سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی»
سرخط خبرها

شهردار مشهدمقدس به ۲۰ سوال شورای اسلامی این شهر پاسخ داد

  • کد خبر: ۱۳۵۸۶۸
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
شهردار مشهدمقدس به ۲۰ سوال شورای اسلامی این شهر پاسخ داد
شهردار مشهد در جلسه صحن علنی شورا با حضور تمامی معاونان خود در جهت پاسخگویی به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر مشهد حضور یافت.

به گزارش شهرآرانیوز، سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد با حضور در پنجاه‌و‌نهمین جلسه علنی گفت: بسیج ثمره انقلاب و یادگار معمار کبیر انقلاب است.
وی با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب و شهدای بسیجی و شهدای این روز‌ها در سراسر کشور اظهارداشت: شهرداری نظارت را حق شورا می‌داند و وظیفه شهرداری پاسخگویی به ابهامات است.

تازه‌ترین خبر از تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگران‌ در شهرداری

شهردار مشهد در پاسخ به اجرای قانون تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگران‌ که اولین سوال از ۲۰ سوال درخواستی شورای شهر مشهد بود، گفت: روند انجام این تکلیف قانونی یک روند شش مرحله‌ای است. قانون برای اجراست و هر قانونی که تصویب می‌شود، ما موظف به اجرای آن هستیم. البته در این قانون دستورالعمل‌هایی وجود دارد که در سراسر کشور ابلاغ نشده و چالش‌هایی را به وجود آورده است. شهرداری خود را مکلف به انجام آن می‌داند با تمامی مشکلات و نواقص قانونی که دارد.
به گفته ارجائی، مراحلی که تاکنون انجام شده شناسایی ایثارگران، مشمولین دارای رابطه مستقیم در استخدامی، مشولان رابطه حجمی با شهرداری دربخش اداری، مشمولان به کار گیری شده در شرکت‌های وابسته به شهرداری است.
شهردار مشهد تصریح کرد: تا کنون ۳۷۶ نفر در بند رابطه استخدامی مستقیم در شهرداری که ۳۳۴ نفر تاییدیه گزینش را دریافت کردند، ۳۱۱نفر تعیین پست شده است و ۱۷نفر نیازمند تعیین پست هستند و‌ تا الان ۳۱۴ حکمشان صادر شده است. از ۷۹۰ نفر مشمولان رابطه حجمی در شهرداری شاغل در بخش اداری ۷۷۹ نفر در کمیته منابع انسانی مورد تایید بودند، ۷۴۷ نفر تاییدیه گزینش دارند و تاکنون ۴۴۰ حکم صادر شده است که ۱۰۸ نفر نیازمند پست سازمانی هستند که نیازمند تصمیم‌گیری کشوری است. از ۴۴۳۲ نفر شاغل در شرکت‌های وابسته به شهرداری تاکنون ۱۴۴نفر تاییدیه گزینش را گرفتند و البافی در نوبت گزینش هستند. به جرات می‌توان گفت شهرداری مشهد بزرگترین خانواده شهدا را درخود جای داده است و همین موضوع باعث شده روند کار طولانی‌تر شود و دقت فدای سرعت نشود.

وی درباره انتصابات غیرکارشناسی گفت: بابد مصداق در آن مشخص شود، تاکنون ۷۴ انتصابی که در شهرداری انجام شده است، شرایط احراز ۸۵ درصد داشتند که مدت مشابه دوره قبل این عدد۶۰ درصد بوده است در تخصص گرایی دوره قبل ۲.۶۸ دوره جدید ۳بوده است.
به گفته وی، در جوان‌گرایی میانگین سنی مدیران منصوب شده دوره قبل۴۶ بوده که این دوره ۴۴سال است. در انتصابات درون سازمانی در دوره جدید ۷۶ درصد بوده و و در دوره قبل ۶۷ درصد بوده است.

