گشایش پنجره بودجه چند هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی به روی خراسان رضوی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی  پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه در روز شنبه (۱۸ مرداد ۱۴۰۴ ) گواهی سپرده بورس، مسیر جدید خودرودار شدن + جزئیات حذف وثیقه ۳۵ درصدی بانک مرکزی برای واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر هشدار سازمان بازرسی کل کشور به وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بلیت هواپیما رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی: تجارت خارجی تقریبا در حالت تعلیق قرار گرفته است اطلاعیه فرودگاه مهرآباد به مسافران روز جمعه (۱۷ مرداد ۱۴۰۴)؛ ۲ ساعت زودتر حرکت کنید قیمت طلا، دلار، سکه و ارز امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی و وکالتی کردن حساب‌ها برای بار دوم تمدید شد راهنمای خرید میلگرد با پروانه ساختمان (میزان سهمیه + شرایط) آیا مزایای رفاهی کارگران مشمول مالیات می‌شود؟ مهلت استفاده از بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد قیمت ارز اربعین امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | دینار عراق چند شد؟ تخفیف های فروش؛ بازی دو سر بُرد یا شگردی برای گران فروشی اجناس؟ آیا با اجرای فیبرنوری، کابل‌دزدی به پایان می‌رسد؟ | پاسخ مسئولان به مطالبه شهروندان حمایت مدیریت شهری مشهد از صنایع و کارآفرینان ادامه‌دار خواهد بود + فیلم توضیحات مدیرعامل تامین اجتماعی درباره شیوه‌نامه بیمه کارگران ساختمانی پیش‌بینی قیمت دلار برای روز پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | امید به مذاکره باز هم دلار را عقب راند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴ )| بازار طلا بازیچه افت دلار شد آیا قطعی برق در تهران ۴ ساعته شده است؟ (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) هدف‌گذاری ۳ هزار مگاواتی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی تا پایان ۱۴۰۶ خرید طلا و سکه در سیزدهم ماه صفر | کشتی‌آرای: خرید طلا در سیزدهم صفر یک پدیده خرافاتی است پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۴ با توجه به معاملات امروز بورس کالا (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد ریزش ۳۴ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مکان‌های اسکان اضطراری زائران در مشهد در سه روز پایانی ماه صفر قطعی برق نخواهند داشت استاندار خراسان رضوی: ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر استان تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد بانک مرکزی: خرید ارز اربعین از بانک سپه امکان‌پذیر شد بازگشت قطعی برق ۴ ساعته به کشور
سرخط خبرها

نوع موتور خودروهای جدید سایپا را بیشتر بشناسید

  • کد خبر: ۱۳۴۷۴۸
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
نوع موتور خودروهای جدید سایپا را بیشتر بشناسید
موتور M ۱۵ GSI به عنوان موتور بهبود یافته تیبا قرار است در سهند و اطلس سایپا به کار گرفته شود.

به گزارش شهرآرانیوز، گاه قطعات و لوازم یدکی ۱۴۰۱ از دو پیشرانه M۱۵GSI و ME۱۶ پرده برداشت که پیشرانه ME۱۶ مدل سایپایی پیشرانه TU۵ پلاس محسوب می‌شود، اما پیشرانه M۱۵GSI نسبت به M۱۵ کاملا ارتقا پیدا کرده و اکنون عملکرد بهتری را به همراه خواهد داشت.

همچنین سایپا قصد دارد با توقف کامل تولید موتور M۱۵، از این پس موتور M۱۵GSI که به عنوان موتور بهبود یافته تیبا شناخته می‌شود را روی محصولات خود از جمله سهند و اطلس نصب کند. در ادامه با مشخصات و مزایای این پیشرانه جدید آشنا خواهیم شد.

آشنایی با موتور بهبود یافته تیبا

موتور M۱۵GSI به عنوان نسخه بهبود یافته موتور M۱۵ تنفس طبیعی محسوب می‌شود که مهندسان با اعمال تغییرات در بخش‌های اصلی توانستند آن را ارتقا دهند. مواردی چون تغییر در سیستم تزریق سوخت، تغییر در سیستم جرقه‌زنی، اضافه شدن هدرز و اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به عنوان تغیرات اصلی این پیشرانه نسبت به قبل به شمار می‌روند.

گفتنی است تغییر تزریق سوخت و تغییر سیستم جرقه زنی به معنای تغییر کلی عملکرد آنها نبوده و فقط برنامه‌ریزی و زمان‌بندی آنها تغییر پیدا کرده است. موتور M۱۵GSI به واسطه تغییراتی که اعمال شده اکنون می‌تواند ۲ اسب بخار قدرت و ۷ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری را به تولید برساند. در واقع این پیشرانه قدرتی برابر با ۸۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر را به همراه دارد.

برتری‌های موتور M۱۵GSI

اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و هدرز باعث شده تا در حین عملکرد هم آوانس و ریتارد موتور انجام شود و هم گازهای حاصل از احتراق به آسانی خارج شوند. چنین تغییراتی باعث خواهد شد پدیده روبش هم با شدت بیشتری اتفاق بی‌افتد.

علاوه بر این، نمودار گشتاور تولیدی پیشرانه M۱۵GSI به سمت دورهای پایین‌تر رسیده و این پیشرانه قادر است در دورهای پایین‌تر بیشترین گشتاور را تولید کند که باید این موضوع را مهم‌ترین تغییر آن دانست. در واقع نمودار گشتاور این موتور در دورهای پایین‌تر از موتور قبلی بیشتر است؛ به بیانی دیگر موتور M۱۵ می‌تواند در دور ۲۰۰۰ گشتاور حدود ۱۰۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند، اما موتور M۱۵GSI در دور موتور ۲۰۰۰ گشتاور حدود ۱۱۵ نیوتن‌متر را تولید خواهد کرد.

در حال حاضر مشخص نیست از پیشرانه M۱۵GSI چه زمانی در محصولات سایپا استفاده خواهد شد، اما طبق شنیده‌ها از سال آینده قرار است تولید پیشرانه M۱۵ متوقف و به جای آن از پیشرانه M۱۵GSI در محصولات جدید سایپا از جمله سهند و اطلس استفاده شود.

منبع: گجت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->