امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

محدودیت مصرف انرژی برای صنعت که مولد تولید است، قابل درک نیست

  • کد خبر: ۱۴۳۶۹۳
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
محدودیت مصرف انرژی برای صنعت که مولد تولید است، قابل درک نیست
نایب‌رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: دولت موظف است انرژی را بدون محدودیت برای صنایع تأمین کند، چون صنعت مولد است و ارزش افزوده تولید می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، دولت برای جلوگیری از قطعی برق و گاز در فصل تابستان و زمستان در بخش خانگی، محدودیت مصرف انرژی را به بخش صنایع منتقل کرده است تا در صورت نیاز و در ایام پیک سرما این محدودیت برای بخش صنایع اعمال شود.

 احمد اثنی‌عشری، نایب‌رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی، درباره راندمان مصرف انرژی در صنایع می‌گوید: در مصرف انرژی به اینکه گفته می‌شود واحد‌ها باید صرفه‌جویی کنند‌ یا سوخت مصرفی خود را تغییر بدهند، اعتقادی ندارم. شرکت گاز و دولت باید همت کنند و نامحدود گاز مورد‌نیاز کشو را تأمین کنند. اینکه ما به‌عنوان دومین منبع ذخیره گاز دنیا هستیم و در تأمین گاز مردم مشکل داشته باشیم، غیرقابل درک و ضعف مدیریتی است.
به گفته وی، به این موضع انتقاد داریم که چرا هرسال در تابستان به‌علت برق و در زمستان به‌دلیل گاز، صنایع را تحت فشار قرار می‌دهیم که صرفه‌جویی کنند و مصرف انرژی را برایشان محدود می‌کنیم.

 در هر صورت دولت موظف است انرژی را بدون محدودیت برای صنایع تأمین کند، چون صنعت مولد است و ارزش افزوده تولید می‌کند. حتی تأمین انرژی صنعت باید در اولویت بیشتری نسبت به تأمین انرژی مصرف خانگی باشد. اما در هر صورت تصمیم به این شکل بوده است که برای رفاه مردم، تأمین انرژی برای مصرف خانوار در اولویت باشد.
اثنی‌عشری تصریح کرد: پرت مصرف برق و گاز در بخش صنعت کمتر از بخش خانگی است. مسلما اگر صنایع مصرف بی‌رویه داشته باشد، در بهای تمام‌شده محصولشان تأثیر می‌گذارد و در شرایط رقابتی نمی‌توانند کار کنند؛ بنابراین این خاطرجمعی وجود دارد که بخش صنعت نهایت درست مصرف‌کردن انرژی را در نظر دارد.
نایب‌رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی یادآور شد: اعتقادمان ‌این است که صنعت درست مصرف می‌کند و نباید صنعت را در تنگنا قرار داد. دولت باید گاز را برای همه بخش‌ها به یک اندازه تأمین کند. اروپا با شرایط سرمایی که دارد، محدویت تأمین سوخت برای صنایع ندارد، درحالی‌که در ایران نه برف آنچنانی وجود داشته و نه سرمایی مانند سایر نقاط دنیا، اما محدودیت مصرف برای بخش صنعت اعمال شده است.
وی افزود: متأسفانه دولت به‌دلیل مشکلات نقدینگی که وجود دارد یا به‌عبارتی چون دولتی عیال‌وار است که باید حقوق و دستمزد را تأمین کند، فرصتی برای سرمایه‌گذاری در اقدامات زیربنایی ندارد. بیشتر شبکه‌های زیربنایی ما فرسوده شده است و مثل قبل توانایی ندارند. در کنار آن، سرمایه‌گذاری جدید هم انجام نشده است.

مصرف گاز در زمستان تابعی از میزان مصرف بخش خانگی و عمومی است

همچنین، حسن خیراندیش، مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان خراسان رضوی، در گفت‌وگویی با شهرآرانیوز درباره وضعیت تأمین گاز برای مشترکان خانگی و صنایع گفته است: یکی از موضوعات بسیار مهم در تأمین پایدار گاز، موضوع موازنه تولید و مصرف است که متأسفانه با شروع اوج سرما، شاهد افزایش شدید و لجام‌گسیخته مصارف در بخش خانگی و عمومی هستیم. در نتیجه با بروز ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور و استان مواجه می‌شدیم. 

وی با بیان اینکه موضوع محدودیت مصرف گاز در زمستان تابعی از میزان مصرف بخش خانگی و عمومی است، افزود: هر چقدر استفاده بهینه و رعایت الگوی مصرف در این بخش بیشتر باشد، میزان گازرسانی به صنایع قطعا افزایش خواهد یافت. 
مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان خراسان رضوی تصریح کرد: در سال‌های گذشته گاز طبیعی بخش خانگی و عمومی استان به‌صورت کامل تأمین شده است. موازنه بین تولید و مصرف گاز طبیعی در استان هم تابع استفاده بهینه و رعایت الگوی مصارف مشترکان بخش‌های مختلف و شرایط دمایی فصل سرد (شدت، وسعت و مدت سرما) است.

محدودیت حداقل مصرف گاز در ایام پیک سرما فقط در کارخانه فولاد و سیمان خراسان رضوی اعمال می‌شود

به گفته خیراندیش، اکنون با هماهنگی مراجع ذی‌ربط استانی و کشوری حداقل محدودیت مصرف گاز در روز‌های اوج مصرف سرما فقط در کارخانه فولاد و سیمان استان اعمال شده است که در این مدت هم شرکت پخش فراورده‌های نفتی به‌صورت منظم نسبت به تأمین فراورده سوخت مایع جایگزین اقدام می‌کند. البته شکل قرارداد صنایع نیز مطابق مصوبات ابلاغی از ستاد ملی گاز ایران هشت‌ماهه است و مراکز صنعتی باید تجهیزات لازم برای استفاده از سوخت دوم را در ۴ماه پایانی سال داشته باشند. این موضوع علاوه بر کمک به پایداری جریان گاز بخش خانگی، تاب‌آوری صنایع در وضعیت بحران را به‌همراه دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->