کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود سامسونگ از حافظ رم جدید خود رونمایی کرد | LPDDR5X، راهی برای ورود هوش مصنوعی به گوشی‌های همراه پاول دورف: کاربران تلگرام به‌زودی میلیاردی می‌شوند ژاپن هم از اپل شکایت می‌کند؟ مدل‌های لوکس iPhone 15 Pro معرفی شدند | مافیای اپل جزئیات جدید از تنظیمات اجرای بازی‌ها در پلی استیشن ۵ پرو جزئیات جدید از حمله هکری به سازمان‌های اسرائیلی | مرکز پژوهش‌های هسته‌ای «دیمونا» هدف قرار گرفته است موتورولا از دو گوشی جدید رونمایی کرد
سرخط خبرها

دو نقص نرم‌افزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب

  • کد خبر: ۱۴۷۴۵۰
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
دو نقص نرم‌افزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب
تصویرگر مادون قرمز نزدیک (Near Infrared Imager) و طیف‌نگار بدون شکاف (Slitless Spectrograph) تلسکوپ فضایی جیمز وب درحال‌حاضر به دلیل یک نقص نرم‌افزاری که اوایل ماه جاری اتفاق افتاد، برای عملیات‌های علمی در دسترس نیستند.

به گزارش شهرآرانیوز - آژانس فضایی در بیانیه‌ای اعلام کرده که این مشکل از ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) آغاز شده است؛ زمانی که یک تأخیر در ارتباطات باعث شد تا نرم‌افزار پرواز این دو بخش جیمز وب (که به آن‌ها NIRISS گفته می‌شود) از کار بیفتد. نرم‌افزار پرواز یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ابزار‌هایی است که در فضا کار می‌کنند؛ زیرا مجموعه کاملی از عملیات‌ها مانند جهت‌گیری، ارتباطات و جمع‌آوری داده‌ها را براساس یک فضاپیمای مشخص مدیریت می‌کند.

مشکل نرم‌افزار پرواز NIRISS باعث نمی‌شود تا جیمز وب موقعیت یا برنامه‌های خود را تغییر دهد. درواقع ناسا توضیح می‌دهد:

«هیچ خطری سخت‌افزار را تهدید نمی‌کند و رصدخانه و سایر ابزار‌ها همگی در سلامت کامل هستند.»

ناسا در بیانیه خود اعلام کرده است که فقط مشاهدات علمی تحت تأثیر این مشکل قرار خواهند گرفت و باید دید در آینده چه برنامه‌ای برای برطرف‌کردن آن اعلام خواهد شد.

جیمز وب سفر خود به منطقه L۲ را یک سال پیش در این هفته به پایان رساند؛ منطقه‌ای از فضا که رصدخانه برای تصویربرداری از کیهان به آن رفته است. از آن زمان تاکنون، وب تصاویر بسیار دقیق و شگفت‌انگیزی از کیهان به نمایش گذاشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به تصویری خیره‌کننده از حلقه اینشتین در فاصله ۱۲ میلیارد سال نوری و «ستون‌های آفرینش» اشاره کرد.

بااین‌حال، ماجراجویی این تلسکوپ فضایی ۱۰ میلیارد دلاری چندان بی‌خطر نبوده است. در آبان‌ماه، یک ریزشهاب‌سنگ بسیار کوچک به یکی از آینه‌های وب برخورد کرد که باعث آسیب آن شد. البته تیم جیمز وب در آن زمان اطلاع‌رسانی کرد که عملکرد اپتیکی تلسکوپ هیچ مشکلی پیدا نکرده است.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->