ویدیو درگیری عجیب در مسابقات جام رمضان فدراسیون جودو! آیا نحوه واگذاری غیر عادلانه است؟ | اعتراض استقلال برای چیست؟ آندو: جوان‌های تیم ملی منتظر فرصت باشند جریمه چندهزار دلاری قلعه نویی و شاگردان| تلخی بی پایانِ باخت مقابل قطر نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ابهام عجیب در واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس

  • کد خبر: ۱۴۷۵۳۳
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
ابهام عجیب در واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس
بندهای عجیب در قرارداد واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس موجب نگرانی شده است‌.

گروه ورزش| شهرآرانیوز، واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس در بورس از سال‌ها قبل مطرح بود و از اواخر سال قبل بالاخره طلسم شکست و بخشی از سهام این ۲ تیم پرطرفدار فوتبال ایران در بورس عرضه شد.
در گام نخست ۱۰ درصد از سهام ۲ تیم، اسفند ۱۴۰۰ در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت و حالا خبر از واگذاری ۵۱ درصد دیگر مطرح است.
اما این موضوع واقعا به شفافیت مالی ۲ تیم و فرار فوتبال از واابستگی به دولت کمک خواهدکرد؟
در این میان بحث‌های مختلفی نیز مطرح شده که البته حاوی نکات مهمی هم‌هست.
آیا قیمت سهام و شکل ارزش‌گذاری ۲ باشگاه منطقی بوده‌است؟
با بررسی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که ارزش باشگاه پرسپولیس نزدیک به ۱۴۰ میلیون دلار ثبت شده‌است. با این پول، سرمایه‌گذار می‌تواند ۲۶ درصد سهام باشگاه آث میلان ایتالیا را بخرد.
نیاز به یادآوری نیست که فوتبال اروپا دهه‌هاست که از ۷ خان حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی و فروشگاه‌های هواداری گذشته و در یک فضای کاملا شفاف، فعالیت می‌کند. سوال اینجاست که چرا باید خریدار به جای انتخاب چنین سهم ارزنده‌ای، مجاب شود که سرمایه‌اش را در فوتبال ایران و باشگاه‌های ایرانی هزینه کند که هنوز حتی مشخص نیست دقیقا چه سالی قرار است بالاخره حق پخش تلویزیونی خود را از صداوسیما بگیرد!
هرچند قربانزاده رییس سازمان خصوصی سازی در واکنش به این موضوع مدعی شد پرسپولیس چیزی کم از آث میلان ندارد، اما آیا این پاسخ قانع‌کننده است؟
او می‌گوید ارزش واقعی سرخابی‌های پایتخت زمانی مشخص می‌شود که از سومدیریت فاصله بگیرند و سرمایه‌گذار بخواهد به واسطه هزینه‌ای که کرده، درامدزایی کند، اما خود قربان‌زاده هم قطعا مطلع است که یکی از اصلی‌ترین درآمد باشگاه‌ها وابسته به حق پخش تلویزیونی است، موضوعی که واضح است امسال هم حداقل حل نخواهدشد و صداوسیما حاضر نیست حق فوتبال را بدهد.

مورد عجیب بعدی که در این میان قطعا موجب نگرانی سرمایه‌گذاران خواهدشد، بندی جنجالی است که در عقد قرارداد مطرح است.
به موجب این بند، خریدار متعهد می‌گردد به گونه‌ای برای مدیریت باشگاه برنامه ریزی کند که رتبه تیم در ۲ فصل متوالی لیگ برتر کمتر از چهارم نشود، وگرنه سازمان خصوصی سازی می‌تواند قرارداد را فسخ نماید!

در هیچ کجای دنیا، برای پرستاره‌ترین تیم‌های جهان هم گارانتی وجود ندارد که بتوانند نتایج خوبی کسب کنند. نمونه بارز و واضح این موضوع باشگاه چلسی و بارسلونا هستند که در سال‌های اخیر با وجود خرج فراوان و جذب بازیکنان مختلف، نتوانسته‌اند نتایج درخشانی کسب کنند. چلسی هم‌اکنون در رده دهم جدول لیگ برتر انگلیس است، اما مالکش نگران فسخ یک طرفه قرارداد نیست!

در بحث واگذاری ۲ باشگاه، سازمان خصوصی سازی و دولت گویا می‌خواهند روح ترکمانچای را زنده کنند و مشخص است که این شکل قرارداد و تعهد طرفین، موجب می‌شود که خریدار و سرمایه‌گذار واقعی رغبت چندانی برای ورود نداشته باشد.

باید منتظر ماند و دید که چه واکنشی از سوی بازار و سرمایه‌گذاران در قبال واگذاری ۵۱ درصدی سهام سرخابی‌های پایتخت صورت خواهدگرفت. بعید نیست که درابتدای امر، با توجه به خیل عظیم هواداران ۲ تیم، شاهد استقبالی مقطعی باشیم، اما آنچه واضح است اینکه برای سرمایه‌گذاران اصلی خرید این ۲ سهم، آنچنان مقبولیت و جذابیتی نخواهدداشت و بعید است برای آن ورود کنند. این نکته هم می‌تواند در آینده نگران‌کننده باشد و موجب تشکیل صف فروشی جدی توسط خریداران فعلی سهام استقلال و پرسپولیس شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->