ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

مهلت قانونی دولت برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان چه زمانی است؟

  • کد خبر: ۱۳۱۲۵۸
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
  • ۲۹
مهلت قانونی دولت برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان چه زمانی است؟
سازمان برنامه و بودجه در تازه‌ترین اطلاعیه خود درباره زمان پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته در سال ۱۴۰۰ اعلام کرده است که ۲۱درصد از کل اعتبار مورد نیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۰ ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها به این وزارتخانه پرداخت شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، با توجه به زمان بر شدن پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته در سال ۱۴۰۰ این سوال پیش می‌آید که اساسا از نظر قانونی دولت چه زمانی باید این پاداش را به بازنشسته‌ها پرداخت کند.

در سالیان اخیر همواره شاهد نارضایتی اغلب کارکنان بازنشسته دولت به ویژه فرهنگیان بازنشسته نسبت به تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت بوده ایم.

بررسی شرایط اقتصادی و به ویژه تورم حاکم بر اقتصاد کشور علت اصلی نارضایتی بازنشسته‌ها در پرداخت پاداش پایان خدمت آن‌هاست. تورم نقطه به نقطه در مهر ماه ۱۴۰۱ بر اساس آمار اعلامی از سوی مرکز آمار ایران ۴۸.۶ درصد بوده است.

به زبان ساده برای خرید یک کالا و خدمت مشخص در مهر ماه امسل نسبت به مهر ماه سال گذشته باید ۴۸.۶ درصد هزینه بیشتری پرداخت کنیم و این در حالی است که طی این مدت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته پرداخت نشده است و اکنون بعد از یکسال تاخیر رقم پرداخت نیز قرار نیست افزایش پیدا کند و جریمه دیرکردی هم به آن تعلق نمی‌گیرد.

فرصتی قانونی پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان چقدر است؟

قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۵/۰۲/۲۶ در ۳ ماده و ۳ تبصره تدوین شده است. متاسفانه در این قانون ماده جداگانه و مشخصی که به صراحت ضرب العجلی برای دولت تعیین کرده باشد وجود ندارد.

با وجود این بررسی ماده یک این قانون حائز نکته مهمی است. در ماده یک این قانون به صراحت نوشته شده است: «به هنگام بازنشستگی، از کارافتادگی یا فوت در مقابل کلیه سوابق خدمت دولتی به ازای هر سال خدمت معادل یک ماه آخرین حقوق و فوق العاده‌های دریافتی که مالک کسور بازنشستگی است به عنوان پاداش پایان خدمت پرداخت می‌شود.»

متن کامل ماده یک  قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۵/۰۲/۲۶ به شرح ذیل است:

«ماده ۱ - به کارکنان رسمی، ثابت و دارای عناوین مشابه وزارتخانه ها، موسسات و شرکت‌های دولتی مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب ۱۳۷۰ - نیرو‌های مسلح جمهوری اسالمی ایران و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مشمول مقررات استخدامی هیأت علمی دانشگاه تهران به هنگام بازنشستگی، از کارافتادگی یا فوت در مقابل کلیه سوابق خدمت دولتی به ازای هر سال خدمت معادل یک ماه آخرین حقوق و فوق العاده‌های دریافتی که مالک کسور بازنشستگی است به عنوان پاداش پایان خدمت پرداخت می‌شود. خدمت مازاد بر سی سال در پرداخت پاداش موضوع این قانون قابل احتساب نخواهد بود.»

به طور مشخص در این ماده عبارت «به هنگام بازنشستگی» قید شده است. همانطور که از معنی تحت الفظی این کلمه مشخص است دولت موظف است به هنگام بازنشستگی پاداش پایان خدمت فرهنگیان و البته تمامی کارکنان خود را پرداخت کند و قانون مهلت مشخصی برای به تاخیر انداختن این مهم را تعیین نکرده است.

متن کامل قانون پرداخت پاداش پایان خدمت کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۵/۰۲/۲۶

قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب ۲۶,۰۲,۱۳۷۵ با اصالحات و الحاقات بعدی

ماده ۱ - به کارکنان رسمی، ثابت و دارای عناوین مشابه وزارتخانه ها، موسسات و شرکت‌های دولتی مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب ۱۳۷۰ - نیرو‌های مسلح جمهوری اسالمی ایران و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مشمول مقررات استخدامی هیأت علمی دانشگاه تهران به هنگام بازنشستگی، از کارافتادگی یا فوت در مقابل کلیه سوابق خدمت دولتی به ازای هر سال خدمت معادل یک ماه آخرین حقوق و فوق العاده‌های دریافتی که مالک کسور بازنشستگی است به عنوان پاداش پایان خدمت پرداخت می‌شود. خدمت مازاد بر سی سال در پرداخت پاداش موضوع این قانون قابل احتساب نخواهد بود.

