اعلام ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر آلومینیوم سقوط اعتبار فوتبال ایران در آسیا با کاهش سهمیه لیگ نخبگان| فقدان زیر ساخت و مشکلات عدیده بازگشت بیرو به ترکیب سرخ‌پوشان؟ برنامه ریزی عجیب سازمان لیگ برای هفته آخر | استقلال خارج از تهران مهمان پیکان می‌شود؟ محرومیت حسینی بخشیده نشد! تعیین سهمیه کشور‌ها در فصل آینده | ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا رسانه پتروشیمی جدایی خطیر را تایید کرد استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟+ ویدیو نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال
سرخط خبرها

بحران در آژاکس

  • کد خبر: ۱۴۷۶۳۸
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
بحران در آژاکس
جانشین تن‌هاخ در آژاکس پس از نتایج فاجعه‌بار اخراج شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ وقتی بهار امسال اریک تنهاخ از خروج زودهنگامش به مقصد منچستریونایتد خبر داد، آژاکس در میانه‌های روند هفت پیروزی متوالی، در آستانه سومین قهرمانی پی‌درپی لیگ قرار داشت. حالا، اما آژاکس که به کارخانه بازیکن‌سازی فوتبال اروپا معروف است، در هیچ‌یک از هفت مسابقه گذشته‌اش در لیگ هلند به پیروزی نرسیده است و در رده پنجم جدول لیگ قرار دارد.

تنهاخ لیساندرو مارتینس و آنتونی را هم به یونایتد برد، اما هلندی‌ها انتظار داشتند با انجام خرید‌هایی به‌ارزش ۱۱۴ میلیون یورو، روند خوب باشگاه طی سال‌های گذشته ادامه داشته باشد. با این حال، کسب ششمین تساوی پیاپی و سقوط به رده پنجم لیگ، برای غول فوتبال هلند، چاره‌ای به‌جز اخراج آلفرد شرودر، سرمربی و جانشین تنهاخ، باقی نگذاشت. شرودر فصل را با یک روند فوق‌العاده آغاز کرد و تا اواسط آبان هم در صدر جدول باقی ماند، اما مشکلات دفاعی کم‌کم ظاهر شد. حالا آژاکسی‌ها ترجیح داده‌اند در ادامه راه سرمربی جدیدی روی نیمکت بنشانند.

آغاز رؤیایی

تابستان امسال وقتی آژاکس خیلی راحت به سباستین هالر اجازه داد که راهی دورتموند شود، به‌نظر می‌رسید با ازدست‌رفتن بهترین گل‌زن تیم و چند مهره خلاق دیگر، آمار تهاجمی آژاکس افول کند، اما این اتفاق رخ نداد. برایان بروبی بیست‌ساله در طول نیم‌فصل نخست به‌عنوان جانشین او، شایستگی‌هایش را به‌خوبی نشان داد. مثلث او با برخهویس و برخواین، خط حمله تازه‌ساز آژاکس به‌همراه کودوس، فصلی را رؤیایی آغاز کردند. آژاکس لیگ را با برتری ۳ بر ۲ آغاز کرد و در بازی بعدی با هت‌تریک برخواین به برتری شش‌گله مقابل خرونینخن رسید. چهار مسابقه بعدی با چهار پیروزی، دوازده گل زده و بدون گل خورده پایان یافت تا آژاکس به صدر جدول بچسبد. پسا تنهاخ، پرفروغ دیده می‌شد، اما اوضاع بلافاصله تغییر کرد. آژاکس در عرض پنج روز ابتدا با گل دیرهنگام متیپ تساوی شیرین اروپایی در خانه لیورپول را با شکست عوض کرد و سپس پیروزی خارج از خانه مقابل آلکمار را با گل‌های اودگار و دویت از دست داد.

بحران اروپایی

ازدست‌دادن دو نتیجه مهم با ضعف‌های دفاعی، چراغ خطر را مقابل چشمان شرودر روشن کرد، اما تیم او همچنان تا چند هفته در صدر جدول ماند. در اروپا، اما اوضاع فرق می‌کرد و آژاکسی‌ها در ادامه با نتیجه تحقیرآمیز ۶ بر ۱ در خانه مقابل ناپولی شکنجه شدند. آژاکس دور گروهی فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا را زیر نظر تنهاخ با شش پیروزی به پایان رسانده بودند و با نتایج این فصل، صدای اعتراضات کم‌کم بلند شد. تیم شرودر در فاز تهاجمی عملکردی مشابه با سال گذشته داشت، اما ضعف‌های دفاعی کاملا مشهود بود. مدافعان جدید چندان درخشان نبودند و شرودر برای خرید خرونیمو رولی، دروازه‌بان ویارئال و کاپلان، مدافع ترک‌تبار، ۱۸ میلیون یورو هزینه کرد تا درمجموع سه‌بار در ترکیب اصلی تیم قرار بگیرند. در پایان آژاکس با ۹ امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم گروه، راهی لیگ اروپا شد.

دیوار سست دفاعی

آژاکس در هر یک از شش فصل گذشته لیگ، حتی فصل‌هایی که به قهرمانی منجر نشده، رکورد دست‌کم ۲۵ پیروزی را به ثبت رسانده است. اما آن‌ها امسال برای تکرار این آمار باید هر شانزده مسابقه باقی‌مانده را با برد پشت‌سر بگذارند. آژاکس با یک شکست و دو تساوی در لیگ به تعطیلات جام‌جهانی رفت و بعد از بازگشت، روند تساوی‌ها ادامه پیدا کرد تا پایتخت‌نشینان به رده پنجم سقوط کنند. تیمی که علاوه بر تنهاخ، در داخل زمین هم آنتونی، لیساندرو مارتینز، هالر، گراونبرخ، دالی بلیند و مزروعی را هم‌زمان از دست داده بود، حالا به بحران خورده است.

بررسی آمار میانگین گل‌های زده و امید گل حاصل از موقعیت‌ها و شوت‌های تیم، تفاوت خاصی را نشان نمی‌دهد، اما به‌طور میانگین، دروازه آژاکس دوبرابر فصل گذشته باز می‌شود. تنهاخ فصل گذشته را با نوزده گل خورده به پایان برد، اما تیم شرودر فقط تا نیمه فصل بیست‌بار دروازه‌اش را بازشده دید. آن‌ها با ثبت آمار منفی سیزده مسابقه پیاپی بدون کلین‌شیت، رکورد ۳۸ ساله تاریخ باشگاه را جابه‌جا کردند. حالا با کناررفتن جانشین تنهاخ از این تیم، باید دید چه کسی مأمور نجات آژاکس بحران‌زده خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->