از پروژه‌های حاشیه‌شهر مشهد چه خبر؟

شهردار مشهد مقدس درباره سوال عدم اهتمام ویژه به پروژه‌های حاشیه شهر گفت: از منظر بودجه‌ای در سال ۹۹ میزان اعتبار فعالیت عمرانی کمتر از ۴۰ در صد بود  و در سال ۱۴۰۰ که اصلاح بودجه انجام شد ۳۸ درصد  و در بودجه ا۱۴۰، ۴۲ درصد بوده است.
ارجائی خاطرنشان کرد: پروژه‌های بزرگی در طرح تفصیلی در حاشیه شهر داریم ، انشالله در یک افق میان مدت توسعه شهر به شرق را خواهیم داشت و جز معدود شهر‌هایی هستبم که جهش مسکن را در خود شهر مشهد داشته‌ایم.

وی درباره عدم تعریف و انعقاد پروژهای سرمایه گذاری جدید گفت: تعداد فراخوان داده شده در ۷ماه سال جاری ۱۶ فراخوان انجام شده که نشان دهنده فراهم شدن زیر ساخت‌ها است. پروژه عقیق شهدا ، پروژه دلاوارن، ساماندهی شرکت های مسافرتی پایانه امام رضا(ع) که هم رقم وصول مطالبات داشتیم و هم مزایده برگزار کردیم. شهربازی پارک ملت بعد از سالها خوشبختانه ساماندهی شد و‌ در اختیار مردم قرار گرفت.
شهردار مشهد ادامه داد: اتفاق بزرگ دیگر اینکه ۱۴پروژه مشکل دار اقتصادی دوره های قبل خوشبختانه با همراهی دستگاه های نظارتی تعیین تکلیف شد.بعضی از برج ها سال ها به بهره برداری رسیده اما امکان داشتن پایان کار نبود که خوشبختانه سرعت بخشی انجام شد.

وی درباره زمین‌های فضای سبز حاشیه شهر مشهد گفت: تا الان ۴۷ میلیارد و ۲۰۰طبق گزارشات در این سر فصل در اسماعیا اباد، طبرسی، توس۴۱ هزینه شده است تا پایان سال هم همین روند ادامه دارد تا سرانه‌های خدماتی را در حاشیه شهر افزایش دهیم.

عمده پروژه‌های انجام شده، جمع آوری آب‌های سطحی و آسفالت معابر خاکی

شهردار مشهد در ادامه این جلسه با بیان اینکه دو طرح بزرگ پارکینگ در دست اجرا داریم، افزود: همچنین با آموزش و‌ پرورش در استفاده از سطح منفی مدارس مذاکره کردیم تا آورده‌ای هم برای مدارس آموزش و‌پروش داشته باشد، تاکنون حدود ۶۰ طرح در مدارس که ارزش اقتصادی دارند معرفی شده است تا بتوانبم بهترین کاربری را داشته باشیم. همچتین ۷۰۰ جای پارک در اراضی پادگان لشکر۷۷ در حال بهره برداری است که مقرر شده یکی از پارکینگ‌ها، پارکینگ مکانیزه شود.

ارجائی درباره عدم رویکرد سرعت بخشی در منطقه توس گفت: اعتبار منطقه توس ۴۸ میلیارد تومان در آلبوم بودجه ۱۴۰۰ بوده است که در ۱۴۰۱ این رقم دو برابر شده است و حدود۱۰۲میلیارد تومان است.
به گفته وی، عمده پروژه‌های انجام شده جمع آوری آب‌های سطحی و آسفالت معابر خاکی است که مورد استقبال مردم قرار گرفت. شورای قبل مکلف کرده یک شرکت برای توسعه توس در نظر گرفته شود که خوشبختانه این موضوع دوباره جریان گرفته است. منطقه زرخیز توس می‌طلبد که شهرداری ساختاری جدای از ناحیه منفصله توس برای آن داشته باشد.

