زمان شارژ مرحله سوم کالابرگ ۱۴۰۴ دهک های ۴ تا ۷ مشخص شد + جزئیات ضرورت حل چالش‌های تولید برای رونق اقتصاد پساجنگ | همراهی بخش خصوصی و دولتی برای رونق اقتصاد کاهش ۱۷ درصدی ترانزیت محموله‌های معدنی در جاده‌های خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۴ زمان پیش‌فروش بلیت برای سفر اربعین ۱۴۰۴ مشخص شد نرخ ارز در جنگ ۱۲ روزه چگونه کنترل شد؟ افزایش قیمت طلا تا دو ماه آینده دور از انتظار است | ثبات در بازار طلا (۷ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۷ تیر ۱۴۰۴) | افت ۱۵ میلیونی شاهین اتوماتیک پلاس قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۷ تیر ۱۴۰۴) | افت قابل توجه قیمت‌ها رئیس سازمان بورس: حمایت‌های قابل توجهی از بازار سرمایه صورت می‌گیرد نرخ تورم مسکن خرداد ۱۴۰۴ اعلام شد احداث ۲۷۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در خراسان رضوی تا پایان سال ۱۴۰۴ طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۷ تیر ۱۴۰۴) ریزش بورس از ترس جنگ پس از آتش‌بس! | گزارش وضعیت بازار سهام (۷ تیر ۱۴۰۴) بیشترین و کمترین تورم ماهانه استان‌ها اعلام شد + جدول اقلام پروتئینی موردنیاز ایام محرم ۱۴۰۴ تأمین شد بازگشت ۲۰ هزار نفر از حجاج به کشور تا سه‌شنبه (۱۰ تیر ۱۴۰۴) لینک‌های مشکوک به خالی‌کردن حساب بانکی را چگونه شناسایی کنیم؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۷ تیر ۱۴۰۴) | دلار رشد کرد فرماندار مشهد: سهمیه آرد نانوایی‌های مشهد در صورت نیاز افزایش می‌یابد قیمت دام زنده اعلام شد (۷ تیر ۱۴۰۴) وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی برای حمایت از بازار سرمایه اعلام آمادگی کردند ثبت سفارش واردات حبوبات و چای از امروز (۷ تیرماه ۱۴۰۴) آغاز می‌شود پرواز‌های فرودگاه مهرآباد و امام (ره) چه زمانی برقرار می‌شود؟ | فعالیت ایرلاین‌های خارجی در کشورمان به روال قبل برمی‌گردد علت توقف معاملات ۲ شرکت بزرگ خودروساز در بورس امروز چیست؟ (۷ تیر ۱۴۰۴) صادرات نفت ایران به چین شدت گرفت ریزش قیمت طلای جهانی در پی توافق تجاری آمریکا و چین (۷ تیر ۱۴۰۴) بررسی بازار ارز‌های دیجیتال (۷ تیر ماه ۱۴۰۴) شروع ریزشی بورس پس از دو هفته تعطیلی (۷ تیر ۱۴۰۴) + نمای بازار قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۴) | تداوم روند کاهش قیمت میوه
سرخط خبرها

ایرلاین‌ها با دریافت هزینه‌های چندبرابری زیاده‌خواهی می‌کنند

  • کد خبر: ۱۴۱۹۷۸
  • ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
ایرلاین‌ها با دریافت هزینه‌های چندبرابری زیاده‌خواهی می‌کنند
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها با دریافت تسهیلات ویژه از دولت، اقدام به وارد کردن فرسوده‌ترین هواپیما‌ها می‌کنند، گفت:، اما با این حال هزینه‌های دریافتی آن چندین برابر نرخ رایج در دنیاست.

به گزارش شهرآرانیوز، حرمت‌الله رفیعی در یک برنامه رادیویی، با انتقاد از گران‌فروشی بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها بر مبنای نرخ ۶۰ تا ۸۰ و حتی ۱۰۰ دلار به‌ازای هر نفر ـ ساعت پرواز در مقایسه با مبنای ۳۰ دلاری سایر شرکت‌های هوایی دنیا، از برخورداری شرکت‌های هوایی به‌دلیل برخی مسائل از امتیازات ویژه‌ای نظیر امکان دریافت تسهیلات و ارز‌های دولتی و ترجیحی خبر داد و بر ضرورت ورود جدی دستگاه‌ها و نهاد‌های حاکمیتی و نظارتی مسئول در این زمینه تأکید کرد.

وی با بیان این مطلب که شرکت‌های هوایی هم‌اکنون در چندین مرحله و به‌طرق مختلف در سایه اقدامات خود به‌نوعی دست در جیب مردم می‌کنند و از منابع عمومی و بودجه‌های دولتی به‌نحوی نادرست که مورد رضایت مالکان اصلی این منابع یعنی آحاد مردم نیست استفاده می‌کنند، گفت: اولین مرحله از این استفاده نامطلوب در فرآیند واردات هواپیما خودنمایی می‌کند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با اشاره به اینکه شرکت‌های هوایی به‌جهت ایجاد امکان واردات هواپیما برای تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور از مزایا و امتیازات مالی خوبی بهره‌مند هستند، بیان کرد: غالباً به این شرکت‌ها وام‌ها و تسهیلاتی سنگین و با شرایط بازپرداخت خوبی تخصیص داده می‌شود، اما عمده این تسهیلات دریافتی توسط شرکت‌های هوایی صرف واردات هواپیما‌های فرسوده و مستهلک و یا به‌تعبیر دقیق‌تر از رده خارج می‌شود.

