افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

مسئولان، آماده خدمت به زائران

  • کد خبر: ۱۲۷۰۹۲
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
مسئولان، آماده خدمت به زائران
در آستانه شهادت امام‌رضا (ع) همکاری همه‌جانبه‌ای بین متولیان استانی و شهری برای خدمت به زوار در جریان است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ماتمی بزرگ شهر را فراگرفته و گوشه گوشه کوچه‌ها و خیابان‌ها رنگ سوگ به خود گرفته است. عزای رضا (ع) همانند همیشه جانسوز است و روز‌های پایانی صفر تلخ‌تر از ماه‌های دیگر برای مشهدی ها. پرچم سوگ امام مهربانی ها، گستره‌ای نه به وسعت یک شهر که سایه‌ای گسترانیده شده بر یک جهان دارد. روز‌های میزبانی مشهدی‌ها فرارسیده و این بار هم مردمان این دیار قرار است برای زائران پیاده و سواره عزادار، ولی نعمتشان سنگ تمام بگذارند.

پس از هفته‌ها برنامه‌ریزی برای میزبانی درخور از زائران علی‌بن موسی‌الرضا (ع) در دهه پایانی صفر و همکاری همه‌جانبه متولیان استانی و شهری برای ارائه خدمات در حوزه‌های رفاهی، فرهنگی، اسکان، تهیه ارزاق و حمل‌و‌نقل زائران، هم‌اکنون در روز‌های منتهی به شهادت این امام‌همام (ع) به‌تدریج شاهد حضور میلیونی عاشقان و دلدادگان امام‌هشتم (ع) از دور و نزدیک در بارگاه منور رضوی هستیم؛ عزادارانی که امسال پس از دو سال هجران و دوری از امامشان به علت همه‌گیری کرونا، با شور و اشتیاق وصف ناپذیری خود را به مشهد مقدس رسانده‌اند. به گفته جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان‌رضوی طبق پیش‌بینی‌ها از ابتدای دهه پایانی صفر تا شنبه این هفته بیش از سه میلیون نفر وارد مشهد شده‌اند و با نزدیک شدن به روز شهادت امام‌رضا (ع) به‌صورت تصاعدی بر شمار زائران بارگاه منور رضوی افزوده خواهد شد. در‌این‌راستا افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، مدیریت شهری و آستان‌قدس‌رضوی برای خدمات‌دهی مطلوب به زائران با اولویت بیشتری نیز دنبال‌ می‌شود.

تأمین ۲۰۰‌هزار نفر‌شب اسکان با‌همکاری هلال‌احمر

شهردار مشهد نیز درباره اقدامات مدیریت شهری در دهه پایانی صفر اظهار کرد: اقدامات شهرداری مشهد در چند محور عمده برنامه‌ریزی شده است. در موضوع حمل‌ونقل عمومی، ناوگان اتوبوس‌رانی خطوط منتهی به حرم‌مطهر رضوی تقویت و در روز شهادت امام رضا (ع) نیز همانند روز رحلت پیامبر اکرم (ص) به‌صورت رایگان سرویس‌دهی انجام می‌شود؛ همچنین زمان سرویس‌دهی نیز ۲۴‌ساعته شده است. سیدعبدا... ارجائی افزود: در بحث تاکسی‌رانی نیز اکیپ‌های نظارت سه‌برابر شده و در مترو سرفاصله کاهش محسوس و مدت زمان خدمات‌رسانی افزایش یافته است. علاوه‌بر‌این در‌صورت نیاز برای تخلیه در روز‌های پایانی، ناوگان شهری به کمک ناوگان برون‌شهری خواهد رفت.

وی ادامه داد: در حوزه خدمات شهری ۶‌هزار پاکبان به‌صورت سه شیفت وظیفه نظافت شهر را بر عهده دارند و به بیش از ۳۰۰ موکب در شهر کمک شده است و امیدوارم با فضاسازی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، فضای شهر نیز مناسب استقبال و پذیرایی از زائران باشد. ارجائی گفت: همچنین در هشت ورودی شهر، کمپ‌های استقبال از زائر مستقر شده و وظیفه نظافت جاده به شعاع ۱۰ کیلومتر از سمت مشهد برعهده شهرداری است. وی با اشاره به ایجاد ۱۴‌هزار جای‌پارک در هسته مرکزی شهر ادامه داد: ۷۰‌هزار اسکان اضطراری در بوستان‌ها و سایر ظرفیت‌های مدیریت شهری فراهم شده و با همکاری هلال‌احمر این ظرفیت تا ۲۰۰‌هزار نفر‌شب قابل افزایش است.

