographic): در این قسمت به مواردی، چون سن، جنسیت، تحصیلات، میزان درآمد و ... پرداخته میشود.
پارامترهای رفتاری (Behavioral): مواردی، چون میزان وفاداری، نرخ استفاده از محصول، تفکرات خاص و ... که در تصمیمگیری مؤثر هستند، در این بخش دیده میشوند.
پارامترهای روانشناسانه (Psychological): سبک زندگی، تفکرات فرهنگی، وضعیت اجتماعی و مواردی از این دست از جمله عواملی است که در بحث روانشناسی باید در نظر بگیرید.
بیشترین منافع به مصرفکننده میرسد: یکی از مهمترین مزایای تبلیغات هدفمند این است که بیشترین منفعت نصیب مشتری و مصرفکننده میشود. پیامهای شما به صورت سفارشی و شخصیسازیشده به آنها میرسد. میتوانید به صورت مؤثر خدمات و محصولات خود را مستقیما به دست آنها برسانید، نیاز آنها بهدرستی برطرف میشود و چیزی را دریافت میکنند که به آنها ارتباط دارد و مورد علاقهشان است.
اثربخشی بالای تبلیغات هدفمند: در طرف مقابل کسبوکارها و تبلیغدهندگان نیز از هدفمند و هوشمند بودن برنامههای خود منفعت زیادی کسب میکنند. کمپینهای آنها اثربخشی بیشتری دارند، منابع آنها بهدرستی صرف میشود، هزینه تبلیغاتشان کاهش مییابد، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری دارند، فروش آنها افزایش پیدا میکند و در نهایت، مشتریان راضی و وفادارشان بیشتر میشود.
بدونشک همه دوست دارند تبلیغات هدفمند داشته باشند و از مزایای آن استفاده کنند، ولی اجرای آن کار سادهای نیست و باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید. در ادامه، بیشتر درباره این موضوع صحبت میکنیم.
هیچ کار و برنامهای بهویژه در حوزه تبلیغات بدون داشتن استراتژی دقیق و مدون به نتیجه نمیرسد. برای اینکه بتوانید برنامه تبلیغات هدفمند خود را بهدرستی پیاده کنید، فقط مشخص کردن مخاطبان هدف کافی نیست. باید ببینید اهدافتان چیست، چه مزایای رقابتیای برای هر بخش از بازار دارید، پیام شما برای آنها چیست، تقویم محتواییتان چگونه باشد و .... ضمن اینکه در نهایت باید شاخصهایی را مشخص کنید و ببینید تا چه اندازه به آنها رسیدهاید.
موضوع بخشبندی میتواند در قسمتهای مختلف انجام شود، اما یکی از مهمترین موارد برای سگمنتیشن که باعث میشود تبلیغات هدفمندتری داشته باشید، تقسیمبندی مخاطبان و مشتریان است. زمانی که میخواهید کمپینهای مختلفی، چون ایمیل مارکتینگ راهاندازی کنید، این بخشبندی به شما کمک میکند محتوای خود را به صورت شخصیسازیشده به مخاطبان برسانید. علاوه بر این، باعث میشود کمپین شما ویژه گروه خاصی از افراد تعریف شود.
تجربهاندوزی از کمپینها و تبلیغات قبلی و بهکارگیری اطلاعات و تحلیل آنها کمک میکند در تبلیغات بعدی خود هدفمندتر باشید و بتوانید مخاطبان هدف بیشتری را پوشش دهید. آمار و اطلاعات به شما کمک میکند رفتار مخاطبان هدف را در کمپینهای قبل بررسی کنید و در برنامههای جدید خود، بر اساس موارد واقعیتر سراغ آنها بروید.
اگر قرار است تبلیغات هدفمند داشته باشید، باید برای هر سگمنت منابع و بودجه مشخصی تعریف کنید. اگر نتوانید توازن و تعادل را بهدرستی برقرار کنید، قطعا خروجی مناسبی به دست نمیآورید. بدون شک، منابع تبلیغاتی محدودند و باید هدفمند از آنها استفاده کنید.
بدونشک بخش مهمی از تبلیغات را تولید محتوای جذاب تشکیل میدهد. فرقی نمیکند بخواهید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تبلیغ کنید. مهم این است که محتوای شما متناسب با گروه هدف و به صورت شفاف و صریح باشد. بازاریابی محتوایی نیز در تبلیغات هدفمند نقش اساسی دارد و البته اگر نتوانید محتوای درست و مرتبط تولید کنید، حتی اگر مخاطبان هدف را با دقت شناسایی کرده باشید، همچنان احتمال شکست وجود دارد.
منبع: yektanet.com