تبصره ۱ - در صورتی که سابقه خدمت مستخدم از سی سال کمتر باشد، پاداش به نسبت سال‌های خدمت محاسبه و پرداخت می‌شود. در این محاسبه کسر سال معادل یک سال منظور می‌شود.

تبصره ۲ - در صورت فوت مستخدم، پاداش موضوع این ماده به وراث قانونی مستخدم متوفی، موضوع ماده) ۸۶) قانون استخدام کشوری تعلق می‌گیرد.

تبصره ۳ -به مستخدمان شاغل که شهید، از کارافتاده یا فوت شوند، پاداش موضوع ماده) ۱) به طور کامل پرداخت می‌شود

ماده ۲ - به ازای هر بار محکومیت اداری در ده سال آخر خدمت، یک ماه از پاداش پایان خدمت مستخدم کسر میشود

ماده ۳ - در موارد زیر به کارکنان موضوع ماده) ۱) یا ورثه بالفصل آنان، معادل بیست برابر حداقل حقوق مبنای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکناندولت مصوب ۱۳۷۰ به عنوان کمک هزینه پرداخت میشود. - کمک هزینه ازدواج در مورد ازدواج دائم خود و فرزندان مستخدمین شاغل، بازنشسته از کار افتاده و متوفی فقط یک بار حسب مورد. - کمک هزینه در مورد فوت مستخدم شاغل، بازنشسته و افراد تحت تکفل وی.

تبصره - مشموالن قانون کار از این لحاظ تابع مقررات و ضوابط مربوط به خود هستند.

