از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟ شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود
سرخط خبرها

نحوه ساخت کرسی برقی در منزل + خطرات و موارد ایمنی

  • کد خبر: ۱۴۵۲۹۳
  • ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
  • ۱
نحوه ساخت کرسی برقی در منزل + خطرات و موارد ایمنی
کرسی در فرهنگ و سنت ایرانی به عنوان یکی از لوازم فرهنگ سنتی و نوستالوژیک است و دارای حرارت دلچسبی است و در این روزهای سرد زمستانی مردم به‌دنبال روشی برای خلاصی از این سرمای استخوان‌سوز هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، سرمای بی‌سابقه‌ای در روزهای اخیر سراسر کشور را فراگرفته و بسیاری از مردم را به فکر راه‌اندازی کرسی در منزل انداخته است.

کرسی که یکی از لوازم سنتی با پیشینه‌ای طولانی در فرهنگ خانواده‌های ایرانی است، حرارتی دلچسب را به شما هدیه می‌دهد؛ اما در این میان استفاده از آن دارای نکات ایمنی خاصی است که باید به‌درستی رعایت شوند.

سیستم ساخت کرسی

این وسیله‌‌ گرمایشی، دارای سیستم پیچیده‌ای نیست و از یک میز به ابعاد یک متر در یک متر تشکیل شده است و دارای ارتفاع تقریبا سه وجب است، ولی این اندازه‌ها با توجه به نیاز افراد و اندازه‌های مورد نیاز آن‌ها قابل تغییر است یا می‌تواند به شکل دایره باشد.

برای اینکه گرمای کرسی از زیر آن بیرون نیاید، باید در روی میز لحاف بزرگ و گرمی بیندازید و دور‌تا‌دور آن را تشکچه‌های پهن، بالشت، متکا و‌… قرار دهید تا برای نشستن ‌یا حتی خوابیدن در کنار کرسی‌ راحت باشید. برای زیبایی بیشتر این بالشت‌ها و‌… می‌توانید از ترمه، جاجیم و‌… استفاد کنید و علاوه بر ایجاد گرما، زیبایی کرسی را بیشتر کنید.

مکان مناسب در خانه برای‌ برپایی کرسی

نحوه ساخت کرسی برقی در منزل + خطرات و موارد ایمنی

با شروع فصل سرما، کوچک‌ترین اتاق خانه را که برای تعداد افراد خانواده مناسب است، انتخاب می‌کردند و کرسی را در آنجا برقرار می‌کردند، زیرا وسیله گرمایشی دیگری استفاده نمی‌شد و هوای اتاق از نفس افراد خانواده به دمای مطلوبی می‌رسید و کوچک‌ترین اتاق راحت‌تر گرم می‌شد و به‌راحتی می‌توانستند اعضای پشت کرسی به دیوار تکیه بدهند.

بعد از انتخاب اتاق، وسایل کرسی را که شامل یک میز چوبی در ابعاد یک در یک متر و ارتفاع سه وجب است یا بر اساس نیاز در اندازه‌ای دیگر، تشکچه، بالشت، لحاف، پارچه‌های زیبا و سنتی و… آماده می‌کردند.

لحاف مورد نیاز برای کرسی

لحاف مورد نیاز برای ایجاد یک کرسی گرم، باید قطور و سنگین باشد و با پشم یا پنبه داخلش را پر کرده باشند و در ابعاد ۴ یا ۷ متر باشد و بتوان به‌راحتی آن را روی کرسی مدنظر پهن کرد. دورتادور کرسی را هم با تشک‌های کم‌قطر فرش کنید تا برای نشستن دور آن راحت باشد. برای گرمای زیر کرسی هم در گذشته از منقل و زغال و بعد‌ها که هیتر‌های برقی به وجود آمدند، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

انواع کرسی

کرسی نفتی: این نوع کرسی به نسبت دیگر انواع کرسی، قدیمی‌تر است و معمولا در شب یلدا استفاده می‌شود.

کرسی برقی: برای گرم‌کردن این نوع کرسی برقی از هیتر برقی یا وسایل مشابه آن استفاده می‌کنند که ‌خطر بسیار کمتری نسبت به مدل نفتی آن دارد.

کرسی زغالی: این مدل، در گذشته رایج‌ترین مدل کرسی بوده است و به‌وسیله‌‌ زغال گرمای لازم را به وجود می‌آوردند. به همین منظور، در زیر میز کرسی یک منقل قرار می‌دادند و داخل آن را با زغال پر می‌کردند‌ و ابتدا ته و درز‌های منقل مدنظر را با گچ خیس‌کرده کاملا می‌پوشاندند و بعد داخل آن را خاکستر با الک‌کرده می‌پوشاندند و وسط خاکستر‌ها را به‌صورت گودال درست می‌کردند و خاک زغال می‌ریختند و آتش زغال می‌گذاشتند و باد می‌زدند تا آتش زغال به خاک زغال‌ها برسد. بعد منقل مدنظر را مدتی در فضای آزاد می‌گذاشتند تا بوی زغال از بین برود و بعد به زیر کرسی انتقال می‌دادند و از گرمای لذت‌بخش آن استفاده می‌کردند.

