نحوه محافظت از عکس و فیلم‌های شخصی در گوشی موبایل تعداد گوشی‌های اپل ۲۰ درصد کاهش یافت نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد رفتار‌های مجرمانه آنلاین در میان جوانان تقریباً عادی شده است قدرت شگفت‌آور چت‌بات شرکت OpenAI در نوشتن مقاله سخنان رهبری درباره تولید علم، پیشرفت فناوری، اقتدار علمی و نهضت نرم افزاری | به مناسبت هفته پژوهش و فناوری هدست واقعیت ترکیبی اپل چه زمانی عرضه می‌شود؟ با قابلیت‌های مخفی مرورگر مایکروسافت اج آشنا شوید دانشمندان چطور می‌توانند ثابت کنند ما در یک دنیای شبیه‌سازی‌شده زندگی می‌کنیم؟ آغاز پرورش گوجه فرنگی در ایستگاه بین‌المللی فضایی ایلان ماسک حاضر است تراشه نورالینک را در مغز یکی از فرزندانش قرار دهد یک واکسن تجربی HIV در فاز اول آزمایش انسانی بسیار موفق عمل کرده است روش جدید سامسونگ برای افزایش امنیت حسگر اثر انگشت تا سال ۲۰۲۵ می‌آید اسپیس ایکس مجوز پرتاب ۷۵۰۰ ماهواره استارلینک دیگر را گرفت این پردازشگر چینی می‌تواند تصاویر شما را با دقت بالایی به نسخه انیمه‌ای تبدیل کند برترین شرکت‌های تولید خودرو برقی + ده خودرو برقی برتر دنیا گوشی‌های مختلف چه زمانی به‌روزرسانی اندروید ۱۳ را دریافت خواهند کرد؟ با حکم دادگاه، تلگرام مجبور به افشای اطلاعات ادمین یک کانال شد بهترین ابداعات بشر در سال ۲۰۲۲ | جیمز وب و استارلینک در فهرست برترین‌های مجله تایم تا پایان ۲۰۲۲ یک میلیارد مشترک در جهان به شبکه 5G متصل خواهند شد

• ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
شواهد جدید از وجود آب مایع در مریخ
دانشمندان مدت‌هاست که می‌گویند چیزی در زیر یخ‌های قطب جنوبی مریخ وجود دارد، اما هنوز در این زمینه با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند. یک مطالعه به تازگی دوباره ایده وجود آب مایع در زیر سطح قطب جنوب سیاره سرخ را بررسی کرده و شاید بتواند توضیح بدهد که چرا این آب می‌تواند حالت مایع داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، وجود آب مایع در مریخ امیدها برای یافتن زندگی میکروبی در این سیاره را افزایش می‌دهد. تحقیقی که چند روز پیش در ژورنال Nature Astronomy منتشر شده، احتمال وجود آب مایع در این سیاره را مطرح می‌کند. تیمی از پژوهشگران بین‌المللی به رهبری دانشمندی از دانشگاه کمبریج بدون اتکا به رادار به اولین مدرک مستقل مبنی بر وجود آب مایع زیر یخ‌های قطب جنوب سیاره سرخ دست یافته‌اند.

آن‌ها با استفاده از اندازه‌گیری‌های توپوگرافی سطح قطب جنوب و مدل‌سازی‌های کامپیوتری به این نتیجه رسیدند. این مطالعه دریافت که موج‌وارگی‌های سطح مریخ شبیه موج‌وارگی‌های دریاچه‌های یخی در زمین است. این جا بود که محققان با استفاده از مدل‌سازی‌های کامپیوتری شبیه‌سازی‌هایی را از جریان یخ‌ها ایجاد کردند تا مشخص کنند که اگر آب مایع در زیر سطح وجود داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد. آن‌ها همچنین وجود گرمای بخش‌های داخلی خود سیاره را شبیه‌سازی کردند.

شواهد جدید از وجود آب مایع در مریخ

«نیل آرنولد»، محقق ارشد این پژوهش از موسسه تحقیقات اسکات پولار دانشگاه کمبریج می‌گوید: «ترکیب شواهد جدید توپوگرافی، نتایج مدل‌های کامپیوتری و داده‌های راداری این احتمال را خیلی بیشتر می‌کند که حداقل یک ناحیه آب مایع زیر یخ‌های امروزی مریخ وجود داشته باشد و سیاره سرخ هنوز از نظر گرمایش درونی خود فعال باشد و همین گرما آب را زیر یخ‌ها مایع نگه داشته باشد.»

با این حال، «دن لالیچ» از دانشگاه کورنل که پیش‌تر تحقیقی را درباره آب‌های مریخ انجام داده بود، می‌گوید وجود موج‌وارگی‌های سطح این سیاره می‌تواند دلایلی به جز وجود آب مایع داشته باشد. او شک دارد که مریخ گرمای لازم برای مایع نگه داشتن آب‌های زیر سطحی را فراهم کند و احتمالا تا زمانی که دریل‌های بزرگ برای حفاری به مریخ فرستاده نشوند، دانشمندان در این زمینه به اتفاق نظر با یکدیگر نخواهند رسید.