قدیمی ترین اسیر جهان باز هم توسط اسرائیل آزاد نشد + جزئیات افزایش ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری یارانه‌بگیران از اردیبهشت ۱۴۰۱ پرداخت تسهیلات بانکی متوقف شد؟ (۱۳ آذرماه ۱۴۰۱) سه خودروی دیگر ایران خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود (۱۳ آذرماه ۱۴۰۱) جرائم بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه بخشیده شد (۱۳ آذرماه ۱۴۰۱) ویزای کار آلمان چه شرایطی دارد؟ هزینه آن چقدر است؟ قیمت خودرو در بازار امروز افزایشی شد (یکشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۱) + جدول گزارش بانک مرکزی از افزایش انفجاری قیمت مسکن در آبان ماه قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز یکشنبه (۱۳ آذرماه ۱۴۰۱) تقلب در نتایج قرعه‌کشی «ایران خودرو»، تکذیب شد افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۲ منتظر ریزش قیمت طلا و سکه باشیم؟ | هر گرم طلا امروز در مشهد به یک میلیون و ۵۹۲ هزار تومان رسید جزئیات مصوبه واگذاری سهامِ ۵ شرکت به افراد فاقد سهام عدالت|۳ دهک اول ایثارگران مشمول شدند + جدول ورود به سامانه «سایپا» همچنان قطع است! فروش فوق العاده سایپا سرکاری بود؟! (۱۳ آذرماه ۱۴۰۱)  جزئیات اعطای تسهیلات به شرکت‌های آسیب‌دیده در ۲ ماه اخیر|معرفی یک هفته‌ای متقاضیان به بانک‌ها قیمت خودرو‌های وارداتی در بورس چقدر تمام می‌شود؟ قیمت مرغ در بازار تهران چقدر است؟ (۱۲ آذر ۱۴۰۱) علت اختلال امروز در برخی پمپ‌بنزین‌ها چه بود؟ (۱۲ آذرماه ۱۴۰۱) رشد ۱۷ درصدی ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی خراسان رضوی کاهش ۹ درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی
خبر فوری

نوع موتور خودروهای جدید سایپا را بیشتر بشناسید

  • کد خبر: ۱۳۴۷۴۸
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
نوع موتور خودروهای جدید سایپا را بیشتر بشناسید
موتور M ۱۵ GSI به عنوان موتور بهبود یافته تیبا قرار است در سهند و اطلس سایپا به کار گرفته شود.

به گزارش شهرآرانیوز، گاه قطعات و لوازم یدکی ۱۴۰۱ از دو پیشرانه M۱۵GSI و ME۱۶ پرده برداشت که پیشرانه ME۱۶ مدل سایپایی پیشرانه TU۵ پلاس محسوب می‌شود، اما پیشرانه M۱۵GSI نسبت به M۱۵ کاملا ارتقا پیدا کرده و اکنون عملکرد بهتری را به همراه خواهد داشت.

همچنین سایپا قصد دارد با توقف کامل تولید موتور M۱۵، از این پس موتور M۱۵GSI که به عنوان موتور بهبود یافته تیبا شناخته می‌شود را روی محصولات خود از جمله سهند و اطلس نصب کند. در ادامه با مشخصات و مزایای این پیشرانه جدید آشنا خواهیم شد.

آشنایی با موتور بهبود یافته تیبا

موتور M۱۵GSI به عنوان نسخه بهبود یافته موتور M۱۵ تنفس طبیعی محسوب می‌شود که مهندسان با اعمال تغییرات در بخش‌های اصلی توانستند آن را ارتقا دهند. مواردی چون تغییر در سیستم تزریق سوخت، تغییر در سیستم جرقه‌زنی، اضافه شدن هدرز و اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به عنوان تغیرات اصلی این پیشرانه نسبت به قبل به شمار می‌روند.

گفتنی است تغییر تزریق سوخت و تغییر سیستم جرقه زنی به معنای تغییر کلی عملکرد آنها نبوده و فقط برنامه‌ریزی و زمان‌بندی آنها تغییر پیدا کرده است. موتور M۱۵GSI به واسطه تغییراتی که اعمال شده اکنون می‌تواند ۲ اسب بخار قدرت و ۷ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری را به تولید برساند. در واقع این پیشرانه قدرتی برابر با ۸۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر را به همراه دارد.

برتری‌های موتور M۱۵GSI

اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و هدرز باعث شده تا در حین عملکرد هم آوانس و ریتارد موتور انجام شود و هم گازهای حاصل از احتراق به آسانی خارج شوند. چنین تغییراتی باعث خواهد شد پدیده روبش هم با شدت بیشتری اتفاق بی‌افتد.

علاوه بر این، نمودار گشتاور تولیدی پیشرانه M۱۵GSI به سمت دورهای پایین‌تر رسیده و این پیشرانه قادر است در دورهای پایین‌تر بیشترین گشتاور را تولید کند که باید این موضوع را مهم‌ترین تغییر آن دانست. در واقع نمودار گشتاور این موتور در دورهای پایین‌تر از موتور قبلی بیشتر است؛ به بیانی دیگر موتور M۱۵ می‌تواند در دور ۲۰۰۰ گشتاور حدود ۱۰۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند، اما موتور M۱۵GSI در دور موتور ۲۰۰۰ گشتاور حدود ۱۱۵ نیوتن‌متر را تولید خواهد کرد.

در حال حاضر مشخص نیست از پیشرانه M۱۵GSI چه زمانی در محصولات سایپا استفاده خواهد شد، اما طبق شنیده‌ها از سال آینده قرار است تولید پیشرانه M۱۵ متوقف و به جای آن از پیشرانه M۱۵GSI در محصولات جدید سایپا از جمله سهند و اطلس استفاده شود.

منبع: گجت نیوز

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}