نمایشگاه کتاب چقدر فروخت؟ آغاز سریال جدید رضا عطاران، عباس جمشیدی‌فر و بهزاد خلج نگهداری از ۹۹ کتاب نایاب ترجمه انگلیسی شاهنامه فردوسی در کتابخانه آستان قدس رضوی رئیس‌جمهور در پیامی برای روز بزرگداشت فردوسی: زبان فارسی آینه فرهنگ مشترک اقوام ایران‌زمین است رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی شناسنامه‌ای از اصالت و هویت ما است یک کتاب جادویی برای فردوسی در نمایشگاه تهران | شاهنامه سه بعدی ویژه کودکان برای نخستین بار رونمایی شد + فیلم مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴)+فیلم علی‌محمد مؤدب: شعر، جان‌پناه تمدن ایرانی است | بازآفرینی فردوسی‌ها مانع اسیدپاشی فرهنگی می‌شود تشویق ۵ دقیقه‌ای برای «ماموریت غیرممکن» تام کروز نقدپذیری به سبک فراستی؛ «هیچی، مزخرف می‌گویند» فروش ۳۵۰ میلیاردی در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران اعتراض کارکنان جشنواره فیلم کن به وضعیت حقوقی خود نام‌آوران شاهنامه بر روی پرده تبارشناسی آمدند ابراز همدردی و اظهارات رئیس صداوسیما در بازدید از محل انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: لزوم احیای سازمان کشور‌های فارسی‌زبان با محوریت مشهد معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی: نباید بین هویت ملی و مذهبی تقابل ایجاد کرد | شاهنامه ظرفیتی مغفول در گردشگری فرهنگی رئیس انجمن نسخ خطی ایران از روشی جدید برای تعیین قدمت اسناد خبر داد نقالی، صدای امروزِ فردوسی | گفت‌وگو با پریسا سیمین‌مهر، نقال بین‌المللی شاهنامه فردوسی
سرخط خبرها

نگذاریم سینما بمیرد

  • کد خبر: ۱۳۳۳۹۸
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
نگذاریم سینما بمیرد
سینما رفتن برای دهه شصتی‌ها خاطره شیرینی بود که با گرفتن رضایت نامه از والدین و ذوق تماشای فیلم سینمایی بر آن پرده بزرگ با تصاویر هیجان انگیز و صدای خنده‌های بلند و بی خیالی‌های کودکانه همراه بود.

سینما رفتن برای دهه شصتی‌ها خاطره شیرینی بود که با گرفتن رضایت نامه از والدین و ذوق تماشای فیلم سینمایی بر آن پرده بزرگ با تصاویر هیجان انگیز و صدای خنده‌های بلند و بی خیالی‌های کودکانه همراه بود.

بزرگ‌تر که شدیم، سینما برای برخی از ما جنبه سرگرمی پیدا کرد و برای برخی، خاستگاه انعکاس مسائل اجتماعی شد و برای برخی، دنبال کردن ابرقهرمان‌هایی که در فیلم‌ها نقش می‌آفریدند. ژانر‌های سینما، مخاطبان خود را داشتند؛ علاقه مندانی پروپاقرص که در گیشه‌های شلوغ، شیفتگی شان به سینما کم نشده بود. در سال‌های اخیر که یک باره کرونا زندگی مردم را در ابعاد مختلف خود تحت تأثیر قرار داد، سینما نیز در سبد خانوار رفته رفته کمرنگ شد.

برخی‌ها پیشرفت فناوری و رونق گرفتن سینمای خانگی و دسترسی آنلاین به فیلم‌ها را یکی از دلایل کم رونقی سینما می‌دانند و گروهی، شرایط اقتصادی امروز و زیاد بودن هزینه بلیت سینما را از دیگر دلایل مطرح می‌کنند. گروه دیگری هم ورود ستاره‌های سینما به سریال‌های خانگی را از دیگر دلایل استقبال نکردن از سینما‌ها می‌دانند؛ چون دیگر نیاز نیست حتما به سینما برویم تا بتوانیم بازی سلبریتی موردعلاقه مان را ببینیم؛ سینمایی که حتی کیفیت فیلم‌های کمدی اش نیز درمقایسه با سال‌های قبل، نتوانسته است گیشه هایش را نجات بدهد.

اگرچه برخی نیز بر این باورند که سختگیری‌ها و ممیزی‌های سال‌های اخیر و مبهم بودن خطوط قرمز بر سینما اثرگذار بوده است و سینمایی که باید آیینه مسائل اجتماعی باشد، دیگر چنان که باید و شاید، نمی‌تواند این مسئولیت را به خوبی ایفا کند.

ازسوی دیگر ذائقه مردم نیز شاید مانند دهه‌های قبل، پذیرای فیلم‌هایی نیست که از درد و رنج و فقر و... بگوید؛ زیرا مخاطبان به دنبال حال خوب هستند نه افزودن رنج مضاعفی بر رنج هایشان. به نظر می‌رسد واکاوی سینمای درحال احتضار ازسوی سینماگران و جامعه شناسان و مسئولان مرتبط، نیازمند تأملی جدی است. نگذاریم سینما بمیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->