وی درباره تبصره ۹۲ درخصوص احداث میدان بار مرکزی در مشهد گفت: تاکنون با دو سرمایه گذار وارد مذاکره شدیم و مطالعات امکان سنجی و‌ مکان سنجی انجام شده در صورت نظر کمیسیون مربوطه به مرحله تملک زمین می رسد.
درباره پروژه‌های سرمایه گذار پروژه عقیق شهدا قرارداد منعقد و کلنگ زنی انجام شد. پروژه کارخانه بیو‌گاز که بزرگترین شهردار مشهد اظهارداشت: پروژه کارخانه بیوگاز در کشور است که در حال انجام است.
وی درباره اوراق مشارکت در شهرداری گفت: در سال ۹۹ فقط ۲۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت گرفتیم سال ۱۴۰۰ این عدد را به ۳۰۰ میلیارد تومان رساندیم و ۱۴۰۱ابن عدد را به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رساندیم. در این ۱۰۰۰ میلیارد تومان کل بودجه این ردیف در مجلس دو هزار میلیارد تومان است که شهرداری نصف این عدد را به خود اختصاص داده است.

همچنین تفاهم‌نامه‌ای ۶ هزار میلیاردی با بانک شهر داریم که ۱۰۰۰ میلیارد تبدیل به قرارداد شده است. با شرکت بهمن نیز برای ۹۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد امضا شده که جزو بزرگ‌ترین قرارداد‌ها است. تفاهم‌نامه خوبی با بانک مسکن داشتیم که قرار است در ساخت ۴۰۰۰ واحد مشارکت کنند.

ارجائی در ادامه گفت: مجموعه انتفاعی کوهسنگی چند سال تعطیل و در طول سال‌هایی که فعال بوده چند بار دست به دست شده و تغییر کاربری پیدا کرده. این مجموعه همواره مورد مناقشه بوده است. آخرین فراخوانی که دادیم ۲۳ مهر بود، پروپوزال آن ارائه شده، باید سرمایه‌گذار بیاید، این فراخوان نوبت دوم است، فراخوان نوبت اول در ۹ مهر بود.

وی گفت: در این دوره اتفاقات خوبی در مولدسازی سرمایه‌های شهرداری رخ داده است. برای اداره بسیاری از پارک‌ها سوبسید می‌دهیم. برای پارک بهار می‌توانستیم پروژه‌ای در آن اجرا کنیم، اما یک سال فقط برای آن وقت گذاشتیم. امروز ۲۰ هکتار زمین برای سرمایه‌گذاری گردشگری در این پارک گرفتیم. توانستیم ۲۷ دستگاه اتوبوس را بازسازی و نوسازی کامل و به ناوگان اضافه کنیم. فقط در پسماند ۳۳ درصد رشد دریافتی داشتیم. امروز تمامی سازمان‌های ما در حال تبدیل به سازمان‌های خودکفای اقتصادی هستند. دستور دادیم در تمام سازمان‌هایی که امکانش وجود دارد، معاونت اقتصادی تشکیل شود. اگر ما درآمد نداشته باشیم، چگونه می‌توانیم هزینه کنیم؟ در مولدسازی دارایی‌های شهرداری اساسنامه شرکت زیان‌ده هفت حوض را اعضای شورا تغییر دادند. اساسنامه شرکت تات نیز تغییراتی داشته و امیدواریم به سمت سوددهی حرکت کند.

شهردار مشهد درباره پروژه‌های اقتصادی تصریح کرد: ۱۵ پروژه اقتصادی قبل از دوره ششم مختومه شده و به نتیجه رسیده و ۹ پروژه در دست اقدام بوده که در طول یک سال گذشته، ۱۶.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم. ۷ پرونده در مراحل قضایی است که تا تعیین تکلیف آن نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. ۲ پروژه در کمیسیون‌های شورا در حال بررسی است و یک پروژه خاتمه پیدا کرده و شما هم تصویب کردید. در خصوص عدم ارسال لایحه در راستای ارتقا نقش مساجد به عنوان یک عنصر هویت‌بخش علیرغم پیگیری‌های متعدد، ما یک استمهال به خاطر وسعت کار خواستیم و شما ۳۱ تیر سه ماه استمهال دادید. کار‌های کارشناسی صورت گرفت، رفت‌وبرگشتی با شورا انجام شد و ۲۴ آبان لایحه را بعد از اصلاح تقدیم کردیم.