افزایش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز درباره فعالیت اتوبوس‌رانی و مترو در دهه پایانی صفر اظهار کرد: نزدیک به ۴۵۰ دستگاه اتوبوس از همه مناطق شهر به سمت حرم مطهر رضوی مسافران را جابه‌جا خواهند کرد و در‌صورت وجود کم و کاستی در خدمت به زائران و مجاوران، این تعداد افزایش خواهد یافت. سید‌خلیل منبتی بیان کرد: مترو نیز به‌صورت تمام‌وقت در خدمت مردم خواهد بود و در روز شهادت یک ساعت زودتر آغاز‌به‌کار می‌کند و یک ساعت دیرتر به فعالیت خود خاتمه خواهد داد.

۵ محور خدمات‌رسانی مدیریت شهری در دهه پایانی صفر

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: اقدامات حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد در دهه پایانی ماه صفر حول پنج محور تقسیم می‌شود که شامل رفت‌وروب و جمع‌آوری زباله، ایمنی، تأمین ارزاق، اسکان و تأمین سرویس بهداشتی می‌شود. علی‌نجفی افزود: در بخش ایمنی و آتش‌نشانی همه مکان‌های استقرار زائران اعم از رسمی و غیررسمی مورد بررسی و بازدید قرار گرفته و همه نواقص آن برطرف شده است. وی همچنین از پاک‌سازی هفت محور ورودی مشهد به‌منظور ارائه خدمات مطلوب به زائران حریم مطهر رضوی خبر داد و گفت: عملیات پاک‌سازی هفت محور ورودی شهر مشهد تا عمق ۱۰ کیلومتر توسط بیش از ۶۰۰ نفر از پاکبانان مشهدی صورت پذیرفت که این محور‌ها شامل محور‌های قدیم نیشابور، فریمان، سرخس، میامی، کلات، قوچان و جاده قدیم قوچان است.

برپایی ۹ ایستگاه راهنمای زائران

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز گفت: شهرداری مشهد بر حسب وظیفه ذاتی‌ای که برعهده دارد در راستای خدمت‌رسانی به زائران امام‌رضا (ع) از چند ماه پیش ستاد دهه آخر صفر را تشکیل داد و مقدمات میزبانی هر‌چه‌شایسته‌تر از زائران حضرت‌رضا (ع) را برنامه‌ریزی کرد. حسین باغگلی افزود: با مشارکت معاونت فرهنگی شهرداری مشهد ١۴٠ ایستگاه صلواتی و موکب در مسیر منتهی به حرم‌مطهر برپا شده است؛ همچنین ٩ پایگاه راهنمای زائر در اطراف حرم به‌صورت شبانه‌روزی فعال است.

وی با بیان اینکه ٢٠ گروه موکب در سواره رو‌ها برای راهنمایی زائران پیش‌بینی شده است، ادامه داد: ۷ هزار پرچم بیرقی و ٢٨‌هزار سازه فرهنگی با موضوعات مختلف از جمله نوشتن احادیث پیامبر‌اکرم (ص)، امام‌حسن‌مجتبی (ع) و امام‌رضا (ع) در شهر و محدوده حرم از دیگر اقدامات شهرداری مشهد است. باغگلی تأکید کرد: هشت ایستگاه برای استقبال از زائران پیاده در مبادی ورودی شهر و چهار ایستگاه استقبال از زائران سواره در مبادی ورودی شهر برپا شده که با مشارکت مردم، هیئت‌ها و تشکل‌ها به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

خطبه‌خوانی در حرم‌مطهر‌رضوی

آستان‌قدس‌رضوی نیز که یکی از کانون‌های محوری در مراسم عزاداری دهه پایانی صفر است همچون سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی در عزای امام‌رضا (ع) تدارک دیده است تا حال‌و‌هوای این روز‌ها را بیش از همیشه امام‌رضایی کند.

معاون اماکن متبرکه حرم‌مطهررضوی با اعلام جزئیات برنامه‌ها و مراسم دهه پایانی صفر گفت: هم‌زمان با شب ۲۹ صفر، به‌رسم هرساله آیین خطبه‌خوانی شب شهادت حضرت‌امام‌رضا (ع) با حضور نماینده، ولی فقیه در استان خراسان‌رضوی، تولیت آستان‌قدس‌رضوی، مسئولان، خادمان بارگاه منور رضوی و زائران و شیفتگان اهل‌بیت (ع) بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در صحن پیامبراعظم (ع) برگزار می‌شود.

به گزارش آستان‌نیوز، محمد توکلی با اشاره به برگزاری مراسم روز شهادت امام‌هشتم (ع) در صحن‌ها و رواق‌های مختلف حرم رضوی افزود: شام غریبان امام رضا (ع) نیز بعد از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود و خادمان بارگاه منور رضوی حرکت خود را از تقاطع شهید شوشتری خیابان نواب صفوی با لاله‌هایی در دست به سمت حرم مطهر رضوی و صحن انقلاب آغاز خواهند کرد. وی ادامه داد: به‌منظور بهره‌مندی هرچه بیشتر مخاطبان و شیفتگان حضرت‌رضا (ع)، این مراسم از شبکه‌های ملی صدا‌وسیما به روی آنتن می‌رود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->