انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس
سرخط خبرها

وزارت ارشاد به علت ضرردهی خواستار بسته شدن کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد

  • کد خبر: ۱۲۵۳۶۸
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۶
  • ۲
وزارت ارشاد به علت ضرردهی خواستار بسته شدن کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد
پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت اعلام کرد: وزارت ارشاد خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دی سال ۱۳۴۴ تأسیس و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظارت آن به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دی سال ۱۳۴۴ تأسیس و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظارت آن به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد.
تأسیس مراکز عرضه کتاب و آموزش‌های فرهنگی، هنری و ادبی مخصوص کودکان و نوجوانان در کشور و کمک به توسعه و تکمیل کتابخانه‌های عمومی، مساجد، مدارس برای ایجاد بخش‌های مخصوص کودکان و نوجوانان از جمله وظایف این نهاد تعیین شده است.
نخستین کتابخانه کانون پرورش فکری سال ۱۳۴۴ در پارک لاله تهران ایجاد شد و تا کنون دارای گسترده‌ترین شبکه کتابخانه‌های کودکان و نوجوانان است و برجسته‌ترین نویسندگان کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ایران فعالیت خود را با کانون ادامه می‌دهند.
در حال حاضر، تعداد مراکز ثابت فرهنگی‌هنری کانون به بیش از ۸۳۰ مرکز در کشور رسیده است. در کتابخانه‌های کانون علاوه بر امانت کتاب بیش از ۶٠ فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی همانند نقد کتاب، داستان‌نویسی، شعرخوانی، قصه‌گویی، فیلم‌سازی، نقاشی، خوش‌نویسی، آشنایی با شخصیت‌های علمی، هنری، تاریخی ایران و جهان، آشنایی با سرزمین‌ها، قوم‌ها، ملت‌ها و نژادها، مسابقه، در کنار برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون، بازدید‌های گروهی و… انجام می‌شود.
کتابخانه مرجع کانون مهم‌ترین کتابخانه تخصصی حوزه «تعلیم و تربیت»، «هنر»، «ادبیات کودک» کشور است که دارای گزیده‌ای از «کتاب‌ها» و «نشریه‌های ویژه کودک و نوجوان» به ۲۵ زبان زنده دنیا است.
دیروز یکشنبه ۲۰ شهریور خبری منتشر شد که در بین علاقه‌مندان حوزه کتاب و کتابخوانی بازتاب داشت. این خبر که درباره واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود؛ توسط «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیأت دولت» اعلام شد و این پایگاه اطلاع رسانی از جمله دلایل تقاضای واگذاری کتابخانه‌های کانون به مهاد کتابخانه‌های عمومی را چنین عنوان کرد: تخصص نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مدیریت و توسعه کتابخانه‌های چند منظوره کودک و نوجوان بر اساس استاندارد‌های جهانی و سند‌های آمایش سرزمینی، مدیریت چابک، هدفمند و انقلابی نهاد کتابخانه‌ها و پیشنه موفق آن در دهه اخیر، توانمندی نهاد کتابخانه‌ها در به روز رسانی منابع (کتاب و نشریات)، آموزش کتابداران، استانداردسازی خدمات و برگزاری برنامه‌های متنوع برای تبدیل وضعیت کتابخانه‌ها به مراکز فرهنگی محله‌ها، از جمله دلایل پیشنهاد واگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این نهاد است.
از سوی دیگر، حامد علامتی که یک ماه بیشتر از مسئولیتش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمی‌گذرد، با گذشت یک روز از انتشار این خبر، مواضعش را در قالب دو توئیت مبنی بر اینکه کتابخانه روح پرورش فکر و اندیشه کودک و نوجوان است و جز لاینفک کانون، اعلام کرد.
همچنین وی در توئیت دوم نوشته است: بال مرغک کانون کتاب است و آشیانه آن کتابخانه هایش، صفحات پرافتخار آن از هم جدا نخواهد شد.
مدیر جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با این واگذاری مخالف است، تا جایی که جدا شدن کتابخانه را از کانون مانند بال مرغکانی تعبیر کرده است که گروهی قصد شکستن آن را دارند. البته بنا به گفته برخی از اهالی حوزه کتاب و ادبیات کودک، جداشدن کتابخانه‌ها از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آسیب بسیاری به بدنه آن خواهد زد.
حالا، اهالی حوزه نشر و مخاطبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتظر مواضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند تا ببینند سرانجام کار چه خواهد شد. آیا بال‌های مرغک کانون از این نهاد جدا خواهد شد یا کانون همچنان به واسطه کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی اش، فعالیت‌های خود را ادامه خواهد داد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
0
0
در جهان متولی کتاب یک ارگان است ولی در ایران .‌فرهنگ ارشاد . نهاد کتابخانه . کتابخانه ملی . کانون پرورشی . کانون مساجد . حوزه هنری و..... واقعا یک ارگان باشه خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
0
0
اهالی حوزه نشر و مخاطبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مگر چقندرند که باید منتظر مواضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند تا ببینند سرانجام کار چه خواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->