کرسی ژاپنی: کرسی فقط به کشور ایران اختصاص ندارد و ژاپنی‌ها نیز از قرن ۱۴ میلادی تاکنون سیستم گرمایشی مشابهی به‌نام کوتاتسو داشته‌اند که دقیقا دارای کاربری مشابه کرسی ایرانی است. کوتاتسو، در واقع یک میز چوبی است که در زیر آن یک وسیله گرمایشی قرار می‌دهند و ‌روی آن نیز یک لحاف بزرگ‌ پهن می‌کنند و تقریبا در تمامی خانه‌های ژاپنی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

طراحان مدرن امروز نیز همین سیستم را با استفاده از هیتر‌های برقی به‌عنوان بخشی از دکوراسیون زمستانی خانه‌ها ارائه می‌دهند.

در کرسی‌های جدید امروزی، صندلی‌های پشتی‌دار اطراف یک میز چوبی که در مرکز قرار دارد، چیده می‌شوند و برای افرادی که قصد دراز‌کشیدن دارند، امکان خواباندن پشتی این صندلی‌ها فراهم می‌شود.

چگونه در خانه آپارتمانی کرسی برپا کنیم؟

یکی از مشکلات برپایی کرسی در آپارتمان‌های امروزی، کمبود فضای مناسب برای نگهداری ‌یا برپایی کرسی است، زیرا در فصول گرم سال که نیازی به کرسی نیست، باید فضای کافی برای نگهداری از این وسایل وجود داشته باشد که در خانه‌های آپارتمانی امروزه این فضا وجود ندارد یا کوچک است.

به همین دلیل، تولیدکنندگان به فکر افتادند و کرسی‌های چوبی تاشو را جایگزین چهارپایه‌های کرسی‌های قدیمی کردند. این کرسی‌ها به‌صورتی طراحی شده است که به‌راحتی باز و بسته می‌شوند و به یک جعبه‌ کوچک تبدیل می‌شوند و می‌توانید آن را در داخل کمد دیواری نگهداری کنید.

فواید استفاده از کرسی

استفاده از کرسی در فصل زمستان و سرما، برای سلامتی بدن بسیار مفید است و در ذیل به چند نکته از این مزایا اشاره می‌کنیم:

کاهش درد‌های مزمن مفصلی: سرمای هوا در فصل زمستان باعث تشدید بیماری‌های مزمن مفصلی مانند درد زانو، کمر و مهره‌های پشتی می‌شود و با قرار‌گرفتن در زیر کرسی و استفاده از گرمای آن می‌توانید به کاهش این درد‌های مزمن کمک کنید.

تعادل گردش خون در محیط و مرکز بدن: با شروع فصل سرما، تمرکز گردش خون بر روی حفظ اعضای حیاتی مانند قلب، مغز، کلیه است و سرما باعث انقباض عضلات و بسته‌شدن منافذ پوستی و انقباض رگ‌های بدن می‌شود و با قرار‌گرفتن در زیر کرسی گردش خون در محیط و مرکز بدن متعادل می‌شود.

دفع الکتریسیته ساکن: جنس لحاف کرسی باید از نخ و پشم باشد و می‌تواند الکتریسیته ساکن در بدن را دفع کند و ضدسودا باشد و در نهایت باعث ایجاد آرامش می‌شود.

نکات ایمنی استفاده از کرسی برقی

نحوه ساخت کرسی برقی در منزل + خطرات و موارد ایمنی

هنگام خرید کرسی‌های برقی باید انتخاب‌ها از میان نوع استاندارد آن انجام شود. کرسی‌ها را باید روی چهارپایه با ابعاد مناسب نصب کرد، به طوری که لوازم قابل اشتعال اطراف آن با فاصله ایمنی و دور از حرارت مستقیم آن قرار گیرند.

استفاده از لامپ‌های التهابی با قدرت بالا به‌جای کرسی‌برقی به هیچ عنوان مجاز نیست؛ حفاظ توری روی المنت کرسی‌های برقی را تحت هیچ شرایطی نباید از آن جدا کرد.

استفاده از سیم‌های نایلونی برای تأمین مدار برق کرسی‌های برقی غیرمجاز است که توصیه می‌شود به‌جای آن حتما از کابل‌های مناسب و استاندارد استفاده شود.

عبور‌دادن سیم‌ برق کرسی از زیر تشک و لحاف‌ امری غیراصولی و خطرآفرین است و این امر احتمال بروز آتش‌سوزی و همچنین برق‌گرفتگی را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

دارندگان کرسی‌های برقی باید به‌طور متناوب سیم‌های برق کرسی خود را از جهت پارگی و لهیدگی روکش آن مورد بازبینی و کنترل قرار دهند و توجه داشته باشند که آن را با ثبات و محکم در محل نصب کنند تا احتمال سقوط آن وجود نداشته باشد.

در صورت وصل‌کردن کرسی به برق و قطع فیوز مربوط‌، خطر وجود اتصال برق آن وجود نخواهد داشت و در صورت بروز حادثه نیز باید آن را به تعمیرکار مجرب‌ داد.

تا حد امکان از پریز مستقل برای تأمین برق کرسی‌های برقی استفاده شود، زیرا استفاده از سه‌راهی‌ها و موارد مانند آن امری غیراصولی و ناایمن است.

در هنگام خروج از منزل، حتما کرسی‌های خود را از برق خارج کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
0
0
ممممممممم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->