این فعال بخش خصوصی گردشگری ادامه داد: در حالی که مردم از امکان دریافت چنین وام‌هایی محروم هستند کمترین انتظار آن‌ها قاعدتاً این است که تسهیلات اعطایی از محل منابع مالی متعلق به آن‌ها در راه وارد کردن وسایل غیرقابل استفاده و از رده چندم صرف نشود.

رفیعی همچنین تأکید کرد:، اما زیاده‌خواهی و رانت‌خواری شرکت‌های هوایی به همین جا محدود نشده و صور و طرقی دیگری هم دارد.

وی در ادامه توضیح داد: علاوه بر مبحث مورد تشریح، پس از وارد کردن هواپیما‌های فرسوده نیز مجدداً شرکت‌های هوایی این بار به روش دیگری دست در جیب مردم می‌کنند، به این صورت که با توجه به مستهلک بودن هواپیما‌های وارد شده به بهانه تأمین منابع مالی لازم به جهت تعمیر قطعات و تجهیز مجدد هواپیما نسبت به دریافت ارز‌های دولتی و تسهیلات ویژه اقدام کرده و از این محل برای خود منابعی مالی دست و پا می‌کنند.

هزینه بلیت هواپیما در ایران ۶۰ تا ۱۰۰ دلار؛ نرخ رایج در دنیا ۳۰ دلار

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با بیان اینکه متأسفانه این زیاده‌خواهی به همین‌جا هم ختم نمی‌شود، تصریح کرد: علاوه بر آن به عنوان شیوه‌ای دیگر شرکت‌های هواپیمایی علی‌رغم دریافت تسهیلات مورد توضیح پیشین، نسبت به افزایش هزینه و گران‌فروشی بلیت‌ها اقدام می‌کنند.

این فعال بخش خصوصی گردشگری با انتقاد از اینکه علت گران‌فروشی و افزایش این هزینه‌ها ابداً منطقی و مشخص نیست، اظهار کرد: در تمام دنیا مبنای تعیین نرخ بلیت یک پرواز و محاسبه قیمت نهایی آن بر اساس نفر ـ ساعت پرواز است و به ازای هر نفر ـ ساعت پرواز در بدترین و گران‌ترین حالت ۳۰ دلار از مسافر دریافت می‌شود.

رفیعی این در حالی دانست که هم‌اکنون در ایران و با توجه به هزینه‌های اعلامی برای پرواز‌های مختلف توسط شرکت‌های هواپیمایی چیزی در حدود ۶۰ دلار و بعضاً در برخی از مسیر‌ها تا حدود ۸۰ تا ۱۰۰ دلار به ازای هر نفر ـ ساعت پرواز از مسافران دریافت می‌شود که چندین برابر نرخ‌های معمول است.

وی همچنین افزود: شرکت‌های هواپیمایی دنیا در حالی مبنای قیمت ۳۰ دلاری دارند که کیفیت و تجهیزات هواپیما‌ها و خدمات ارائه شده در طول سفرشان به هیچ عنوان قابل مقایسه با شرکت‌های هواپیمایی ایران که ناوگانی به شدت مستهلک و فرسوده دارد و خدمات مطلوبی نیز ارائه نمی‌دهد، نیست؛ اما در ایران این هزینه‌ها چندین برابر توسط ایرلاین‌ها دریافت می‌شود.

سود بالا و تقاضای زیاد برای تأسیس شرکت‌های هواپیما در حالی که مدعی تحمیل ضرر هستند

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان بیان این عذر و بهانه از سوی شرکت‌های هواپیمایی که به واسطه تحریم‌ها عملاً امکان واردات هواپیما‌های لوکس و مجهز وجود نداشته و شرکت‌های هوایی به دلیل همین تحریم‌ها دچار ضرر و زیان شده‌اند را کاملاً مردود دانست و عنوان کرد: اگر واقعاً صنعت هوایی کشور زیان‌ده است باید ایرلاین‌ها به این سوال پاسخ دهند که چرا تا این اندازه و در همین شرایط تحریم شاهد تقاضا، علاقه و گرایش برای صدور مجوز ایرلاین و ورود به این صنعت هستیم و در همین شرایط تحریم غالب ایرلاین‌ها از محل منابع مالی سرشار به دست آمده از این صنعت اقدام به بنگاه‌داری می‌کنند؟

جت شخصی و پرواز بیزینسی شگرد جدید ایرلاین‌ها برای گران‌فروشی بلیت هواپیما تا چندبرابر قیمت!

این فعال بخش خصوصی گردشگری همچنین در راستای مبارزه با چپاول اموال عمومی، از بانک مرکزی درخواست کرد تا گزارش میزان ارز‌های ترجیحی دولتی و نیمایی تسهیلات تخصیص داده شده به شرکت‌های هواپیمایی برای ورود هواپیما به کشور و تجهیز ناوگان هوایی را منتشر کرده و نهاد‌های نظارتی این موضوع را با جدیت پیگیری و بررسی کنند که ارز‌ها و تسهیلات تخصیص داده شده در کجا خرج شده‌اند و آیا در مسیر مقرر و قانون‌مند مصروف شده‌اند یا خیر.

رفیعی در انتها با گلایه از اینکه این رویه کماکان و در شرایط فعلی نیز ادامه دارد، خاطر نشان کرد: مطابق بررسی‌ها سود خالص شرکت‌های هوایی بالغ بر ۵۰ درصد است که یک سود استثنایی و بی‌نظیر در بین مشاغل و صنایع موجود فعلی است که نیاز دارد ریشه‌ها، علل و عوامل و چرایی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->