اهتمام ویژه  شهرداری برای پروژه های نیمه تمام

وی در خصوص عدم اجرای تباصر خاطرنشان کرد: تباصر مرتبط با بودجه ۱۴۰۰ است. در زمینه بودجه پژوهشی پرونده‌ای از دوره قبل در دادگاه مطرح و شعبه در حال رسیدگی است، ما در تلاش هستیم که هزینه‌کرد بودجه پژوهشی اصلاح شود. گفته شده نیم درصد کتابخانه‌های عمومی داده نشود و شهرداری خودش کتابخانه بسازد. این نیم درصد باید به صورت نقدی به حساب کتابخانه‌ها جهت اداره امور جاری آن واریز شود و قانون هزینه‌کرد آن را در امور عمرانی ممنوع می‌کند، اما در این زمینه توافقات خوبی با آقای سبزیان انجام دادیم. در خصوص بلاتکلیفی پروژه‌های عمرانی نیز سوال شد. اهتمام ما در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و دلیل آن نیز توجه به این موضوع بود که اگر کارگاهی تداوم داشته باشد، به جز هزینه اضافی برای شهر چیز دیگری ندارد. پروژه‌های زیادی به پایان رسید، سرعت برخی پروژه‌ها اضافه شد و حتی چند پروژه جدید آغاز شد. از جمله تقاطع انقلاب با نماز که هر وقت شورا اعلام آمادگی کند، کلنگ‌زنی انجام می‌شود. کلنگ‌زنی تعریض پل ده‌رود نیز در هفته بسیج انجام خواهد شد. ۱۰۰ متری دوم نیز برای کلنگ‌زنی آماده خواهد شد.

ارجائی در ادامه گفت: اکثر مسائل در شهرداری سامانه‌محور شده، البته در این حوزه نباید محرمانگی بین شورا و شهرداری وجود داشته باشد. ۱۹ سامانه نظارتی مالی داریم که تاکنون ۱۴ یوزر پسورد تقدیم شورا شده است. در ۳۷ سازمان سامانه عملکرد فنی داریم که اکنون در دسترس قرار دارند. از ۵۵ سامانه تخصصی فنی، دسترسی ۳۲ سامانه فراهم است. تاکنون ۴۵۰۵ مکاتبه با شورا انجام شده که ۲۸۳ گزارش و در مجموع ۴۹۰ گزارش مکتوب از طرف شهرداری به اعضای شورا داده شده، اگر نقصی وجود دارد، من در خدمت هستم.

شهردار مشهد افزود: در زمینه ضوابط و مقررات طراحی و جانمایی پارکینگ مکانیزه، مصوبه‌ای در ۱۴ آبان ۹۸ ابلاغ و در ۲۸ آبان در فرمانداری قیدی به مصوبه اضافه و گفته شد رعایت ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی و طرح تفصیلی شهر مشهد الزامی است. یک سال و سه ماه در شورا طول می‌کشد تا لایحه را تنظیم کنند، بعد از آن نیز یک سال و دو ماه در شورا بلاتکلیف می‌ماند که یک دلیل بیشتر ندارد و آن هم این است که این مصوبه کامل متناسب با اختیارات حوزه مدیریت شهری نیست. در این دوره در ۲۸ مرداد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام مهندسی با شهرداری ایجاد شده که ایراداتی به تفاهم‌نامه وارد شد، اما اکنون برطرف شده است.

وی بیان کرد: در حوزه حمل‌ونقل در زمینه مترو از ابتدای دوره تمرکز خود را روی فاز یک خط سه گذاشتیم که احداث تونل آن و ساخت ایستگاه‌ها تمام شده و در مرحله معماری هستیم. چند روز پیش توانستیم قرارداد تامین ریل به طول ۲۴ کیلومتر را با ذوب آهن اصفهان امضا کنیم. قطار نیز تامین شده و در مشهد است. در حوزه اتوبوس نیز در دوره قبل ۱۸۳ اتوبوس و در این دوره ۱۴۷ اتوبوس اضافه شده و قراداد ۱۰۰ دستگاه میدل‌باس منعقد شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->