دلیل تعلیق مجدد استقلال در بورس تا پایان آبان ۱۴۰۱

  • کد خبر: ۱۳۳۴۴۴
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
دلیل تعلیق مجدد استقلال در بورس تا پایان آبان ۱۴۰۱
صبح امروز دوشنبه ۱۶ آبان ماه فرابورس ایران طی یک اطلاعیه از طریق سامانه کدال اعلام کرد که نماد باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال در بازار معاملاتی فرابورس مجددا تا ۲۹ آبان ۱۴۰۱ مسدود شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس اطلاعیه درج شده در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران موسوم به کدال نماد استقلال بر اساس قوانین مسدود شده است. این اطلاعیه به شرح ذیل است:

«پیرو تعلیق نماد معاملاتی، موضوع بند ۷ ماده ۱۳ مکرر ۲ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران به اطلاع میرساند؛ با توجه به عدم رفع ابهام، تعلیق نماد معاملاتی به استناد تبصره ۱ ماده مذکور حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ ادامه می‌یابد.».

علت مسدود شدن پنجره معاملات «استقلال» در بورس

به زبان ساده باید بگوییم که علت تعلیق نماد استقلال در بازار سرمایه عدم ارائه و بررسى صورت هاى مالى بوده است. اما پشت پرده این ماجرا و عدم شفافیت یک بی انضباطی مالی گزارش شده است.

استقلال از طریق پذیره نویسی در فرابورس ایران درآمد ۳۵۸ میلیاردی به جیب زد. اما بر اساس قوانین این درآمد‌ها باید طبق مصوبات کمیته مصارف باشگاه هزینه می‌شد و گویا این اتفاق رخ نداده است و البته باشگاه درباره نحوه هزینه کرد این درآمدها شفاف سازی نکرده است.

چگونگی رفع تعلیق نماد باشگاه استقلال از زبان حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی:

در میان نکاتی که حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی درباره این موضوع به زبان آورده چه نکته حائز اهمیت است. او گفته است: «ما نمی‌گوییم فسادی اتفاق افتاده یا موارد دیگر، ولی این تخلف به مراجع ذیربط اعلام و پیگیری می‌شود که چرا این اتفاق افتاده است. هر افزایش سرمایه طرح توجیهی داشته و مشخص بوده که باید کجا سرمایه گذاری شود. ما باید ببینیم واقعا صرف بدهی شده یا خیر و این که صرفا ادعا است. دوم اینکه باید ببینیم صرف چه بدهی شده است؟ به چه ترتیب و با چه مناسباتی بوده؟ مثلا اگر ۱۰ نفر بودند، چرا به الف پرداخت شده و به ب پرداخت نشده؟ این تصمیم ۱۵۶ میلیاردتومان مغایرت ایجاد کرده است.».

نماد «استقلال» بر اساس چه قانونی مسدود شد؟

بر اساس اطلاعیه فرابورس ایران، نماد «استقلال» با استناد به تبصره یک بند ۷ ماده ۱۳ مکرر ۲ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران تعلیق شده است. اما در متن این قانون چه نکاتی آمده است؟

ماده ۱۳ مکرر ۲: توقف و بازگشایی نماد‌های معاملاتی در بازار پایه فرابورس شامل احکام زیر است:

بند ۷: در موارد زیر فرابورس ایران نماد معاملاتی را حداکثر به مدت ۱۰ روز کاری تعلیق و موضوع را حسب مورد از طریق فرم ف ب-۱۳ به عموم اطلاع رسانی می­نماید.

تبصره ۱: در صورت عدم رفع ابهام، کمیته درج می­تواند تعلیق نماد معاملاتی را حداکثر تا دو دوره ۱۰ روزه کاری دیگر ادامه دهد. پس از آن، ضمن انتشار فرم ف ب-۱۵ نماد معاملاتی با تصمیم کمیته درج در همان تابلو یا تابلوی پایین ­تر بازگشایی می­گردد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->