به گزارش شهرآرانیوز، معلم به عنوان محوریترین و مؤثرترین عنصر در آموزشوپرورش، نقش اساسی در کیفیت و عدالت آموزشی دارد و تأمین معلمان توانمند و با انگیزه متناسب در یک محدوده کیفی از جمله شاخصهای عدالت محوری نظام آموزشی محسوب میشود.
در حال حاضر و بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، جذب نیرو برای آموزشو پرورش باید از مسیر دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شود. جهت تأمین و تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، از دو روش دوره چهارساله با پذیرش از دیپلم و دوره مهارت آموزی یک ساله با پذیرش از کارشناسی و از طریق آزمون استخدامی استفاده میشود و هر دو گروه پذیرفتهشده، دورههای معلمی در دانشگاه فرهنگیان را میگذرانند.
دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۱ با ظرفیت پذیرش ۲۵ هزار دانشجو آغاز به کار کرد. در ابتدای تأسیس دانشگاه فرهنگیان امید زیادی وجود داشت که این دانشگاه بتواند با ارتقای توانمندی، مدارج تحصیلی و تربیت معلم مورد نیاز، تحول عظیمی در شأن و جایگاه علمی و منزلت معلمان ایجاد کند؛ اما این دانشگاه طی چند سال فعالیت، نه گام مؤثری در ارتقای مدارج علمی معلمان برداشت و نه حتی توانست معلمان مورد نیاز را به طور تخصصی تربیت کند.
بر اساس آمارها در سال ۱۴۰۰، از حدود ۴۰۰ هزار معلم جذب شده طی ۱۰ سال اخیر، حدود ۳۰ درصد آنها (کمتر ۱۳۰ هزار نفر) از طریق دوره چهارساله تربیت شدند و مابقی آنها (بیش از ۷۰ درصد) از طریق جذب و تبدیل وضعیت آموزشیاران، معلم حقالتدریس و آزمون استخدامی جذب شدهاند.
چندی پیش وزیر آموزش و پرورش در گفتوگویی با ایسنا، خبر از برنامه وزارت آموزش و پرورش برای احیای دانشگاه فرهنگیان داد و در ترسیم وضعیت این دانشگاه در زمان ورودش به این وزارتخانه گفت که «دانشگاه فرهنگیان را در شرایطی تحویل گرفتیم که حدود ۵۰ هزار دانشجو را جذب کرده بودند و برایش جا نداشتند؛ دوسال در شرایط کرونایی بودیم و آموزشها غیرحضوری بودند. کار خوبی برای جذب دانشجو انجام داده بودند، اما فضا و ظرفیت دانشگاه برای پذیرش هم مهم است.»
یوسف نوری از در اختیار قرار دادن بیش از ۱۰۰ هزار مترمربع از فضاهای آموزشوپرورش در اختیار دانشگاه فرهنگیان برای حل مشکل خوابگاه و کلاسهای آموزشی دانشجویان خبر داده و گفته بود که «امسال هم ۲۵ هزار دانشجوی جدید جذب کردیم و روند پذیرش دانشجو را متوقف نکردیم.»
رضا مراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در مراسم افتتاحیه ساختمان شماره ۲ ورامین پردیس زینبیه دانشگاه فرهنگیان استان تهران اخبار خوبی در این زمینه داشت و اعلام کرد که در مدت پنج ماه با همت تمامی ارکان آموزش و پرورش ۲۵۰ هزار مترمربع فضا به این دانشگاه افزوده شد، خرسندم که با این افتتاح، فضایی برای تربیت معلم ایجاد شد که لحظه لحظه کارکردن درآن خیر برای فرد و آینده کشور است.
وی افزود: اگر کشور بخواهد در امر تربیت معلم به حدی برسد که مدنظر رهبر معظم انقلاب است ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید سالی۵۰ هزار دانشجو بوده و همزمان ۲۰۰ هزار دانشجو داشته باشد. این در حالی است که با سطحی نگری قریب ۱۰ سال، مراکز تربیت معلم تعطیل شد به هر دلیلی از امر تربیت معلم، تربیت معلم الخیر که امری تخصصی است، غفلت کردیم و سالها انجامید تا درک کنیم عالم با معلم متفاوت است.
طبق اعلام رئیس دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه امسال ۴۰ هزار معلم تحویل آموزش و پرورش داده است و در حال حاضر بیش از ۹۵ هزار دانشجومعلم در حال تربیت دارد.
سیاست جاری وزارت آموزش و پرورش طبق اظهارات یوسف نوری، حرکت به سمت تبدیل شدن از سطح یک دانشگاه معمولی به یک دانشگاه جامع تربیت معلم است. وی در این باره گفته «پیشبینی کردهایم که از این پس اگر کسی بخواهد از دانشگاه فرهنگیان فارغالتحصیل شود، شش مهارت را کسب کرده باشد که در حیطه ساحتهای تربیتی ششگانه ما قرار میگیرد.»
صحرایی نیز در این باره گفت: ویژگیهای معلم تربیت شده در دانشگاه فرهنگیان متفاوت از دانش آموختگان دیگر دانشگاهها است. معلم این دانشگاه باید دستکم شش مهارت ویژه، متناسب با شش ساحت تحول بنیادین را کسب کند. کسب مهارتهای نرم، اهل ارتباط، گفتگو، مناظره و نقد بودن از صفات مورد نیاز معلم شایسته است. در دانشگاه فرهنگیان و بهویژه برای دانشجومعلمان مهارتهای نرم همانند سخنرانی، مناظره، نقد و نظریه پردازی به طور ویژه مورد توجه خواهد بود.
وی معلم را تولید کننده قدرت نرم و دانشگاه فرهنگیان را محل تولید قدرت نرم جمهوری اسلامی دانست و گفت: ساخت آینده کشور در گروی ساخت مراکز تربیت معلمان است. تربیت معلمی که فرزندان به عنوان بزرگترین سرمایه زندگی را بدون هیچ دغدغهای به او بسپارید، در این دانشگاه اتفاق میافتد و چه سرمایه بالاتر از دانشگاه فرهنگیان. مراکز تربیت معلم محلی است که میتوان از امروز آن، آینده ایران را فهمید. مراکز تربیت معلم را جدی بگیریم، هر کشوری این کار را کرده، ثمره آن را نیز دیده است.
وی با تاکید بر اینکه تربیت معلم باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد، اظهار کرد: معلمِ تربیت معلمی، اکنون یک برند است، چون مراکز تربیت معلم، در این راستا سرمایه گذاری شده و معلم را برای این کسب مهارت تربیت میکند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اتفاقات اخیر با بیان اینکه این روزها بیش از هر زمان دیگری به اهمیت تعلیم و تربیت پی میبریم تصریح کرد: اهمیت تعلیم و تربیت اجتماعی باید در دانشگاه فرهنگیان به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
منبع: ایسنا