قانون فوق مشتمل بر سه ماده و سه تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و ششم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و پنج مجلس شورای اسالمی تصویب و در تاریخ ۲۷/ ۲ / ۱۳۷۵ به تایید شورای نگهبان رسیده است.  رئیس مجلس شورای اسالمی - علیاکبر ناطق نوری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۸
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
0
7
شما را بخدا بس است دیگر اینقدر بازنشستگان را تکریم نکنید .شعار ریاست جمهوری و رییس جمهور های قبلی تکریم و تجلیل معلم و با بازنشستگان بود که بعد انتخابات به تبعیض و تحقیر بدل می‌شود
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
0
5
متاسفانه تاکنون مجلس که داعیه‌ی انقلابی‌گری دارد اما در رابطه با پاداش پایان خدمت ما بازنشستگان فرهنگی سال 1400بسیار ضعیف دولت‌مدارانه و بی منطق و غیرمنطقی و هواخواه دولت عمل نموده است...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
0
8
واقعا جای تاسفه که بعد از یکسالو نیم پاداش بازنشسته رو تیکه ای میدن تازه 21در صد ریختن مابقی رو مشخص نیست کی پرداخت کنن اخه این پول دیگه ارزشی داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
2
7
در اینکه خیلی بی آبرو هستید شک نکنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
0
4
۸۰درصد پاداشمون رو کی پرداخت مکنیدما نیاز داریم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
0
5
چرا باما بازنشسته ها فرهنگی این کار را می کنید مثل گداها با ما رفتار می کنید ۲۱درصد واریز کردید با این تورم بعد از یک سال خجالت نداره ما هم ایرانی هستیم همه اداراجات دیگد بعد از یک ما ه یک جا میدن ما چه گناهی کردیم فرهنگی شدم
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
0
4
بی معرفت ها در نظام بی نظم ما بازنشستگان فرهنگی سال ۱۴۰۰ را نه اینکه مراسم پاس‌داشتی برایمان برگزار ننمودند بلکه پاداش ما که حقتان بود را نیز قسط بندی کردند خدا شاهد اعمال خیر و شر همه‌ی ماست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
0
2
ما بازنشستگان بعد 30سال کار. دیگر ثمری برای دولت نداریم که به فکرما باشد
معلم باز نشسته
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
2
باتشکر فراوان که این قدر به بازنشستگان ان هم فرهنگیان باز نشسته اهمیت میدهید و تشکر که بعد از ۱۳ ماه ۲۰ درصد را زحمت کشیدید ودادید از این که ما را مهم میدانید وبه ما خیلی خیلی بها دادید تشکر میکنیم
صیاد عبدلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
1
3
سلام چرا پاداش معلمان بازنشسته را نمی‌دهی من به خاطر پول باید بیام در خونه ات را بزنم.جای بسی افسوس!
زهره
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
0
2
دولت باید موظف باشد حقوق فرهنگیان را تا زمان پرداخت کامل پاداش خدمت همانند شاغلان محاسبه و پرداخت نماید و میزان حقوق بازنشستگی از روز پرداخت کامل پاداش تعیین شود نه اینکه معلم باز نشست شود دولت هر وقت دلش خواست پاداش را به هر شکلی که دلش می خواهد پرداخت کند این که نمی شود صریح قانون است که پاداش به هنگام بازنشستگی پرداخت شود نه سالها بعد !
واله
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
0
4
چرا درحق باز نشستگان ظلم می شود با این تورم لجام گسیخته پاداش انها پرداخت نشده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
0
3
آقای برنامه بودجه اگر ادره یا با نک می شد همی این میگفتید مالیات که جمع شد حال چرا پرداخت نمی کنی من برای ازدواج فرزندم از بانک وام مضاربه گرفته والی الان ماندم توش از یک طرف می گید ازدواج
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
0
1
پاداش یک فرهنگی بعد از دو سال آن هم خرد خرد به چه درد میخورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
0
4
پاداش فرهنگیان بازنشسته بعد از یکسال آقای رئیسی رسیدگی کنید حقمان را سریعتر واریز نمایید
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
0
3
سلام یادتان باشدبامعلمین وچه شاغل وچه بازنشسته چکارمیکنید موقع انتخابات یکجوردیگه حرف میزنیدوخودتان راخادم فرهنگیان میدانیداماانتخاب که شدید بکلی فرق میکنید مایکرو هستیم ولی بدانید هرطورعمل کنید ماهم مثل خودتان .پس پاداش پایان خدمت ماراواریزکنید
بازنشسته فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
0
3
ایکاش در دیزی ما باز نمی بود
یا کاش که در گربه کمی شرم وحیابود
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
0
3
لعنت به هر کسی که حق فرهنگیان مظلوم را که به هر نحوی ازانحاء ضایع می کنند .لعنت لعنت لعنت
ناشناس
Germany
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
3
نه یک بار بلکه هزاران بار میگویم
حیف آن عمر که تلف شد حیف آن عمر که معلم بودم
hoseib
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
0
2
سلام
اقایان،خانوم ها
تا کی سوکت تا کی دهن بسته
تا کی ظلم تا کی مظلوم بودن تا کی بی ارزش بودن
هر روزی که میگذره ارزش ما میاد پایین پول بدرک
تا کی سکوت دیگه خرشون از پل گذشت هرکاری میخان با معلم بازنشسته میکنن یکسال از بازنشستگی معلمان اواره گذشت
۲۶۰ملیون شده۲۶ملیون ارزشش سکوت بسه خار و خفیف بودن بسه بیچاره بودن بسه صداتونو ببرید بالا تا بلکه یه انسانی ادمی فهمیده ای با شعوری صداتونو بشنوه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
0
2
این ششم ابتدایی حالیش نیست بازنشسته عمرشو گذاشته جونشو گذاشته نباید پاداشش را مثل خمس و زکات یک پنج و یک دهم بدن
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
1
لطفاقبل ارمرگمون پاداش روواریزکنیدتاخودمون مقداری طعم شادی روبچشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
0
دولت باید پاداش پایان خدمت فرهنگیان را به صورت یکجا پرداخت می نمود اما پرداخت قطره چکانی یه نوع ظلم آشکار به جامعه فرهنگیان بوده و میباشد چون عصر عصر فرمانروایی فرهنگ
است اگر فرهنگ ملتی درست شود همه چیز کشور درست میشه اگر واقعا به فکر کشور مان باشیم باید به آموزش و پرورش که معلمان بدنه اصلی اش می باشند بهای مضاعف دهیم.....
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
0
پاداش ما را ندادند تا بتوانند رتبه بندی. ا اجرا کنند البته باید رتبه بنذی را در پاداش ما تاثیر بدهند بی انصاف ها
فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
0
افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری ماه گذشته در مجلس شورای اسلامی مصوب شد اما اجرای آن معطل تامین اعتبار ماند. برای بازنشستگان فرهنگی بعد از شهریور ۱۴۰۰، احکام رتبه بندی معلمان در ماه جاری صادر خواهد شد؛ این بازنشستگان مزایای رتبه بندی را از آذر دریافت خواهند کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
0
0
اگرصلاح میدانید وسودیکجای پول پاداش فرهنگیان راخوردید وبستون هست واریزکنید بااینهمه معادن، نفت، دریا حتی خاک ایران، دیگه بس نیست این مقدا ناچیزراهم ازمادریغ می دارید مانیز درجامعه جوردیگزدریغ خواهیم کرد.?؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
0
0
سلام
موقعیکه از پادگان نیرو می‌آورند و وزیر آموزش و پرورش میشه یارییس برنامه و بودجه همین هست؟
همه بازنشستگان تنها راهی که ما داریم به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم چون به گفته خودشان تورم ۴۸.۵ هست که البته ۲۰۰درصد هم بیشتراست
عبداللە
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
0
0
مافرهنگیان علی الخصوص 1400باید انگشت شصت خودمان قطع کنیم کە بە ناحق وبا آن خیانت کردیم. ازماست کە برماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
0
0
نمیدانم به چه زبانی بگویم،شما را به خدا حق بازنشستگان زحمتکش را پرداخت کنید.چقدر صبر کنیم تا حقمان را بگیریم.ما به این پول احتیاج داریم.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->