سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

طالبان واژه «دانشگاه» را از تابلوی دانشگاه هرات حذف کردند

  • کد خبر: ۱۲۷۴۷۳
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
طالبان واژه «دانشگاه» را از تابلوی دانشگاه هرات حذف کردند
طالبان در اقدامی عنوان فارسی دانشگاه را به این بهانه که تنها واژه پوهنتون در قانون آمده از تابلو ورودی دانشگاه هرات حذف کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ طالبان در دانشگاه هرات تابلو جدید نصب کرده و در آن تنها از واژه پشتوی «پوهنتون» استفاده شده است.

دانشگاه هرات طی چندسال گذشته به‌دلیل جنجال بر سر واژه‌های «دانشگاه» و «پوهنتون» بدون تابلو بود.

طالبان واژه «دانشگاه» را از تابلوی دانشگاه هرات حذف کردند

طالبان به‌تازگی تابلو جدید را بر دروازه دانشگاه هرات نصب کرده که‌ در آن تنها «پوهنتون هرات» نوشته شده و واژه فارسی دانشگاه نادیده گرفته شده است.

واژه «دانشگاه» در گذشته نیز با مخالفت‌هایی مواجه بود و باعث درگیری فیزیکی میان دانشجویان شده بود.

طی سال‌های اخیر، موافقان واژه «دانشگاه» اجازه نصب تابلو با واژه پشتوی «پوهنتون» را ندادند و دانشگاه هرات بدون تابلو بود. هرات از ولایت‌هایی است که ساکنان آن عمدتا فارسی‌زبان هستند.

طالبان واژه فارسی «دانشگاه» را از تمام تابلوهای دانشگاه‌های افغانستان حذف کرده‌اند. به‌تازگی تابلو فارسی دانشگاه بغلان را نیز پایین کرده‌اند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان می‌گوید که در قانون تنها پوهنتون ذکر شده، واژه دانشگاه‌ رسمیت ندارد.

«احمد تقی»، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی طالبان در واکنش به انتقادها درباره‌ حذف عنوان «دانشگاه» از سر در دانشگاه‌ها، گفته است که در قانون تنها واژه پشتوی «پوهنتون» ذکر شده است.

وی در پیامی گفت که تنها اصطلاحی که در قانون تحصیلات عالی ذکر شده، آن «پوهنتون» است و واژه «دانشگاه» وجود ندارد.

تقی می‌گوید که این قانون در دوره دولت گذشته افغانستان نیز وجود داشته است.

این اقدام طالبان با واکنش گسترده روبرو بوده و افراد مختلف اعلام کردند که دری و پشتو همزمان زبان رسمی افغانستان است و هیات حاکمه افغانستان باید جلوی اقدامات مشابه را بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->